2026-04-16, 22:48
Medlem
O fan.
Säger du nu, när jag väntar på döden som en befriare.
Citera
2026-04-16, 23:10
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Oklart. USAs statsskuld har nått en ohållbar nivå, dom har dessutom förlorat både handelspartners och kompetens. Det lär bli en ordentlig baksmälla när dom äntligen kastar ut MAGA-sekten, kanske tidigare än så.

Vad är din syn på om USA vid stupet ger det guld de har det faktiska marknadsvärdet? Dvs räknar upp guldet och lägger in det i sin balansräkning?

// CC
Citera
2026-04-17, 01:09
Avslutad
"Lev medan du kan"

Tänk om man blir sjuk eller extremt omotiverad till att jobba efter säg 50-60. Då önskar ni så jävla mycket att ni hade investerat/sparat pengar men i stället tvingas ni att förbli slavar åt arbetsgivaren livet ut medan pensionsåldern höjs hela tiden.

Jag är väldigt lyckligt lottad. Jag gillar inte att resa, jag är osocial, har en billig hobby och känner ändå att jag lever ett bra liv. Att gå ut i skogen eller åka ut på sjön i en halvsliten eka räcker för att jag ska känna att jag lever. Jag älskar sedan att komma hem och bara vara.

Ni som bara MÅSTE åka på en dyr resa till andra sidan jorden för att få ert lyckorus, ja ni har det lite svårare.
Citera
2026-04-17, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Låt oss räkna lite då så får vi se hur lätt det är. Och vi räknar med 2% inflation (då det är Riksbankens mål) och så räknar vi med att banken kan leverera 0% realränta. Dvs räntan på sparandet är 2%.
Och så beskattas ränteinkomsten med 30%.

Kod:
år	saldo	ränta	skatt 		saldo fasta priser
1	10000	200	60		10000
2	10140	203	61		9937
3	10282	206	62		9875
4	10426	209	63		9813
5	10572	211	63		9751
6	10720	214	64		9690
7	10870	217	65		9629
8	11022	220	66		9569
9	11176	224	67		9509
10	11333	227	68		9449
Så vi startar med 10000 kr på sparkontot.
Vid start på år 2 har vi då fått 200 kr i ränta och betala 60 kr i skatt på den.
Då har vi 10140 kr på kontot.
Och så fortsätter det så. I början på år 10 har vi således 11333 kr.

Emellertid är det i nominella priser.

Kolumnen längst till höger är vad vi har på kontot i fasta priser. Dvs inflationsjusterat.
Och där har vi inte alls någon munter syn. Banken ger oss ränta som kompenserar för inflationen. Men så kommer staten och plundrar oss på inkomster vi inte haft.

Så länge vi har skatt på inkomst av kapital så rånar staten oss på vårt sparande. Vi får mindre och mindre kvar av det vi sparade för varje år staten stjäl mer och mer för varje år.

Och folk röstar på att det skall vara så här.

Jag kanske har missförstått ditt upplägg, men ISK har ingen skatt upp till 300k och efter det är det 1,065%. En vanlig indexfond levererar i snitt 7% avkastning.

Nedan är räknat på 6% och över tio år.

År

Värde (kr)

0

10 000kr

1

10 600kr

2

11 236kr

3

11 910kr

4

12 625kr

5

13 382kr

6

14 185kr

7

15 036kr

8

15 938kr

9

16 895kr

10

17 909kr
Citera
2026-04-17, 06:33
Medlem
Ämnet ränta-på-ränta är intressant men många verkar hänga upp sig på ”öhh va ska man me pengar till när man är gammal å gråhårig!!!1!”

TS gör två misstag i sin trådstart imho; dels räknar med en väldigt hög, om än långtifrån omöjlig, genomsnittlig årsavkastning - och dels förutsätter ett högt månadssparbelopp. Detta blir provocerande för folk. Blir, kanske inte Antoinette-, men väl Wibble-vibbar kring det.

Om vi tar ett mer jordnära exempel: Om du sparar 1000 kr i månaden i 30 år (säg att du börjar vid 37). 1000kr borde vara en ”knappt märkbar” summa för väldigt många, speciellt om man säger upp det där gymkortet eller streamingtjänstabonnemanget ingen längre använder. Då har du, efter 30 år med Avanza Zero elller liknande, ca 1 150 000* i extra ”pensionspresent”.

Kan din partner också spara samma, har ni det dubbla. Tjänar ni så pass bra att ni båda kan lägga undan 2000kr per vuxen och månad, har ni ca 4 500 000 när ni går i pension. Utöver ordinarie pension. Ett litet avkall idag, ofta genom att bara gå igenom ekonomin och kapa ”idiotkostnader”, kan vara skillnaden mellan att kunna pensionera sig vid Medelhavet eller tvingas bo kvar Eskilstuna. Detta utan att ge större avkall på livskvalitet i ”nuet”. Bara för att sätta saken i perspektiv.

