2026-04-14, 17:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Ja alla valutor kollapsar förr eller senare, det borde du känna till.
Det är inget jag har i min plan eftersom det inte kommer att hända de kommande 30 åren. Möjligen Euron om sydländerna inom Euro-zonen får katastrofal ekonomi.

Däremot kommer USA-aktier att kollapsa inom 0-2 år.

Dvs den absoluta motsatsen till hur du tänker dig framtiden. Vi ses här om 3 år.
Citera
2026-04-14, 17:48
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är inget jag har i min plan eftersom det inte kommer att hända de kommande 30 åren. Möjligen Euron om sydländerna inom Euro-zonen får katastrofal ekonomi.

Dvs den absoluta motsatsen till hur du tänker dig framtiden. Vi ses här om 3 år.

Du har ju alltid fel , du la väl några hundra mille i att marknaden skulle rasa för några år sen o försvann från FB nått år.Var du tvungen o ta jobb på donken?

Vilken jobbar du på så jag kan komma förbi o äta en Big Arch?
Citera
2026-04-14, 17:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du har ju alltid fel , du la väl några hundra mille i att marknaden skulle rasa för några år sen o försvann från FB nått år.Var du tvungen o ta jobb på donken?

Vilken jobbar du på så jag kan komma förbi o äta en Big Arch?
Jag cashade hem när Trumps tariffs kraschade börsen för exakt ett år sedan.

Berätta hur du själv investerar för framtiden. Globala indexfonder som ger ränta på ränta i evig tid? Dvs att apple amazon facebook fördubblas ytterligare 4 gånger? Fast nvidia redan är värt mer än Canadas BNP med 40M invånare. Men visst kan man tro det blir 8 gånger mer värt än Canada för människans hjärna fattar inte ränta på ränta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-14 kl. 17:54.
Citera
2026-04-14, 17:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag cashade hem när Trumps tariffs kraschade börsen för exakt ett år sedan.

Berätta hur du själv investerar för framtiden. Globala indexfonder som ger ränta på ränta i evig tid? Dvs att apple amazon facebook fördubblas ytterligare 4 gånger? Fast nvidia redan är värt mer än Canadas BNP med 40M invånare. Men visst kan man tro det blir 8 gånger mer värt än Canada för människans hjärna fattar inte ränta på ränta.

Ah ok så det gick inte åt hell - fb undrde vart du tog vägen ⚰️ iaf welcome bäck

Jag kör ett annat race nu
Citera
2026-04-14, 18:05
Medlem
Citat:

Det har man nog alltid trott 30 år innan en valuta har kollapsat.

Skillnaden med börsindex är att det kommer igen efter en krasch men valutor för alltid förr eller senare.
Citera
2026-04-14, 18:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krockers
Varför fattar inte folk att det är superlätt att bli rik på ränta på ränta?

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?
Du svara ju själv på din fråga (ungefär som spartanerna svarade Filip II av Makedonien): ”om”.

Om man hittar en fond som man säkert vet att den kommer att stiga med 10% om året i 30 år, då är det naturligtvis klokt att investera i den. Men om man nu säkert vet att den kommer att avkasta så bra, varför ska man då bara investera 10.000 i månaden? Då ska man väl satsa allt man kan? Pantsätta hus och bil, sälja båten, låna av alla tänkbara långivare, så länge man kan få en låneränta på under 10%, och satsa allt i fonden med en gång. Så fort huset stigit lite i värde gör man en ny värdering och tar nya lån och investerar igen.

(Förresten, 1996 var genomsnittslönen 17.000 i månaden. Så om en genomsnittlig löntagare skulle investera 10.000 i månaden fick han ta nästan allt han hade över när skatten var betald köpa fonder för det och sedan försöka klara sig på nån tusenlapp resten av månaden.)
Citera
2026-04-14, 19:06
Medlem
Citat:
Vänligen läs inläggen i tråden som punkterar hela din beräkningsmodell. Det existerar inga miljonärer som fått sina pengar genom att spara 100-lappar under lång tid.

Att miljonärer blir rikare är inget konstigt. Det pågår ett gigantiskt experiment i världen med omfördelning av i princip alla pengar från de 90% vanligaste människorna till 10 eller 1% av världens befolkning, som är rikare än någonsin. I princip allt i den ekonomiska världen är riggat för dem, t.ex lägre skatter, inflationsbekämpning, penningtryckning osv.

Den vanliga amerikanen har haft Noll i reallönelyft sedan 1970-talet medans miljardärerna har 10-dubblat sina förmögenhet.

Tyvärr går man inte över från "vanlig svensk" till "miljardär" bara genom att spara 100-lappar varje månad.

