Citat:
Ni som är så anti mot att göra värnplikten (som är så soft idag), kommer kriget skriker ni efter försvar, men ni vill inte själva delta i att skydda vårt land... Varför?
Själv har jag gjort en riktig värnplikt och efter det varit krigsplacerad, helt okey då jag värnar om sverige... Men ni internetuppväxta vill inte ta över efter oss, tror ni att nato medlemskapet skyddar er? Nä de kommer bara att ha ammobaser i landet, krigandet låter de svenska befolkningen stå för...
Så skulle det bli så att sverige dras in i ett krig,,,, förväntar ni er att vi äldre skall försvara er eller skall ni gråta och ge upp efter att internet slocknat?
Själv har jag gjort en riktig värnplikt och efter det varit krigsplacerad, helt okey då jag värnar om sverige... Men ni internetuppväxta vill inte ta över efter oss, tror ni att nato medlemskapet skyddar er? Nä de kommer bara att ha ammobaser i landet, krigandet låter de svenska befolkningen stå för...
Så skulle det bli så att sverige dras in i ett krig,,,, förväntar ni er att vi äldre skall försvara er eller skall ni gråta och ge upp efter att internet slocknat?
Jag kan svara på det och ge min syn. Det finns flera aspekter att ta hänsyn till.
En sak är att Sverige idag inte längre är något homogent land. En mycket stor andel som idag bor i Sverige är födda i andra länder har invandrarbakgrund.
Det har i sin tur medfört att den sammanhållning och gemenskap som fanns förr inte längre finns. Förr i tiden inbillar jag mig att försvaret mot invaderade styrkor syftade till att skydda befolkningen mot främmande element. Värna ddt egna folket och den egna kulturen och språk m.m. Att ingen skulle nagga av vårt välstånd.
I och med den förda invandringspolitiken finns inte riktigt de argumenten kvar.
Kvar att skydda är då makten för de som sitter i riksdagen, regioner och kommunpolitiker.
Jag tror många inte känner att det är tillräckligt starka argument att offra sig för. Därmed krymper försvarsviljan.
Många känner att de hellre vill förverkliga sig själva och sina liv, snarare än att åla runt i leran och "skydda" Sverige. Man känner helt enkelt inte att man har det ansvaret eller viljan längre.