2026-04-16, 11:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men självklart, det är det som är vitsen med att diversifiera.

Räknar man med att gå back 1% per år i fyrtio år, så ska man nog istället kolla med SBAB och deras sparkonton.
Med "back 1%" menar jag "1% lägre avkastning" än den optimistiska snittsiffran i TS. Den förlorade procenten förstör allt i drömmen om 100-lappar som bli 1 miljon.
Citera
2026-04-16, 12:03
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krockers
Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.
På 30 år har dessa pengar tappat 45% av sitt köpvärde vid 2% snittinflation. Kan vara värt att ha i åtanke...
Citera
2026-04-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Med "back 1%" menar jag "1% lägre avkastning" än den optimistiska snittsiffran i TS. Den förlorade procenten förstör allt i drömmen om 100-lappar som bli 1 miljon.
Jo, ts räknade lite väl optimistiskt, men man kan få ihop skapligt med pengar även med lägre avkastning över tid.

Sedan vet vi såklart inget om framtiden. Men att alla borde ha ett månatligt sparande, i aktier eller fonder om man är ung, kanske en del på vettigt sparkonto när man blir äldre, tror jag få privatekonomer säger emot.
Citera
2026-04-16, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
På 30 år har dessa pengar tappat 45% av sitt köpvärde vid 2% snittinflation. Kan vara värt att ha i åtanke...
Tror alla vet att vi har inflation. Å andra sidan kan du tänka dig att man kan öka sitt investerande med motsvarande.
Citera
2026-04-16, 12:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det är inte att vara miljardär, att ha rinnande vatten. Det är att ha 1 miljard i aktier. Rinnande vatten är levnadsstandard och där är man nöjd om man bor som de flesta andra.

Du har blandat ihop levnadsstandard och investeringar. En investering är bara en sidohobby till vardagslivet. En investering gör inte att du får ett högre levnadsstandard eller ett bättre liv, den används bara till ytterligare investering. Möjligen tas den ut när man är gammal, men det behövs normalt inte för man bor redan i en obelånad bostad som nästan är gratis. Det är inte bara aktier som går upp oavbrutet, eller snarare hur penningvärdet urholkas.

Alla unga arga här som tror att de kommer att ha massor med pengar om 40 år tack vare ränta på ränta. Men ni behöver inga pengar om 40 år. Det är i själva verket nu ni drömmer om att vara rika.
Du skrev att exponentiell tillväxt inte är möjligt eftersom då skulle "alla vara miljardärer i framtiden". Jag visade på att alla kan få samma levnadsstandard som dagens miljardärer i framtiden och alltså är exponentiell tillväxt möjlig. Kapitalism är ingen nollsummespel.

I övrigt är ditt inlägg obegripligt.
Citera
2026-04-16, 13:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du skrev att exponentiell tillväxt inte är möjligt eftersom då skulle "alla vara miljardärer i framtiden". Jag visade på att alla kan få samma levnadsstandard som dagens miljardärer i framtiden och alltså är exponentiell tillväxt möjlig. Kapitalism är ingen nollsummespel.

I övrigt är ditt inlägg obegripligt.
Du har inte visat någonting.

Exponentiell tillväxt i oändligheten är inte möjlig. Vi är 8 miljarder människor på planeten och vi har växt exponentiellt men det finns snart inte plats för fler på planeten. Mycket riktigt börjar befolkningen minska inom ca 20 år.

Berätta gärna hur apple ska sälja exponentiellt fler mobiler i framtiden när alla redan har en iphone och det inte föds fler människor utan iphone-ägare tvärtom börjar dö.

För sanningen är att all exponentiell tillväxt avbryts, alltid.

Om mina inlägg är för svåra för någon så kan den personen fundera vad det beror på. Och kanske tänka att han även är för dum för börsen.
Citera
2026-04-16, 13:34
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Sedan vet vi såklart inget om framtiden. Men att alla borde ha ett månatligt sparande, i aktier eller fonder om man är ung, kanske en del på vettigt sparkonto när man blir äldre, tror jag få privatekonomer säger emot.
Jag argumenterar alltid för att den investeringen ska ske i en bostad. Om man betalat av bostadslånen när man går i pension har man för resten av livet ett billigt boende. Antalet bostäder kan dessutom inte växa exponentiellt eftersom mark är en ändlig resurs. Däremot kan man trycka hur många aktier som helst. Så bostäder bör ha bättre chans mot penningvärdesförsämringen än börsen.
Citera
2026-04-16, 13:53
Medlem
Citat:
Jag argumenterar alltid för att den investeringen ska ske i en bostad. Om man betalat av bostadslånen när man går i pension har man för resten av livet ett billigt boende. Antalet bostäder kan dessutom inte växa exponentiellt eftersom mark är en ändlig resurs. Däremot kan man trycka hur många aktier som helst. Så bostäder bör ha bättre chans mot penningvärdesförsämringen än börsen.
Okej, så kan man se det.

Jag har en bostad, i och för sig ganska lågt belånad, men jag kommer aldrig att betala av det lånet, ett lån som jag haft sedan jag köpte - Utan att ha amorterat en enda krona. Banken är nöjd, jag är nöjd.

