2026-04-16, 21:52
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag håller med dig. Dock himla smart av GM att lämna Gerd fullt synlig, det tog uppenbarligen 4h innan man insåg att Tor låg precis intill.

Jag ser ingen annan anledning att ta med sig Tors pass än att få det att se ut som om han sjappat. Vad ska man annars med det till? Titta på för att minnas mordet? Det hade jag köpt om det var en sexualdåre vi pratat om, inte efter ett yxmord på en äldre herre.
Trofé, tillgång till personnr, sälja till kriminell, allmänt villospår..
Citera
2026-04-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Är Barbro polis?

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Nej jag blandar nog ihop det.
JJs mamma är utbildad polis.

Barbros farbror var polis.
Citera
2026-04-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag håller med dig. Dock himla smart av GM att lämna Gerd fullt synlig, det tog uppenbarligen 4h innan man insåg att Tor låg precis intill.

Jag ser ingen annan anledning att ta med sig Tors pass än att få det att se ut som om han sjappat. Vad ska man annars med det till? Titta på för att minnas mordet? Det hade jag köpt om det var en sexualdåre vi pratat om, inte efter ett yxmord på en äldre herre.

Det är det sista jag tror på. Gärningsmannen måste ju förstått att polisen kommer hitta Tors kropp långt innan dom ens har insett att hans pass är borta.

Det första man gör på en brottplats är ju inte att springa och leta pass precis.
Citera
2026-04-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag uppdaterade denna sidan med mina egna nerstänkta lådor.

Ladda om sidan.

https://imgur.com/a/f-rst-rkta-bilder-pVce9XR
Det där blodiga skoavtrycket på tröskeln till verkstaden är avsatt på ett sätt som ser ut som att en person gått bredvid Gerds döda kropp medan en annan person släpat på den. Den personen går ju bakom och ovanför kroppen och fotavtrycket är placerat ända in mot dörrposten.
Så nära brukar man ju aldrig gå en dörrpost.
Sedan ser det också så konstigt ut för det är ju så synligt? Att de inte kletade ut det, menar jag?
Och finns det bara ett sådant blodigt avtryck där?
Mycket blod under den skon, men sedan inga fler synliga skoavtryck efter det? Den som satte avtrycket kanske bara ställde sig på tröskeln och tittade på när Gerd släpades vidare in i byggnaden.
Det bara måste ju vara minst två gm.
Citera
2026-04-16, 22:30
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
En fråga angående bilden "folk på gården", fanns där en övervakningskamera?

Jag vet inte när.

Den finns med i Svenska Fall med FBI på Tv4 play.
Citera
2026-04-16, 22:59
Medlem
Kan det ha varit två personer som hjälptes åt att flytta Gerd in i ladan. Att mördaren lämnat DNA på Gerds byxben är väl en sak men någon annan person kan ha tagit i överkroppen.
På bilden med blodspåret ser det ut som Gerd burits in med huvudet före och då förstår jag inte hur JJ kan ha dragit henne i benen.

Att ta tag i en människas kläder vid förflyttningar är en kunskap som vården och räddningstjänsten också har.
Citera
2026-04-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
En fråga angående bilden "folk på gården", fanns där en övervakningskamera?
Jag har undrat samma men ej funnit tydligt svar

Fångade den inget av mordet eller sattes upp av polisen?

"Folk på gården" är väl ev. nyfikna som dök upp dagarna efter mordet

Och hur var det med bankkortet?
Påstås att banken slängde kortet men polisen har ju det och kan kolla fingeravtryck?
Senast redigerad av hitler-gg 2026-04-16 kl. 23:09.
Citera
2026-04-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Det är det sista jag tror på. Gärningsmannen måste ju förstått att polisen kommer hitta Tors kropp långt innan dom ens har insett att hans pass är borta.

Det första man gör på en brottplats är ju inte att springa och leta pass precis.

Men vad ska GM med passet till? Det är obegripligt för mig. Han tar en väsentlig risk om han sparar det hemma i någon låda, lycka till med att bortförklara det.
Citera
2026-04-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Han har snyggat till platsen lite, eller det ska i alla fall vid första anblick inte va något konstigt på gården. Det är viktigt för honom.