*Varav 360 000 har du satt in själv, resten är avkastning
Senast redigerad av olofzzon 2026-04-17 kl. 06:40.
Citera
2026-04-17, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BouleAndBeer
Om du sparade 10 000 kr för 5 år sen så har dom pengarna ett motsvarat värde på 8000 kr idag. Du måste komma igång med sparandet i aktier eller fonder asap. This is your sign.

Ok men vad ska man satsa på..
Citera
2026-04-17, 07:34
Medlem
Amors avatar
Ja på ett sätt undrar man varför fler inte har ganska många miljoner när man ser hur börsen utvecklats över tid.

En förklaring är nog att börsen inte vara lika tillgänglig förr. Högre courtage, man var tvingad att gå till banken, inget isk eller kapitalförjring.

Den andra saken är att börsen inte funkar för dem som vill ha snabb behovstillfredställelse. Man får miljonerna genom att gneta på en längre tid. Kicksökarna går bort sig och bränner sig vid de stora uppgångarna och nedgångarna. Finns tex flera som blev helt dessilliusionerade vid it-bubblans fall, och sen inte hakade på tåget upp.

Tuffare än man tror för många i de sämsta tiderna när man går in på Dagens industris hemsida och det inte finns en positiv rubrik, sen loggar man in på flashback, där alla tror på jordens undergång ungefär. Gäller att spara även när det gör ont och det känns som att man skyfflar in pengar i ett svart hål.
Citera
2026-04-17, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jo, men nu är det värre än någonsin.

Hur länge har inte du tyckt detta?
Citera
2026-04-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipedreamer
En vanlig indexfond levererar i snitt 7% avkastning.
Det har dock inget med ränta att göra.

Diskussionen gällde ränta på ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av Pipedreamer
Jag kanske har missförstått ditt upplägg, men ISK har ingen skatt upp till 300k och efter det är det 1,065%.
Visst kan du ha "pengar" i ett ISK men då får du inte några 2%. För att få så pass behöver du placera de på ett sparkonto.

Och har du dessutom aktier fonder för över 300k på ett ISK, så ligger dina pengar du skall får ränta på ränta på, på marginalen och det är då en ännu sämre situation.
Citera
2026-04-17, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webave

Får man ge investeringstips? Kanske borde ha en disclaimer om att handla aktier innebär risk osv.. 😃

Om man är helt rookie så skulle jag satsa på en indexfond. Kanske bygga upp en aktieportfölj med 20 aktier, kolla listorna med de mest ägda aktierna på tex avanza. Månadsspara samma belopp oavsett om börsen går upp eller ner. Återinvestera utdelningar. Har du en större summa så skulle jag sprida ut köpen på 1-2 år för att inte riskera att gå in helt fel i marknaden.

Köp inga förhoppningsbolag som du hör om på lunchrasten eller ser på Instagram.

Om du hittar en aktie som du är intresserad av, kolla att omsättningen och resultatet är stabilt och att det ser ut att öka varje år.

Om du börjar där så kommer ditt aktieibtresse öka och du lär dig mer.
Citera
2026-04-17, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webave

Sen ska du såklart göra dina inköp via ett isk-konto eller kapitalförsäkring.

Utländska aktier brukar jag handla i kapitalförsäkring för att få tillbaka lite källskatt automatiskt. Googla ”kapitalförsäkring källskatt” om du vill läsa själv.
Citera
2026-04-17, 10:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Absolut. Har man förlorat alla sina besparingar för att man shortade marknaden för några år sedan för att Michael Burry trodde på tidernas krasch, så är man nog väldigt pessimistisk idag.

Som sagt, du har missuppfattat kapitalismen. Det är inget nollsummespel som du påstår, utveckling är möjligt för alla även om den absoluta eliten alltid kommer ligga steget före.
Jag diskuterar inte kapitalism. Jag diskuterar exponentiell utveckling av börskursen i evig tid. Om du blandar ihop de begreppen så kan du inte förstå mig.

Michael Bury har lagt ner sin egen fond och tweetat att han inte längre förstår hur marknaden fungerar. Det är strongt av honom. Jag håller med honom, det som pågår nu på USA-börsen kan inte förklaras logiskt och man ska vara försiktig. För det finns ekonomiska naturlagar som inte kan upphävas, t.ex att företag på sikt måste generera vinst och det är utdelningen av den vinsten som ger den basala aktiekursen. Inte några tweets om hur människor flyttar till månen.

Ett skobolag i USA sadlade precis om och ska bli ett AI-bolag och börskursen gick upp 600%. Lycka till med din optimism. Den kommer att utnyttjas av giriga skobolags-personer och till slut har de tagit alla naiva dumskallars pengar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-17 kl. 10:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in