2026-04-16, 15:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Om den större vedhuggningen var klar? Kan det handlat om spisved eller tändved sånt som är svårt att göra i en vedklyv, då använder man även en mindre yxa med enhandsfattning.
För det är väl en trådsanning att det är en såndär rejäl klyvyxa som saknas va?
Det där med klyvyxa har i många år varit en teori som jag tror att både GW och andra kastat fram. Men ingen vet säkert, vad jag förstår.

Kan ju ha varit så att han höll på med tändved, men då använder man inte klyvyxa. Hade han hållit på med sånt borde man väl påträffat en en handyxa och litet späntbitar i ladan? Fundering: Brukade han ens elda i spisen sådär fram på våren?

Jag tror det framkommit att det inte pågick någon vedhantering över huvud taget inne i ladan.
Citera
2026-04-16, 15:46
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Att täcka över kroppen är ju oftast ett bevis att det är någon som känner personen ifråga. men jag tvivlar dock på Barbros skuld. är det bevisat att det är övervåld? det kan ju krävas 2-3 slag med en yxa innan personen slutar röra på sig, skadorna efter 3 slag med en yxa kan vara rätt groteska.

Det enda jag tycker är väldigt märkligt med Barbros utsago är att hon talar med Gerd på tisdagen 11.00 på FM, Och säger att hon ringer tillbaka senare under dagen för att prata med Tor, hon ringer tillbaka tisdag kväll men ingen svarar.
Hela onsdagen går utan att ha fått tag i dom, men hon väljer ändå att vänta fram till torsdag
innan hon åker till gården.
Detta är en person som påstår att hon pratar med Tor dagligen men väntar ändå fram till torsdag, det är väl det som är märkligt.

Samt telefonsamtalet med systern att den ska "ringa polisen " om hon inte hört av Barbro inom 10 minuter när Barbro närmar sig gården.

Beteendet när hon öppnade vedboden med Tröjärmen sticker också ut.

Blir fantastiskt spännande om det visar sig att Barbo och JJ kände varandra .
Men dottern låter ju genuint glad i intervjuer över att någon är häktad pga en dna-matchning. Om hon är inblandad skulle hon väl inte ställa upp på intervjuer och dyl.

Nej, jag tror inte ett ögonblick på att Barbro är inblandad. Om hon hade velat döda sin pappa hade det funnits väldigt många sätt att iscensätta en olycka på, som inte hade sett ut som ett uppenbart mord.
Citera
2026-04-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men dottern låter ju genuint glad i intervjuer över att någon är häktad pga en dna-matchning. Om hon är inblandad skulle hon väl inte ställa upp på intervjuer och dyl.

Nej, jag tror inte ett ögonblick på att Barbro är inblandad. Om hon hade velat döda sin pappa hade det funnits väldigt många sätt att iscensätta en olycka på, som inte hade sett ut som ett uppenbart mord.

Jag håller med dig som jag skrev, jag tvivlar på Barbros skuld.
men hennes beteenden väcker ändå en del frågor.

Jag lutar fortfarande att JJ är medhjälpare och någon i hans familj är mördaren.
Citera
2026-04-16, 15:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Att täcka över kroppen är ju oftast ett bevis att det är någon som känner personen ifråga. men jag tvivlar dock på Barbros skuld. är det bevisat att det är övervåld? det kan ju krävas 2-3 slag med en yxa innan personen slutar röra på sig, skadorna efter 3 slag med en yxa kan vara rätt groteska.

Det enda jag tycker är väldigt märkligt med Barbros utsago är att hon talar med Gerd på tisdagen 11.00 på FM, Och säger att hon ringer tillbaka senare under dagen för att prata med Tor, hon ringer tillbaka tisdag kväll men ingen svarar.
Hela onsdagen går utan att ha fått tag i dom, men hon väljer ändå att vänta fram till torsdag
Detta är en person som påstår att hon pratar med Tor dagligen men väntar ändå fram till torsdag, det är väl det som är märkligt.

Samt telefonsamtalet med systern att den ska "ringa polisen " om hon inte hört av Barbro inom 10 minuter när Barbro närmar sig gården.

Täcka över, eller gömma kroppen på ett primitivt sätt förekommer även vid impulsmord, med en påtänd, galen eller primitiv gärningsman som agerar mer eller mindre i panik. Morden på Elin Krantz och Lisa Holm är exempel på det.

Har ingen aning om vilket som är mest troligt i det här fallet. Men om nu Gerd har slagits ihjäl utomhus och släpats in i ladan, inte täckts över, och det är fullt med synliga släpspår av blod, så känns det kanske som rörigt och panikartat.

Det konstiga är att det stämmer så dåligt med genomsökningen av huset, som verkar ha gjorts på ett lugnare och mer metodiskt sätt. Som om det vore två helt olika personligheter inblandade?
Citera
2026-04-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Täcka över, eller gömma kroppen på ett primitivt sätt förekommer även vid impulsmord, med en påtänd, galen eller primitiv gärningsman som agerar mer eller mindre i panik. Morden på Elin Krantz och Lisa Holm är exempel på det.

