2025-02-03, 09:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ni som är så anti mot att göra värnplikten (som är så soft idag), kommer kriget skriker ni efter försvar, men ni vill inte själva delta i att skydda vårt land... Varför?

Själv har jag gjort en riktig värnplikt och efter det varit krigsplacerad, helt okey då jag värnar om sverige... Men ni internetuppväxta vill inte ta över efter oss, tror ni att nato medlemskapet skyddar er? Nä de kommer bara att ha ammobaser i landet, krigandet låter de svenska befolkningen stå för...

Så skulle det bli så att sverige dras in i ett krig,,,, förväntar ni er att vi äldre skall försvara er eller skall ni gråta och ge upp efter att internet slocknat?

Jag kan svara på det och ge min syn. Det finns flera aspekter att ta hänsyn till.

En sak är att Sverige idag inte längre är något homogent land. En mycket stor andel som idag bor i Sverige är födda i andra länder har invandrarbakgrund.
Det har i sin tur medfört att den sammanhållning och gemenskap som fanns förr inte längre finns. Förr i tiden inbillar jag mig att försvaret mot invaderade styrkor syftade till att skydda befolkningen mot främmande element. Värna ddt egna folket och den egna kulturen och språk m.m. Att ingen skulle nagga av vårt välstånd.
I och med den förda invandringspolitiken finns inte riktigt de argumenten kvar.
Kvar att skydda är då makten för de som sitter i riksdagen, regioner och kommunpolitiker.
Jag tror många inte känner att det är tillräckligt starka argument att offra sig för. Därmed krymper försvarsviljan.

Många känner att de hellre vill förverkliga sig själva och sina liv, snarare än att åla runt i leran och "skydda" Sverige. Man känner helt enkelt inte att man har det ansvaret eller viljan längre.
Citera
2025-02-04, 07:21
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Livet efter muck var bra. Man lärde sig massor, om saker och ting som sträcker sig långt utanför försvarsmaktens intressen.

Som sagt så är du så omogen så man bli spyfärdig. Gör lumpen och väx upp lite, flicka lilla. Ok?

Pinsamt av dig att göra lumpen i detta landet. Är det araberna du ska försvara? Finns inget i detta landet som är värt att försvara mer.
Tror många i detta land hellre ansluter sig till Ryssland.
Citera
2025-03-14, 09:54
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Pinsamt av dig att göra lumpen i detta landet. Är det araberna du ska försvara? Finns inget i detta landet som är värt att försvara mer.
Tror många i detta land hellre ansluter sig till Ryssland.

Låg intellektuella, obegåvade, försvarslösa, inkompetenta personer som dig själv skall jag försvara i händelse av krig. Ynkringrar som dig flyr.
Citera
2025-03-14, 11:19
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Låg intellektuella, obegåvade, försvarslösa, inkompetenta personer som dig själv skall jag försvara i händelse av krig. Ynkringrar som dig flyr.

Men såna som du brukar ju uppmuntra till migration? Därför landet har väldigt mycket invandring för man tar emot migranter. Så lär ju inte vara något problem för politiker heller att folk flyr härifrån då
Citera
2025-03-17, 23:19
Medlem
När jag gjorde GMU för 11 år sen och vi hade fältvecka så gick befälen igenom vissa parametrar efter vi slagit upp tält, hygeinstation osv.. befälen gick igenom vart någonstans vi befann oss, var närmsta sjukvårdsstation fanns, hur ambulans skulle tillkallas etc och hur hotbilden såg ut. Hotbilden var att "lokala" eller allmänt MC-gäng kunde vara intresserade av våra vapen. Därför var även befälen beväpnade med Glock eller liknande (minns ej exakt).

