2026-04-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den här tråden handlar inte om mig.

All ilska i tråden tolkar jag som att det går dåligt för er. För mig går det utmärkt.

Det går inte utmärkt när du räknar på avkastning på börsen i alla fall. Du säger att du förstår exponentiellt utveckling men tror inte gemene man kan bli miljonär på börsen för den går ner ibland. Svårt att förstå vad det betyder att börsen i snitt går upp ca 7%? Men visst försök lura oss att du är en kompetent "matematiker".
Senast redigerad av kalleboool 2026-04-16 kl. 15:08.
Citera
2026-04-16, 15:39
Medlem
Citat:
Börsen är alltid som mest tokig precis innan bubblan spricker. Ungefär som när världen bygger de högsta husen precis innan en bobubbla spricker.

Den som har mod, eller snarare tur, att vara med precis innan en bubbla spricker kan alltså tjäna massor. Men det är naturligtvis inte en strategi, det är en gambling.

Säkrast tjänar man pengar genom att köpa långt efter ett ras. Då behöver man alltså ha kontanter eftersom ingen har pengar då utan tvingas rea sina aktier. Buffett byggde stor del av sina vinster på detta han har nu mer cash än någonsin.

Om Buffett legat kvar med sina aktier istället för att sälja 2021-2025 hade han "tjänat" 100-tals miljarder.
Så börsen som går upp nu går ner i värld?
Citera
2026-04-16, 16:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så börsen som går upp nu går ner i värld?
Japan-börsen gick upp oavbrutet 1985-89 därefter sidledes i snitt i 35 år. Att västvärldens börser bara verkar kunna gå upp sedan 2008 beror på många faktorer t.ex datorisering, globalisering, uppköp, att folk börjat pensionsspara i aktier. Men när detta nått sitt max kommer det att gå i USA precis som i Japan. Exponentiell tillväxt är bara möjlig ett kortare tag.
Citera
2026-04-16, 16:36
Medlem
Citat:
Japan-börsen gick upp oavbrutet 1985-89 därefter sidledes i snitt i 35 år. Att västvärldens börser bara verkar kunna gå upp sedan 2008 beror på många faktorer t.ex datorisering, globalisering, uppköp, att folk börjat pensionsspara i aktier. Men när detta nått sitt max kommer det att gå i USA precis som i Japan. Exponentiell tillväxt är bara möjlig ett kortare tag.

Det där hände innan 2008.
Citera
2026-04-16, 16:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Det där hände innan 2008.
2008 var senaste kraschen, kallas ibland The Great Recession. En extrem krasch för oss som minns och hela Island gick i konkurs och USAs näst äldsta investment bank Lehman Bros 1850 försvann och 30.000 högbetalda bankanställda fick gå på dagen. Se den informativa filmen The Big Short med Christian Bale.

Kan vara så att vi som var med då är mer negativa i tråden kring ränta-på-ränta än ni som inte var med. Eller ska jag säga "Inte varit med ännu".
Citera
2026-04-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Den stora frågan är hur mycket avkall på livskvalitet du kommer göra under denna tid.
När du är ung har du inga pengar, när du är gammal har du ingen tid och hälsa kvar. The choice is yours.

Exakt
Citera
2026-04-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Det är subjektivt, men jag personligen tycker att man är ganska duktig om man lyckas 5 år i rad. Samtidigt kan man ha tur med högriskinvesteringar och gå 90% back år 6. Så jag skulle säga att man är duktig om man löser >10% mellan 5-10 år i rad utan att investera i högriskaktier. Men vad som är hög risk är sannolikt även det subjektivt. Det faktiska resultatet dikterar ju huruvida man satsade rätt eller fel.

Så kanske att man kan inkludera ens sharpkvot i bedömningen.
Citera
2026-04-16, 16:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du har inte visat någonting.

Exponentiell tillväxt i oändligheten är inte möjlig. Vi är 8 miljarder människor på planeten och vi har växt exponentiellt men det finns snart inte plats för fler på planeten. Mycket riktigt börjar befolkningen minska inom ca 20 år.

Berätta gärna hur apple ska sälja exponentiellt fler mobiler i framtiden när alla redan har en iphone och det inte föds fler människor utan iphone-ägare tvärtom börjar dö.

För sanningen är att all exponentiell tillväxt avbryts, alltid.

Om mina inlägg är för svåra för någon så kan den personen fundera vad det beror på. Och kanske tänka att han även är för dum för börsen.
Återigen obegripligt inlägg. Det är naturligtvis inte samma enskilda bolag som kommer fortsätta att utvecklas i all oändlighet.
Citera
2026-04-16, 16:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
I torsdags sålde jag aktier för en kvarts miljon, efter en del sprit, i dag nykter, köpte jag tillbaka det som backat, men i stort hade jag förlorat.

Trodde kraschen skulle komma då, men icke. Börsen är helt tokig nu.

Jag har säkrat upp med sparkonton, så det enda som skulle hända vore att mina barn inte får ärva lika mycket som om jag skulle dö i dag.

Hur som helst så har man historiskt tjänat på att investera, såklart även i bostad även om en del inte anser att det är att investera.
Time in the market beats timing the market. Själv har man suttit still i båten och varit med på uppgången igen.
Citera
2026-04-16, 16:56
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Men om det inte går som du tror då, om det istället bara stiger. Har du ingen som helst plan förr när du få kastar in handduken och accepterar förlusten?
Konstig fråga. Nej, aktien handlas till ett PE på 350 ggr earnings, samtidigt som försäljningen krymper och konkurrenterna drar ifrån.
Citera
2026-04-16, 17:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Återigen obegripligt inlägg. Det är naturligtvis inte samma enskilda bolag som kommer fortsätta att utvecklas i all oändlighet.
Det kommer nya produkter och företag hela tiden. Bara 1 av USAs topp 10-företag fanns för 40 år sedan.

Men om hela börsen ska växa exponentiellt så krävs det att det kommer TVÅ nya företag för varje gammalt. Som hittar TVÅ kunder för varje gammal kund. Det blir svårt efter ett tag, vad säger du.

I Japan är det hur som helst stopp. Varje japan skulle skratta åt denna tråd. Man kan välja att ignorera det eller investera efter detta faktum.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-16 kl. 17:29.
Citera
2026-04-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Konstig fråga. Nej, aktien handlas till ett PE på 350 ggr earnings, samtidigt som försäljningen krymper och konkurrenterna drar ifrån.

Alla har fel utom du.
Och du har ingen plan för när du ger upp om din verklighet aldrig infinner sig.

Smart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in