2026-04-17, 11:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Och vice versa

"Partiklar som rivs upp av dubbdäck dödar 30-40 personer om året i Stockholm"
https://www.sverigesradio.se/artikel/5047850 (2012)
Fast det där stämde ju inte alls. En senare, noggrannare mätning (2014) visade att det är ett par ved- och fliseldade värmeverk utanför Stockholm som är de stora bovarna:

Citat:
Nya mätningar på Hornsgatan i Stockholm visar att nästan hälften av alla cancerframkallande partiklar kommer från vedeldning.

Ändå är det de relativt stora och harmlösa partiklarna från dubbdäcken som får all uppmärksamhet.

Dubbdäcken förbjuds medan vedeldningen byggs ut.

Nej, det är inte eldning i kakelugnar och braskaminer på Hornsgatan som är problemet, utan fjärrvärmeverken runt Stockholm och Södertälje som eldas med flis och pellets. ­Eko­logiskt och kretslopp är honnörs­orden, men partiklarna har ­ingen brytt sig om. Tills nu.

MP försöker naturligtvis skyffla detta under mattan, men faktum är ju att det inte alls finns så starka skäl till att förbjuda dubbdäck. Det är bara MPs svepskäl för att förbjuda, förbjuda, förbjuda.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/ddGQmq/vedeldning-ar-mycket-varre-an-dubbdacken
Citera
2026-04-17, 11:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det är alltså MPs egna gullegrisar,”krettsloppsvänliga”, fliseldade värmeverk som är den huvudsakliga boven som skadar innerstadsborna, men det vill inte MP låtsas om. (Se mitt tidigare inlägg här ovan för förklaring)
Citera
2026-04-17, 11:27
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Då får man köra dubbfria allrounddäck.
Det gör jag bara för det var det smidigaste alternativet vid tillfället med min bil som jag redan hade lagt massa pengar på och den är så liten att 4 extra hjul inte får plats i bilen och jag kör lite. Funkar i Stockholm för det mesta MEN så kom snökaoset i Januari och min bil var helt fast. Kom ingenstans på ett par veckor och när jag väl kom ut var det livsfarligt att köra. Men de vill hellre att man kör ihjäl någon än att det ska "rädda miljön" som om det gör nån skillnad i världen för vissa gator i en tvåmiljonsstad om man räknar hela länet har dubbförbud
Citera
2026-04-17, 11:32
Avstängd
TheGretaResets avatar
Jag bor i skåne. Det är inte ofta men då behövs dubbdäck. Året runtdäck fungerar inte ens i skåne.

Detta handlar om att försvåra bilägande i stockholmo, inte miljön.
Citera
2026-04-17, 11:33
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag som endast är i storstan då och då och kör på dubb, går det att åka runt i city utan att det trasslar för mycke ändå med tanke på de vägar som det då blir förbud på. Har släktingar centralt i stan
Det är ungefär som att fråga om det är lugnt om man kör 20km/t för fort på motorvägen. Allt beror på om du stöter på farbror blå eller inte och tror inte snuten har som stor prioritet att kolla om folk har dubbdäck eller inte på gator där det inte är tillåtet. Är svårt för dem att se och slöseri på resurser. Är väl snarare så att svenskar generellt är duktiga på att följa det som står. Vet folk som jobbar i stan som inte vill köra med firmabilen på dessa gator av rädsla att det ska drabba firman. Men risken för att åka fast är nog väldigt liten och i värsta fall får du en bot, är ju inte så att du åker i fängelse för du kör med dubbdäck på Kungsgatan. Så om man inte har annat alternativ (typ att man köpt nya dubbdäck nyligen) skulle jag tycka det är värt risken.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag bor i skåne. Det är inte ofta men då behövs dubbdäck. Året runtdäck fungerar inte ens i skåne.

Precis så.
Citera
2026-04-17, 11:42
Medlem
Citat:

Det finns ingenting som heter allrounddäck i det här avlånga landet. Det finns dubbfria vinterdäck som ibland marknadsförs som "allrounddäck", men det är knappast något som är lämpligt i vårat klimat.
Citera
2026-04-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Då får man köra dubbfria allrounddäck.

Jamen dom är ju jättebra när det är ishalka !
Man glider som en hockeypuck på E4 om man måste bromsa

Hur många liv kommer inte detta kosta bilisterna
Citera
2026-04-17, 11:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Om vi skall begripa det här bör vi hålla ordning på PM 2.5, PM 10, årstider och plats. Söderut kommer ibland sandstormar in som syns i mätningarna. Höst kan det vara ved. Vinter är det dubbdäck. Att vissa partiklar vissa tider och vissa platser utesluter inte att det finns andra källor som fortfarande är problem.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/luft/luftfororeningar-och-dess-effekter/fakta-om-partiklar-i-luft-pm25-och-pm10/
https://miljobarometern.stockholm.se/luft/partiklar/pm2-5-arsmedelvarden/
Citera
2026-04-17, 11:58
Medlem
solstrålars avatar
Hur kontrolleras ens detta? Känns som polisen har annat för sig än att spana på bildäck.
Citera
2026-04-17, 12:00
Medlem
ProfessorZooms avatar
Citat:
Eftersom ingen kan historia förstår man inte den historiska kontexten. Samtliga städer i västvärlden är på dekis. Växande byråkrati, ökad korruption.

Precis det som hände i antikens Rom alltså. Och det är en spiral som bara kommer att fortsätta.

Romarna löste det genom att alla som hade råd flyttade ut från landet. Så kommer även stockholmarna göra.

Men inte Stockholm. Inte skall de vackra gamla huset tas över av samhällets olycksbarn?
Men titta då på harlem i new york. Husen är extremt fina med påkostad arkitektur. För det byggdes för en gång i tiden för välbeställda.

Miljöpartiet och vänstern är så dumma att de tror att om man höjer bensin och energipriser, försvårar för människor att ha bil så drabbar det "borgare i mercedes".

Harlem har gentrifierats och är inte längre en problematisk svart stadsdel, man byggde bort problematiken. Precis tvärtemot ditt hittepå alltså.

Samma hade man kunnat göra i Stockholm med marknadshyror men stockholmarna röstar på MP, på massinvandring, på förbud av biltrafik, ja på så mycket dumheter som möjligt. Lycka till med detta projekt stockholmare, om ett par decennier ser vi resultatet tydligare.

Apropå dubbdäcksförbudet så berör det inte mig som kör med vinterdäck utan dubb.
Citera
2026-04-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jamen dom är ju jättebra när det är ishalka !
Man glider som en hockeypuck på E4 om man måste bromsa

Hur många liv kommer inte detta kosta bilisterna

Förr åkte en hel del på sommardäck även på vintern. Anpassa hastighet efter underlaget är en rimlig åtgärd.
Citera
2026-04-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Förr åkte en hel del på sommardäck även på vintern. Anpassa hastighet efter underlaget är en rimlig åtgärd.

Ja, visst rent teoretiskt kan du köra 40-50 km/h på motorväg men det funkar inte i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in