2012-01-20, 06:36
Bannlyst
Hej flashbackerS!
Jag har googlat och googlat efter regler för att bo i träninglägenhet men hittar ingenting, ska snart förmodligen flytta in i en och undrar om det är någon som vet regler för boenden i Stockholm?
Jag vet att missbruk är förbjudet osv men annat?

Mvh
Citera
2012-01-20, 07:00
Medlem
Weahups avatar
Nu finns risken att jag blir idiotstämplad, men vad är en träningslägenhet?
Citera
2012-01-20, 07:45
Medlem
Ronilles avatar
Till exempel om du har suttit på anstalt och ska slussas ut i samhället igen. En träningslägenhet kan också vara om man ska flytta hemifrån och har en diagnos där man kanske inte till fullo klarar sig själv. Kan också kallas för satellit-lägenheter.

Men eftersom TS nämner inga droger så misstänker jag att det är det första alternativet.
Citera
2012-01-20, 08:12
Medlem
Crackiesmallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weahup
Nu finns risken att jag blir idiotstämplad, men vad är en träningslägenhet?
En träningslägenhet är ett ställe du bor på där du till vissdel tar hand om dig själv, dock brukar det finnas personal på stället & det bor andra människor runt om dig. Anses det att du är redo för nästa steg slussas du till försökslägenhet
Citera
2012-01-20, 09:25
Medlem
Anledningen till att du inte hittar några regler för träningslägenheter är helt enkelt att det inte finns några.

Se ditt kommande boende som ett andrahandskontrakt med soc som hyresvärd för det är vad det är.

De kan skriva in vad de vill som regler utifrån de problem du haft tidigare och kan lyfta ut dig på dagen om du inte följer dem.

Anledningen till att det är så är för att hyresvärdarna ska släppa till lägenheter till personer som tidigare inte skött sig.

Tanken är sedan att när du bevisat att du klarar av att sköta dig så kan kontraktet övergå till försökslägenhet med mindre kontroll och om du även kan sköta det kontraktet så kan lägenheten bli din "på riktigt". Det kan ju i Stockholm jämföras med att få högsta vinsten så se till att du sköter din del av avtalet.

Ska jag råda dig till något så är det att innan du skriver på och flyttar in så är det att se till att ni gör en gemensam vårdplan med alla myndigheter du har kontakt med.
Där ska det klart och tydligt framgå vad du förväntas göra och på vilket sätt de olika myndigheterna ska hjälpa dig att klara av det.

Jag misstänker att du precis som de flesta andra vill klara dig helt själv. Men om ni delar ansvaret så går det ofta bättre OCH ingen kan skylla bara på dig ifall att det inte fungerar. Det gör att du har större möjlighet att få behålla lägenheten.

Du har ett par tuffa år framför dig men tänk på friheten som väntar med en egen lägenhet.

Lycka till!

Har du fler frågor kan du höra av dig!
Citera
2024-03-29, 15:39
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Till exempel om du har suttit på anstalt och ska slussas ut i samhället igen. En träningslägenhet kan också vara om man ska flytta hemifrån och har en diagnos där man kanske inte till fullo klarar sig själv. Kan också kallas för satellit-lägenheter.

Men eftersom TS nämner inga droger så misstänker jag att det är det första alternativet.
Men hade satellit lägenhet de gjorde om till tränings
Citera
2026-03-29, 17:02
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxan
Anledningen till att du inte hittar några regler för träningslägenheter är helt enkelt att det inte finns några.

Se ditt kommande boende som ett andrahandskontrakt med soc som hyresvärd för det är vad det är.

De kan skriva in vad de vill som regler utifrån de problem du haft tidigare och kan lyfta ut dig på dagen om du inte följer dem.

Anledningen till att det är så är för att hyresvärdarna ska släppa till lägenheter till personer som tidigare inte skött sig.

Tanken är sedan att när du bevisat att du klarar av att sköta dig så kan kontraktet övergå till försökslägenhet med mindre kontroll och om du även kan sköta det kontraktet så kan lägenheten bli din "på riktigt". Det kan ju i Stockholm jämföras med att få högsta vinsten så se till att du sköter din del av avtalet.

Ska jag råda dig till något så är det att innan du skriver på och flyttar in så är det att se till att ni gör en gemensam vårdplan med alla myndigheter du har kontakt med.
Där ska det klart och tydligt framgå vad du förväntas göra och på vilket sätt de olika myndigheterna ska hjälpa dig att klara av det.

Jag misstänker att du precis som de flesta andra vill klara dig helt själv. Men om ni delar ansvaret så går det ofta bättre OCH ingen kan skylla bara på dig ifall att det inte fungerar. Det gör att du har större möjlighet att få behålla lägenheten.

Du har ett par tuffa år framför dig men tänk på friheten som väntar med en egen lägenhet.

Lycka till!

Har du fler frågor kan du höra av dig!

jo finns visst regler man får ej ha djur och folk sova över
Citera
2026-03-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
I vissa kommuner men inte i andra.
Citera
2026-04-16, 15:24
Medlem
Citat:

Du svarar på ett inlägg från 2012 men det antar jag att du är medveten om?
Det kan finnas regler eller så gör det inte det, men det finns inga generella nationellt.
Dessutom följer allt fler kommuner evidensen för Bostad Först då gäller reglerna
1. Betala hyran i tid.
2. Stör inte dina grannar.
Citera
2026-04-16, 17:09
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxan
Du svarar på ett inlägg från 2012 men det antar jag att du är medveten om?
Det kan finnas regler eller så gör det inte det, men det finns inga generella nationellt.
Dessutom följer allt fler kommuner evidensen för Bostad Först då gäller reglerna
1. Betala hyran i tid.
2. Stör inte dina grannar.
På mig står det dels med rivningslägenhet jag har som krav att söka andra sämre lägenheter i områden med mycket invandrare där jag ej vill bo
Senast redigerad av SodaFointain 2026-04-16 kl. 17:11.
Citera
2026-05-04, 22:17
Medlem
Då gör man väl bedömningen att du kan få ett eget kontrakt och då gäller bostadskön som för alla andra.
Citera
2026-05-05, 01:43
Medlem
Citat:
På mig står det dels med rivningslägenhet jag har som krav att söka andra sämre lägenheter i områden med mycket invandrare där jag ej vill bo

Vad står det egentligen? Gäller tex en viss maxhyra som de betalar åt dig? Då kan du ju försöka söka lägenheter med rimlig hyra i bättre områden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in