2026-04-15, 19:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
För en som precis öppnat ett ISK konto och funderar på att lägga en slant varje månad på diverse fonder. Vilka är bäst?
En simpel och billig indexfond. Majoriteten i en global sådan, och kryddat med en Sverigefond och tillväxtmarknadsfond. Då får du runt 7% i reell avkastning per år i genomsnitt.
Citera
2026-04-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
En simpel och billig indexfond. Majoriteten i en global sådan, och kryddat med en Sverigefond och tillväxtmarknadsfond. Då får du runt 7% i reell avkastning per år i genomsnitt.

Okej! Första fonden jag valde att spara i va Swedbank Robur Global, den verkar ganska vettig eftersom dom investerar i så många andra stora företag.

Tack för tipset :-)
Citera
2026-04-15, 19:39
Medlem
Jag är 19 år, har jobbat lite smått innan studenten och efter, just nu har jag lyckats investera 150 tusen på börsen. Jag sitter mestadels cirka 45 procent i Länsförsäkringar global index därefter 20 procent Investor även Microsoft och Amazon har jag köpt när dem dippa. Har emergin markets även pluss runt 10 procent totalt i crypto som BTC och ETH. Jag bor hemma och har ett deltids jobb lite ostabil inkomst men har lyckats spara bra varje månad är väldigt snål med mycket och jag planerar att fortsätta att bygga min portfölj jag vill nå miljonen innan 30 iallafall om inte mer än det. Försöker komma in på en praktisk utbildning som är ett år och samtidigt investera lite av det samtidigt som man studerar vill ha ett praktisk yrke så jag kan få bättre lön och fast jobb och få erfarenhet. Mitt mål är att kunna känna trygghet att jag klarar mig om något går fel i mitt liv och slipper stressa över ekonomiska saker lika mycket. Jag köper en del aktier för att lära mig har tyvär torskat en del i Hexatronic så har blivit mer försiktig efter det men större bolag tycker jag är vettigt att handla ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ja, börjar man tidigt - är det guld. Men detta är varför det är ”lättare sagt en gjort”.

Rent tekniskt är det en enkel operation. Spara 500kr månad av ditt CSN när du är 20-25 i Avanza Zero (bara köp, aldrig sälj), sedan 10% av din nettolön samtidigt som du börjar jobba. Då har du ett bra Fuck Off-kapital redan vid 40, om du skulle tröttna på chefen, frugan, whatever.

Men att förmå en 20-åring att tänka så långt, är svårt. Om dom ens har pengar och är intresserade av börsen, är det snabba klipp som ska jagas. Risker tas och kapital förloras förr eller senare. Sedan blir det ”börsen är inget för mig”-inställning tills kanske ett nytt, mer moget uppvaknande runt 35-årsdagen. Men då är det försenat för tidig FIRE (dock aldrig försenat för att ge pensionen rejäl guldkant).

Men den 20-åring som har en inkomst, och inser vikten av ränta-på-ränta, har trumf på hand.
Senast redigerad av Mellosh00 2026-04-15 kl. 19:51.
Citera
2026-04-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellosh00
Jag är 19 år, har jobbat lite smått innan studenten och efter, just nu har jag lyckats investera 150 tusen på börsen. Jag sitter mestadels cirka 45 procent i Länsförsäkringar global index därefter 20 procent Investor även Microsoft och Amazon har jag köpt när dem dippa. Har emergin markets även pluss runt 10 procent totalt i crypto som BTC och ETH. Jag bor hemma och har ett deltids jobb lite ostabil inkomst men har lyckats spara bra varje månad är väldigt snål med mycket och jag planerar att fortsätta att bygga min portfölj jag vill nå miljonen innan 30 iallafall om inte mer än det. Försöker komma in på en praktisk utbildning som är ett år och samtidigt investera lite av det samtidigt som man studerar vill ha ett praktisk yrke så jag kan få bättre lön och fast jobb och få erfarenhet. Mitt mål är att kunna känna trygghet att jag klarar mig om något går fel i mitt liv och slipper stressa över ekonomiska saker lika mycket. Jag köper en del aktier för att lära mig har tyvär torskat en del i Hexatronic så har blivit mer försiktig efter det men större bolag tycker jag är vettigt att handla ändå.

Väldigt bra jobbat, dock händer väldigt mycket mellan 20-40.. bostad, barn m.m så de pengarna kommer åka in i ett stort svart hål och du kanske inte kan eller ens vill spara pengar när barnen är små..oavsett kommer du ha en fördel jämfört med andra som inte ens kan köpa en bostad eller hoppa runt i dyra boenden.
Det rejäla sparandet brukar folk oftast göra när ungarna är utflugna och allt är fixat. Det går inte att konsekevent spara stora summor hela livet för 90% av befolkningen.
Citera
2026-04-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om du tycker att det är värt att jobba tills man är 75 och sedan dö när man är 80 så får det står för dig. Jag tänker iaf gå i pension betydligt tidigare än 65 år och njuta av livet medan man fortfarande är relativt ung.

