Citat:
Ursprungligen postat av
SwizzerNöt
Har jag sagt att jag gör långsiktiga prognoser baserat på en sparform som inte ens fanns 2006? Troligen finns den inte kvar om 10 år heller. Man räknar på det som varit konstant vilket är kapitalvinst på aktiesparkonto.
Avanza zero gav 113% på sina första 10 år (
https://blogg.avanza.se/avanza-zero-firar-10-ar/). Detta är icke inflationsjusterat. Dvs inte speciellt bra alls. Men som med alla riskspel kan man ha tur i vissa perioder.
Det har visat sig att om man trycker upp pengar som fan och delar ut så ökar priset på aktier. Vi har haft 25%+ inflation (560% -> 420%) i samhället sedan 2020 och aktiemarknaden har betett sig som en värre bubbla länge.
Men sätt du en tusenlapp så hörs vi 2045 och kollar om det gjorde dig rik.
Jag är totalt upp 25x upp senaste decenniet så kanske därför jag är lite mer positivt inställd till börsen. Mestadels tur i starten och sedan dess shoppat mycket i dipparna(tyvärr oftast lite för tidigt dock).
Börsen är kul, ett spel i mänsklig psykologi och flockbeteende. Man kan skapa en teori, välja att agera efter den och så får man snabbt feedback på om man hade rätt eller fel, ger mig massa glädje.
Du har helt rätt i att när FED trycker upp nya pengar så går börsen upp. Det är dock inte att argument för att inte spara på börsen, snarare tvärtom.
Men yes, petar in en tusenlapp till i morgon och så hörs vi först igen om 20 år och ser resultatet 👍😊