Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag argumenterar alltid för att den investeringen ska ske i en bostad. Om man betalat av bostadslånen när man går i pension har man för resten av livet ett billigt boende. Antalet bostäder kan dessutom inte växa exponentiellt eftersom mark är en ändlig resurs. Däremot kan man trycka hur många aktier som helst. Så bostäder bör ha bättre chans mot penningvärdesförsämringen än börsen.
Okej, så kan man se det.
Jag har en bostad, i och för sig ganska lågt belånad, men jag kommer aldrig att betala av det lånet, ett lån som jag haft sedan jag köpte - Utan att ha amorterat en enda krona. Banken är nöjd, jag är nöjd.
Istället för att amortera har jag köpt aktier och fonder, på senare år även satt in på sparkonto - i ärlighetens namn så har sparkontot från januari i år gett sämre ränta än vad lånet kostade, men i vilket fall.
Min vinst på börsen och sparkonto har varit betydligt större än räntan på bostadslånet, så har det varit i åtta-tio år nu, orkar inte kolla exakt.
Man kan alltså ha en bostad, belåna den, köpa värdepapper för lånet, och på så sätt liksom få dubbel vinst. Hävarm kan man kalla det.
Sedan vet man såklart inte hur det kommer att gå, vare sig på fastighetsmarknaden eller på börsen, men om det värsta skulle hända, att min bostad blev värderad till noll, och alla mina aktier och fonder tappade allt värde, så hade jag fixat det. Utan minsta problem (därav en liten försäkring på SBAB som tidigare till och med gjorde lånebiten plus då jag satte ett bundet lån på 1.4% i rättan tid).