Dina bästa år i livet är mellan 20-40 därefter tappar pengar i betydelse och familjen samt andra nära relationer värderas högre. Vid ålderns höst har pengar knappt någon betydelse längre
Citera
2026-04-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Såklart tråkigt att den går upp, men min horisont ligger lite en bit fram, och fundamenta har aldrig varit sämre. PE på 360, negativ tillväxt, trasigt varumärke, pågående brain-drain, kommande midterms där demokraterna ser ut att ta hem segern (dom kommer kasta Elon i finkan), växande konkurrens, flera pågående probes, osv.

Haha, vinsten kommer längre fram...
Citera
2026-04-15, 20:15
Medlem
Tack så mycket! Ska jag vara helt ärlig så ser jag ej så ljust på framtiden med barn och hitta en kvinna. Det är väldigt höga krav idag och jag är lite smått asperger och kvinnor är ej så trevliga idag och extremt dryga attityder så, får se hur det blir men vill försöka jobba i Danmark kanske Norge ligga ute mycket inom det jobbet jag vill utbilda mig till det innebär att resa runt en hel del men är också bra betalt så tror jag kommer kunna investera minst 10 tusen i månaden antagligen mer än det. Jag är extremt villig att offra mycket tid för att nå mina mål jag ser det nästan framöver mig hur det kommer bli om jag kommer in på den utbildningen hur skönt mitt liv kommer bli hur mycket pengar jag kommer ha investerat. Vill verkligen ha mycket pengar och tänker ej göra misstaget att kasta bort min chans att få en rejäl avkastning i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Väldigt bra jobbat, dock händer väldigt mycket mellan 20-40.. bostad, barn m.m så de pengarna kommer åka in i ett stort svart hål och du kanske inte kan eller ens vill spara pengar när barnen är små..oavsett kommer du ha en fördel jämfört med andra som inte ens kan köpa en bostad eller hoppa runt i dyra boenden.
Det rejäla sparandet brukar folk oftast göra när ungarna är utflugna och allt är fixat. Det går inte att konsekevent spara stora summor hela livet för 90% av befolkningen.
Senast redigerad av Mellosh00 2026-04-15 kl. 20:20.
Citera
2026-04-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellosh00
Tack så mycket! Ska jag vara helt ärlig så ser jag ej så ljust på framtiden med barn och hitta en kvinna. Det är väldigt höga krav idag och jag är lite smått asperger och kvinnor är ej så trevliga idag och extremt dryga attityder så, får se hur det blir men vill försöka jobba i Danmark kanske Norge ligga ute mycket inom det jobbet jag vill utbilda mig till det innebär att resa runt en hel del men är också bra betalt så tror jag kommer kunna investera minst 10 tusen i månaden antagligen mer än det. Jag är extremt villig att offra mycket tid för att nå mina mål jag ser det nästan framöver mig hur det kommer bli om jag kommer in på den utbildningen hur skönt mitt liv kommer bli hur mycket pengar jag kommer ha investerat. Vill verkligen ha mycket pengar och tänker ej göra misstaget att kasta bort min chans att få en rejäl avkastning i framtiden.

Känner du att du inte gör avkall på så mycket och är singel så är det bara att köra på.
Citera
2026-04-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Hur många års avkastning på 10%> behöver man ha innan man får säga att det är skicklighet? 5 år i rad? 10 år? 25 år?

Det är subjektivt, men jag personligen tycker att man är ganska duktig om man lyckas 5 år i rad. Samtidigt kan man ha tur med högriskinvesteringar och gå 90% back år 6. Så jag skulle säga att man är duktig om man löser >10% mellan 5-10 år i rad utan att investera i högriskaktier. Men vad som är hög risk är sannolikt även det subjektivt. Det faktiska resultatet dikterar ju huruvida man satsade rätt eller fel.
Citera
2026-04-15, 20:33
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Haha, vinsten kommer längre fram...
För oss som kortar, absolut. Det är ungefär så säkert det kan bli.
Citera
2026-04-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
För oss som kortar, absolut. Det är ungefär så säkert det kan bli.

Vid vilken nivå ger du upp och accepterar förlusten?
Citera
2026-04-15, 21:07
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Vid vilken nivå ger du upp och accepterar förlusten?
Jag började korta Tesla när Elon bestämde sig för att göra två nazisthälsningar i live-TV. Jag har ingen förlust, men tack för omtanken.

Vid vilken nivå dumpar du dina bags och köper aktier i faktiskt växande och välmående företag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in