Eller, när han täcker över Tor då verkar det så. Sen när han måste slå ihjäl Gerd också, då är det inte lika noga. Räcker med att dra in henne i ladan bara, kasta en jacka över huvudet.

Man får lite bilden av att när Tor är ihjälslagen då står GM där lite i lugn och ro och täcker över honom när Gerd kommer dit.

Då blir det panik när han måste mörda även henne.

Det får mig att snurra tillbaka till en tidigare undran jag haft varför mördaren kan va så säker initialt till att det inte finns någon mer på gården?

Om det tex suttit två grannar inne i huset och druckit kaffe, hade han mördat dom också då? Bärsärkargång.

Gerd är en ren överraskning för honom, det är vad jag tror.

När han går in och mördar Tor, det är som på kommando. Han vet vad han ska göra, Tor ska avlivas.
Man kanske kände till att Tor och grannarna inte hade bra relationer och även att inget av Tors barn bodde i närheten?
Gerd skulle inte ha varit där denna dagen, man kanske kände till det också?
Sedan stod väl endast Tors bil på gården.
Om det inte varit för dna så skulle detta ha varit det perfekta brottet.

Hur ofta har egentligen en gm en sådan här tur i 21 års tid?
Dna får jag också uppfattningen om att det var oturligt av mgm att lämna efter sig? Att man trots allt har varit mycket försiktig med att lämna spår efter sig på brottsplatsen och är det så så har man planerat att döda.
Men hur kan man missa ett så synligt blodavtryck efter en sko?
Var Gerd det sista man gjorde innan man stack därifrån i all hast så man såg inte avtrycket man lämnade och därför så kletade man aldrig ut det?
Men varför då ändå kasta en jacka över hennes huvud?
Ena skon och glasögonen sparkades väl undan på väg bort från fastigheten och sedan står man bland träden där inne och går igenom en tygpåse?
Man har alltså inte så bråttom?

Om nu någon eller några redan haft kontakt med Tor i något avseende och kunnat reka en del i hans privatliv, borde då inte Tor ha sagt något till sin dotter Barbro?
De verkar ju ha stått varandra mycket nära. Eller så hade han väl lite privatliv vid sidan om där han inte berättade allt.
Städningen utomhus tror jag också är för att det vid första anblicken inte ska se ut som att något konstigt hänt.
Gm bodde kvar i staden i tre år efteråt, så samtidigt kan man undra över det logiska i att verka vilja vinna tid med att snygga till och att täcka Tor så överdrivet.
Eller så dröjde mgm tre år för att inte dra misstankar till sig.
En grej till jag tänker på är tidpunkten när morden antas ha utförts, det är på en mycket aktiv tid mitt på dagen när många är i farten.
Varför utför man inte det man utförde på kvällen i stället?
Citera
2026-04-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
För övrigt tänker jag att en karl Tor, som dessutom var skogsägare, borde ha haft en vedklyv och inte stå och hugga ved med yxa.

Barbro förklarar det i avsnittet i Svenska fall för FBI. Kommer inte ihåg vad hon sa, men det var något i stil med att han gillade mer att hugga för hand än att använda den klyv han hade.

Hugga ved med yxa är en fin sysselsättning. Fysisk träning och mental närvaro som bestraffas med svår kroppsskada om man är ofokuserad.
Citera
2026-04-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
text
Svarar mig själv: Mycket av det här ologiska med det mesta har fler än en i tråden redan förklarat med droger, att mgm varit påverkad.
Tillräckligt klar i huvudet för att agera som den gjort, men samtidigt betett sig ologiskt och irrationellt.
Den röda bilen kördes av den som var klar i skallen, medan det som är ologiskt utfördes av den påverkade. Kan det göra allt rimligt och att de var minst två på platsen?
Citera
2026-04-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Expressens podd Krimrummet säger att de tror, obs! TROR, att polisen även har ett fingeravtryck från brottsplatsen.

Hur var det med bankomatkortet som bankomaten svalde? Försvann det?

https://podcasts.apple.com/se/podcast/krimrummet/id1604824561?i=1000761717975

Nej bankomatkortet försvann inte, däremot var det nersölat med fingeravtryck av diverse folk som tog om hand om kortet från bankomaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in