2025-09-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el-visp
Hur mycket sport och sånt blir det när man gör lumpen? Räds inte fysisk ansträngning, men har dålig bollkoll.

Noll. Bollsporter spelas ibland av de värnpliktiga på lediga kvällar en bit in i utbildningen. Man kan gå till gymmet eller springa istället!
Citera
2025-09-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fstq
Någon som vet vad man gör som militärpolis i lumpen?

Du utbildar dig till polis fast i försvarsmakten. Mycket fokus ligger på skyddsobjekt osv. Militärpolisen har inga befogenheter i fred men vid kris/krig kan det ev trappas upp
Citera
2025-09-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Pinsamt av dig att göra lumpen i detta landet. Är det araberna du ska försvara? Finns inget i detta landet som är värt att försvara mer.
Tror många i detta land hellre ansluter sig till Ryssland.

Jag förstår din tanke. Jag jobbade själv i försvaret I 10+år och jag försvarar inte sverige som det är nu. Jag ser heller igen mening med att försvara västvärlden, så jag anser att fienden finns på insidan.

Men det finns andra saker i försvarsmakten, ett roligt jobb, en bra gemenskap, personlig utveckling som man inte får någon annanstans 🙂
Citera
2025-11-24, 17:16
Medlem
De som gör värnplikt - Kan man hundra procent förlita sig på att samtliga kommer vara villiga att göra allt i krig, även om det skulle kosta deras liv?

Många kanske tror och tycker det är kul att göra värnplikt, men när det kommer till krig, vad händer med dessa? De får ju inte backa undan? Det är ju olagligt, om dessa vägrar gå med i krig.

Samma sak med de som gör värnplikt obligatoriskt, men egentligen inte vill. Vad händer med dessa vid krig?

Eller är det frivilligt i Sverige att gå med i krig och tacka nej?

Hur många skulle tacka nej?
Citera
2026-01-18, 14:06
Medlem
Zaedrewss avatar
När man nu tänker tillbaka på värnplikten är det två saker man lärt.

Första. Män som gjort värnplikt lider av toa-hysteri. Vilket inte är en dålig sak. Har man legat ute i fält i en vecka och inte haft tillgång till en riktig toa. Så kommer man efter det. Se en toa! jag använder den! Så kvinnor som klagar. Män och deras toaletter. Det finns en anledning till det. Brist på dom. Sedan har vi ju även sett vad ett skott kan göra mot en mage full av vätska kontra en tom av vätska. Man ska tömma sig inför strid!

Andra saken bra lärd är ju detta med fordonscheck. Man kollar innan däcken, snö osv. Har man tillräckligt med bränsle. Oljenivån skiter man ju numera i. Det betalar man extra för i årlig service.
Citera
2026-03-18, 17:23
Medlem
diseuses avatar
Här är en video, lite drygt en vecka gammal, som skildrar några svenska lumpare som tjänstgjort i Alaska:

https://youtu.be/RVoxdMJzKqQ

Någon här på Flashback som har erfarenhet av det? Alltså att som en del av sin svenska värnplikt tillfälligt stationeras utomlands. Hur var det? Vad har ni för anekdoter att dela med er av?
Citera
2026-04-10, 21:51
Medlem
När man går GMU får man gå igenom vad OPSEC är? Samt vad tycker ni om personer som lägger ut vad man kan tycka lite för mycket om sin tid hos försvaret?
Ska man ens få nämna att man ens har gjort GMU och andra likande utbildningar?
Känns som att vissa inte tar det jätteseriöst.
Citera
2026-04-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
När man går GMU får man gå igenom vad OPSEC är? Samt vad tycker ni om personer som lägger ut vad man kan tycka lite för mycket om sin tid hos försvaret?
Ska man ens få nämna att man ens har gjort GMU och andra likande utbildningar?
Känns som att vissa inte tar det jätteseriöst.

GMU gjorde jag 2015, det var när värnplikten var vilande. Och bestod av en frivillig 3 månaders utbildning som följdes av en frivillig 9 månaders BFU (befattningsutbildning). Nu när värnplikten återupprättas så är ”GMU” död.

Minns inte om det vi gick igenom kallades för OPSEC rakt av men de 5 punkterna togs upp, absolut.

Det mesta kring GMU / värnplikt är allmänt känt. Försvarsmakten har videos på YouTube om hur alla steg inom GMU / Värnplikten ser ut. Vad är hemligt, menar du? Det som absolut är hemligt delas inte med allmänheten.

Din näst sista fråga förstår jag inte. Klart man ska få dela det? Folk använder det på CV:t och arbetsgivare tycker om det? Ska man inte få nämna att man gjort GMU / värnplikt? En person som genomfört GMU / värnplikt är ingen person av intresse, för främmande makt.
Citera
2026-04-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
GMU gjorde jag 2015, det var när värnplikten var vilande. Och bestod av en frivillig 3 månaders utbildning som följdes av en frivillig 9 månaders BFU (befattningsutbildning). Nu när värnplikten återupprättas så är ”GMU” död.

Minns inte om det vi gick igenom kallades för OPSEC rakt av men de 5 punkterna togs upp, absolut.

Det mesta kring GMU / värnplikt är allmänt känt. Försvarsmakten har videos på YouTube om hur alla steg inom GMU / Värnplikten ser ut. Vad är hemligt, menar du? Det som absolut är hemligt delas inte med allmänheten.

Din näst sista fråga förstår jag inte. Klart man ska få dela det? Folk använder det på CV:t och arbetsgivare tycker om det? Ska man inte få nämna att man gjort GMU / värnplikt? En person som genomfört GMU / värnplikt är ingen person av intresse, för främmande makt.
Personligen så tycker jag inte att man ska få dela något om att man har vairt någon stans inom militären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in