Är det något som man fortfarande framför idag under fältveckor? Med tanke på hur Sverige förändrats så undrar jag fortfarande om hotbilden nummer ett är MC-Gäng? Känns ganska förlegat och naivt men med tanke på hur Försvarsmakten och etablissemanget håller hand i PK-frågor så hade jag inte blivit förvånad. Vi har ju dock barn som springer runt på uppdrag kontrakterade av importerade gäng, så undrar om FM vågar framföra dessa om "hotbilden" förs fram under fältveckor längre? Eller om man får värnpliktiga rädda för förlegade Bandidos och Hells Angels? Eller om man skyller på Ryssen flera tusentals km bort? Eller struntar man i det helt?
Citera
2025-04-02, 08:07
Medlem
diseuses avatar
Fler ungdomar kallas till mönstring än tidigare år, enligt ett pressmeddelande från Plikt- och prövningsverket:
Av ungdomarna födda 2006 var det knappt 39 000 som hade förutsättningar att kallas till mönstring utifrån de frågor som ställdes i mönstringsunderlaget. Av ungdomarna födda 2007 har siffran ökat till drygt 52 000 som har förutsättningar att kallas till mönstring.
De betonar dock att det inte innebär en sänkning av kraven för att få göra lumpen, utan om att myndigheten vill göra den bedömningen under själva mönstringen i fler fall.
Citera
2025-04-08, 16:06
Bannlyst
Vad är det svåraste/jobbigaste lumpen förutom jägarna och röjdyk?

Va är de absolut svåraste, jobbigaste,tuffaste etc etc etc förutom jägarna och röjdykare?

Tuffaste fysiskt mentalt etc etc etc?

Va e de mest actionfyllda?
Citera
2025-04-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Va är de absolut svåraste, jobbigaste,tuffaste etc etc etc förutom jägarna och röjdykare?

Spaning, förmodligen. Ganska likt jägare, i alla fall rent fysiskt. Andra kandidater är amfibieskytte och säkerhetssoldat.
Citera
2025-04-18, 23:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
När jag gjorde GMU för 11 år sen och vi hade fältvecka så gick befälen igenom vissa parametrar efter vi slagit upp tält, hygeinstation osv.. befälen gick igenom vart någonstans vi befann oss, var närmsta sjukvårdsstation fanns, hur ambulans skulle tillkallas etc och hur hotbilden såg ut. Hotbilden var att "lokala" eller allmänt MC-gäng kunde vara intresserade av våra vapen. Därför var även befälen beväpnade med Glock eller liknande (minns ej exakt).

Är det något som man fortfarande framför idag under fältveckor? Med tanke på hur Sverige förändrats så undrar jag fortfarande om hotbilden nummer ett är MC-Gäng? Känns ganska förlegat och naivt men med tanke på hur Försvarsmakten och etablissemanget håller hand i PK-frågor så hade jag inte blivit förvånad. Vi har ju dock barn som springer runt på uppdrag kontrakterade av importerade gäng, så undrar om FM vågar framföra dessa om "hotbilden" förs fram under fältveckor längre? Eller om man får värnpliktiga rädda för förlegade Bandidos och Hells Angels? Eller om man skyller på Ryssen flera tusentals km bort? Eller struntar man i det helt?

På vår fältvanevecka så befälen "när ni står vakt är det på allvar för det är studiedag på mellanstadiet imorgon så skitungarna kommer säkert att smyga runt i skogen och försöka stjäla era prylar".
Citera
2025-04-18, 23:43
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT

Nu gäller din fråga nutid, men fram till för ca 20 år sedan hade man värnpliktiga ytbärgare vid flygvapnets helikopterdivisioner. De kunde räkna med skarpa uppdrag, som att rädda liv på skeppsbrutna i storm. Ett skäl till att man slutade med det - utöver att värnplikten försvann och vi fick yrkesbefattningar - var att det var för psykiskt påfrestande för unga killar och många mådde dåligt efteråt. Kanske vinschas ner med en bår och ta upp en svårt brännskadad sjöman från ett fartyg och så dör han i helikoptern på väg till sjukhus...
Citera
2025-04-20, 21:38
Medlem
Någon som vet vad man gör som militärpolis i lumpen?
Citera
2025-07-21, 17:22
Medlem
el-visps avatar
Hur mycket sport och sånt blir det när man gör lumpen? Räds inte fysisk ansträngning, men har dålig bollkoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in