Det enda sättet att bli miljonär i Sverige har varit att äga sin bostad, och alla som köpt senast 2010 har blivit miljonärer. Den vägen är naturligtvis stoppad eftersom en villa i Danderyd kan kosta 10mkr, en 10-dubbling från 1990-talet, men den kan aldrig kosta 100Mkr. Så dagens unga inklusive mina barn kommer aldrig att bli rika. De enda som blir rika är bankerna.
Vad är det som är så svårt för dig att fatta, förstår du inte matematik?
Totalt sparande (utan ränta): 100 kr x 365 dagar x 15 år = 547 500 kr.
Investerar pengarna med en genomsnittlig årlig avkastning på 7–8 % blir det en miljon efter 15år.

Tillägg: Att köpa en bostad är inte en investering det är en kostnad.
Senast redigerad av SVT1970 2026-04-14 kl. 19:10.
Citera
2026-04-14, 19:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Vad är det som är så svårt för dig att fatta, förstår du inte matematik?
Totalt sparande (utan ränta): 100 kr x 365 dagar x 15 år = 547 500 kr.
Investerar pengarna med en genomsnittlig årlig avkastning på 7–8 % blir det en miljon efter 15år.

Tillägg: Att köpa en bostad är inte en investering det är en kostnad.
Jo, men om du läst mina inlägg så hade du sett att när ett enda år dippar och börsen går ner 20% så försvann hela din sköna dröm upp i rök. Du är antagligen newbie och har inte fattat att du skriver ditt inlägg just den dagen när börsen är ATH. Så ser inte verkligheten ut.

Om du klickade mitt räknexempel från VERKLIGHETEN så såg du hur 50.000 kr i själva verket växte till 108.000 kr på 24 år, en helt normal utveckling.

Återstår annars för dig själv att förklara varför dina föräldrar är så dumma att de inte blev miljonärer. Eller dina grannar. Eller någon enda på din gata. Eller nästan ingen i din stad faktiskt. Omgiven av idioter? Eller är du idioten?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-14 kl. 19:26.
Citera
2026-04-14, 19:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Det har man nog alltid trott 30 år innan en valuta har kollapsat.

Skillnaden med börsindex är att det kommer igen efter en krasch men valutor för alltid förr eller senare.
Om du läst mitt inlägg så ser du att Japan aldrig kom tillbaka efter sin största bubbla i historien 1989. Deras befolkning sjunker, fler säljer än köper aktier. Snart kommer EU och USA att ha samma befolkningsutveckling.

För din ränta-på-ränta-i-30-år bygger på att vi växer till 15 miljarder människor på jorden. Därefter måste vi bli 30 miljarder. Därefter 60 miljarder. Men jorden växer inte exponentiellt. Tänkte inte på det.
Citera
2026-04-14, 19:44
Medlem
Vi har dessutom inflation på inflation effekten.
Samma sak fast åt andra hållet
Citera
2026-04-14, 19:56
Medlem
Citat:
Jo, men om du läst mina inlägg så hade du sett att när ett enda år dippar och börsen går ner 20% så försvann hela din sköna dröm upp i rök. Du är antagligen newbie och har inte fattat att du skriver ditt inlägg just den dagen när börsen är ATH. Så ser inte verkligheten ut.

Om du klickade mitt räknexempel från VERKLIGHETEN så såg du hur 50.000 kr i själva verket växte till 108.000 kr på 24 år, en helt normal utveckling.

Återstår annars för dig själv att förklara varför dina föräldrar är så dumma att de inte blev miljonärer. Eller dina grannar. Eller någon enda på din gata. Eller nästan ingen i din stad faktiskt. Omgiven av idioter? Eller är du idioten?

Du verkar vara en mycket ängslig och osäker person. Varför skulle du annars bli så upprörd av en anonym person på internet som du inte har en aning om att du känner att du måste hitta på saker om den personen?
På det sätt du argumenterar tolkar jag som att du inte kan ett skit om investeringar.
Citera
2026-04-14, 20:03
Medlem
Citat:
Om du läst mitt inlägg så ser du att Japan aldrig kom tillbaka efter sin största bubbla i historien 1989. Deras befolkning sjunker, fler säljer än köper aktier. Snart kommer EU och USA att ha samma befolkningsutveckling.

För din ränta-på-ränta-i-30-år bygger på att vi växer till 15 miljarder människor på jorden. Därefter måste vi bli 30 miljarder. Därefter 60 miljarder. Men jorden växer inte exponentiellt. Tänkte inte på det.

Japan har gått starkt på senare år, du gör uppdatera dig. Men visst enskilda aktier och enskilda länder kan gå svagt men globalt index stiger alltid över tid. Återhämtar alla nedgångar.

Valutor kollapsar däremot alltid och kommer aldrig tillbaka. USD har tappat ca 97% sedan 1913 och SEK har gjort betydligt sämre än USD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in