Har ingen aning om vilket som är mest troligt i det här fallet. Men om nu Gerd har slagits ihjäl utomhus och släpats in i ladan, inte täckts över, och det är fullt med synliga släpspår av blod, så känns det kanske som röigt och panikartat.

Det konstiga är att det stämmer så dåligt med genomsökningen av huset, som verkar ha gjorts på ett lugnare och mer metodiskt sätt. Som om det vore två helt olika personligheter inblandade?

Fast elin krantz täcktes ju över för hon skulle bli svårare att hitta, samma sak med lisa holm som trycktes in i ett skåp.

Gerd hade ju endast en jacka som täckte ansiktet, det är inte samma sak som att man försöker gömma en kropp.

Det är möjligt att huset genomsöktes medans Tor var ute och högg ved, därav försiktigheten. helt plötsligt kommer Gerd cyklandes och klampar in i huset och börjar städa.
Gärningsmännen gömmer sig på ovanvåningen därav skospåren på vinden. samtidigt ringer Barbro vid 11.00, då städar Gerd medans GM ligger och trycker i huset.

Gerd får syn på gärningsmännen när dom försöker fly, och springer ut till Tor som står i vedboden, hon hinner bara till gårdsplanen innan hon blir slagen i bakhuvudet av en gärningsman som springer efter henne.

sen går man in till vedboden och dödar Tor efteråt.

Vi antar att Tor blev dödad först, för att han är övertäckt med så många jackor, men vi vet ju faktiskt inte.
Kanske var planen att täcka Gerds kropp också, men efter man slängt första jackan över hennes ansikte så blev man störd, kanske där kom en bil? eller så hörde man nått ljud och fick panik.
Citera
2026-04-16, 16:11
Medlem
Att JJ dels lämnat dna på Gerds strumpor eller byxben och dels bodde i trakten vid tidpunkten för dubbelmordet gör det svårt att tro att han skulle vara oskyldig.
Konstigt att ingen träder fram som kände till honom då han bodde i Härnösand.
Vad är det för kvitton eller andra dokument som Tor kan ha sparat i pärmen? Och som skulle kunnat avslöja mördaren/mördarna.
Citera
2026-04-16, 16:12
Medlem
Jan-As avatar
Citat:

Lite väl konspiratoriskt.
Hon är polis, känner Tor och hans konflikter och anar på goda grunder oråd när ingen svarar på ett par dagar.
De flesta normalt tänkande människor hade agerat som Tors dotter.
Citera
2026-04-16, 16:15
Medlem
På den där bilden med blodet i ladan ser det ut som en person släpats med ryggen nedåt och huvudet har lämnat blodspåret.
Citera
2026-04-16, 16:19
Medlem
Tors andra dotter bodde i Bergeforsen 2005.

Systrarnas mamma levde fram till 2009.

Är det verkligen ingen här som vet var Barbro bodde?

Barbro om att bo på gården:

Citat:
Barbro fann lugnet på gården i Brattås 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/dna-detektiven-i-harnosand-skeptisk-till-att-fynden-kan-losa-brattasmorden
Senast redigerad av Angeliqa 2026-04-16 kl. 16:25.
Citera
2026-04-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Lite väl konspiratoriskt.
Hon är polis, känner Tor och hans konflikter och anar på goda grunder oråd när ingen svarar på ett par dagar.
De flesta normalt tänkande människor hade agerat som Tors dotter.

Är Barbro polis?
Citera
2026-04-16, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Att JJ dels lämnat dna på Gerds strumpor eller byxben och dels bodde i trakten vid tidpunkten för dubbelmordet gör det svårt att tro att han skulle vara oskyldig.
Konstigt att ingen träder fram som kände till honom då han bodde i Härnösand.
Vad är det för kvitton eller andra dokument som Tor kan ha sparat i pärmen? Och som skulle kunnat avslöja mördaren/mördarna.

Det är märkligt och ännu märkligare att han nolltaxerade 2025, när det blev klart med DNA tester.
Han kanske gick under jorden då så att säga.
Då visste han att det var kört?
Redan 2022 gör han saker som bryter mot hans rutiner, som att flytta till Hede och Östersund men tjänar ändå bra med pengar. Han kanske gör en dödsstädning och städar ut sina nuvarande boeenden och flyttar till något enkelt billigt ställe. Eller så tjänar han bara på att sälja sina boeenden.
Senast redigerad av sopstationen 2026-04-16 kl. 16:44.
Citera
2026-04-16, 16:43
Medlem
Tor testamenterade gården till Barbro i december 2004. Gerd saknade testamente och sönerna ärvde. Källa: parets bouppteckningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in