Istället för att amortera har jag köpt aktier och fonder, på senare år även satt in på sparkonto - i ärlighetens namn så har sparkontot från januari i år gett sämre ränta än vad lånet kostade, men i vilket fall.

Min vinst på börsen och sparkonto har varit betydligt större än räntan på bostadslånet, så har det varit i åtta-tio år nu, orkar inte kolla exakt.

Man kan alltså ha en bostad, belåna den, köpa värdepapper för lånet, och på så sätt liksom få dubbel vinst. Hävarm kan man kalla det.

Sedan vet man såklart inte hur det kommer att gå, vare sig på fastighetsmarknaden eller på börsen, men om det värsta skulle hända, att min bostad blev värderad till noll, och alla mina aktier och fonder tappade allt värde, så hade jag fixat det. Utan minsta problem (därav en liten försäkring på SBAB som tidigare till och med gjorde lånebiten plus då jag satte ett bundet lån på 1.4% i rättan tid).
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-16 kl. 13:56.
Citera
2026-04-16, 14:00
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Okej, så kan man se det.

Jag har en bostad, i och för sig ganska lågt belånad, men jag kommer aldrig att betala av det lånet, ett lån som jag haft sedan jag köpte - Utan att ha amorterat en enda krona. Banken är nöjd, jag är nöjd.

Istället för att amortera har jag köpt aktier och fonder, på senare år även satt in på sparkonto - i ärlighetens namn så har sparkontot från januari i år gett sämre ränta än vad lånet kostade, men i vilket fall.

Min vinst på börsen och sparkonto har varit betydligt större än räntan på bostadslånet, så har det varit i åtta-tio år nu, orkar inte kolla exakt.

Man kan alltså ha en bostad, belåna den, köpa värdepapper för lånet, och på så sätt liksom få dubbel vinst. Hävarm kan man kalla det.

Sedan vet man såklart inte hur det kommer att gå, vare sig på fastighetsmarknaden eller på börsen, men om det värsta skulle hända, att min bostad blev värderad till noll, och alla mina aktier och fonder tappade allt värde, så hade jag fixat det. Utan minsta problem (därav en liten försäkring på SBAB som tidigare till och med gjorde lånebiten plus då jag satte ett bundet lån på 1.4% i rättan tid).
Sett i backspegeln har du gjort exakt rätt sedan 2009. Men som det står på alla börssidor, historiska data säger ingenting om framtiden. Du skriver ditt inlägg mitt i den största börsbubbla som någonsin funnits och dina siffror kan ändras radikalt och du bör vara förberedd på det.
Citera
2026-04-16, 14:11
Medlem
Citat:
Sett i backspegeln har du gjort exakt rätt de senaste 10 åren. Men som det står på alla börssidor, historiska data säger ingenting om framtiden. Du skriver t.ex ditt inlägg mitt i den största börsbubbla som någonsin funnits och dina siffror kan ändras radikalt.
I torsdags sålde jag aktier för en kvarts miljon, efter en del sprit, i dag nykter, köpte jag tillbaka det som backat, men i stort hade jag förlorat.

Trodde kraschen skulle komma då, men icke. Börsen är helt tokig nu.

Jag har säkrat upp med sparkonton, så det enda som skulle hända vore att mina barn inte får ärva lika mycket som om jag skulle dö i dag.

Hur som helst så har man historiskt tjänat på att investera, såklart även i bostad även om en del inte anser att det är att investera.
Citera
2026-04-16, 15:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
I torsdags sålde jag aktier för en kvarts miljon, efter en del sprit, i dag nykter, köpte jag tillbaka det som backat, men i stort hade jag förlorat.

Trodde kraschen skulle komma då, men icke. Börsen är helt tokig nu.

Jag har säkrat upp med sparkonton, så det enda som skulle hända vore att mina barn inte får ärva lika mycket som om jag skulle dö i dag.

Hur som helst så har man historiskt tjänat på att investera, såklart även i bostad även om en del inte anser att det är att investera.
Börsen är alltid som mest tokig precis innan bubblan spricker. Ungefär som när världen bygger de högsta husen precis innan en bobubbla spricker.

Den som har mod, eller snarare tur, att vara med precis innan en bubbla spricker kan alltså tjäna massor. Men det är naturligtvis inte en strategi, det är en gambling.

Säkrast tjänar man pengar genom att köpa långt efter ett ras. Då behöver man alltså ha kontanter eftersom ingen har pengar då utan tvingas rea sina aktier. Buffett byggde stor del av sina vinster på detta han har nu mer cash än någonsin.

Om Buffett legat kvar med sina aktier istället för att sälja 2021-2025 hade han "tjänat" 100-tals miljarder.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-16 kl. 15:04.
Citera
2026-04-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag kommer ligga kvar tills aktien kommit betydligt närmare sitt fundamentala värde, under $20.
Jag räknar med att demokraterna vinner midterms och då kan börja städa upp all korruption, det innefattar att kasta Elon i finkan.

Men om det inte går som du tror då, om det istället bara stiger. Har du ingen som helst plan förr när du få kastar in handduken och accepterar förlusten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in