2026-04-15, 19:19
  #5281
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Möjligt att Gerd visste det men GM visste kanske inte att Gerd vad där den dagen.

Menar inte att de skulle ha åkt fram och tillbaka.
Hur stor är sannolikheten att hon fortsätter putsa fönster 1-2 timmar senare från telefonsamtalet och bara sitter i boningshuset medan GM kommer dit?
Citera
2026-04-15, 19:22
  #5282
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Hur stor är sannolikheten att hon fortsätter putsa fönster 1-2 timmar senare från telefonsamtalet och bara sitter i boningshuset medan GM kommer dit?
Hög sannolikhet skulle jag säga. Har du ens putsat fönster någon gång?
Fyra sidor minst per fönster i det där huset. Jag skulle inte klara det på kortare tid om fönstren är skapligt skitiga.
Dessutom satt på kaffe och säkert gjort annan medan Tor klyver ved.
Citera
2026-04-15, 19:26
  #5283
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Hög sannolikhet skulle jag säga. Har du ens putsat fönster någon gång?
Fyra sidor minst per fönster i det där huset. Jag skulle inte klara det på kortare tid om fönstren är skapligt skitiga.
Dessutom satt på kaffe och säkert gjort annan medan Tor klyver ved.
Om vi då utgår från att hon fortsätter putsa fönster. Det hade inte setts, eller åtminstone, låtit att Gerd putsar fönster när GM är där?
Citera
2026-04-15, 19:27
  #5284
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Frågan är om det där krysset är rätt markerat? Enligt Lantmäteriets karta ligger stigen en liten bit längre bort (från bakom ladan). Svenska fall för FBI hävdar ju att fynden gjordes i direkt anslutning till stigen.

Någon som dessutom vet om det fanns kokat kaffe när teknikerna undersökte huset?

Ja du, de kanske pekade på fel plats på videon.

Dessutom, den kartan kanske är 100% korrekt.

Vi får väl se framöver vad som gäller.

Kaffet är väl ett påstående. Frågan är ju när det var bryggt.
Var kaffepannan varm eller kall.
Luktade nybryggt kaffe?
Eller var det morgonkaffet.

Många frågor kräver många svar.
Citera
2026-04-15, 19:29
  #5285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag har dumpad lite bilder

Samlade bilder från Brattås:

https://imgur.com/a/samlade-bilder-fr-n-bratt-s-2x0CwPo
Bra!
Nu blev det lite annat när man ser platsen där väskan och påsen hittades. Det var ju inne bland träden vid vägen fram till huset och till själva genomfartsvägen till hela området.
Som att man stannat till där inne bland träden medan man var på väg att lämna platsen i egen bil.

Skorna var inga direkta finskor tycker jag, utan bara en vardagssko utan klack, lätta att både gå och att cykla i. "Ballerinasko" står det till den bilden.

Brevlådan står ute vid genomsfartsvägen och på andra sidan av den.

Sedan är det väl också Tors blod man ser som skvätt ganska högt upp efter ett bjälklag på väggen och där också på den murade väggen. Det är ju nästan en meter upp och har runnit ned för träbjälken.
Blir inte det kanske 3- 4 meter ifrån på motsatt sida där som han hittades under en massa kläder, tyger och annat?

Varför har man pixlat de två personerna ute på gården? "Folk på gården" har man skrivit till den bilden.

Sedan blir jag väl mer osäker på detta med de skåpdörrar och det som står på glänt. Om jag hade velat iscensätta ett inbrott med genomsökande av skåp och liknande så hade jag inte ställt dörrarna bara på glänt utan ställt upp dem alla helt och hållet, vidöppna hade jag lämnat dem.
Varför ser det ut som man gjort det så försiktigt?
Någon som med yxa slår sönder huvudena på två personer för att sedan öppna, eller stänga, skåpdörrar försiktigt?

edit
Det är nog du K.Blomkvist som namngivit bilderna och inte polisen? Inte för det spelar någon roll, men jag tror jag noterade det nu.
__________________
Senast redigerad av exbit 2026-04-15 kl. 19:51.
Citera
2026-04-15, 19:51
  #5286
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Bra!
Nu blev det lite annat när man ser platsen där väskan och påsen hittades. Det var ju inne bland träden vid vägen fram till huset och till själva genomfartsvägen till hela området.
Som att man stannat till där inne bland träden medan man var på väg att lämna platsen i egen bil.

Skorna var inga direkta finskor tycker jag, utan bara en vardagssko utan klack, lätta att både gå och att cykla i. "Ballerinasko" står det till den bilden.

Brevlådan står ute vid genomsfartsvägen och på andra sidan av den.

Sedan är det väl också Tors blod man ser som skvätt ganska högt upp efter ett bjälklag på väggen och där också på den murade väggen. Det är ju nästan en meter upp och har runnit ned för träbjälken.
Blir inte det kanske 3- 4 meter ifrån på motsatt sida där som han hittades under en massa kläder, tyger och annat?

Varför har man pixlat de två personerna ute på gården? "Folk på gården" har man skrivit till den bilden.

Sedan blir jag väl mer osäker på detta med de skåpdörrar och det som står på glänt. Om jag hade velat iscensätta ett inbrott med genomsökande av skåp och liknande så hade jag inte ställt dörrarna bara på glänt utan ställt upp dem alla helt och hållet, vidöppna hade jag lämnat dem.
Varför ser det ut som man gjort det så försiktigt?
Någon som med yxa slår sönder huvudena på två personer för att sedan öppna, eller stänga, skåpdörrar försiktigt?

Ballerinaskor var det Barbro som sade.

Luckor och dörrar luktar fejkat inbrott. Vissa luckor är inte öppnade.
En riktig tjyv hade slitit ut dem på golvet.

Det var ingen vanlig tjuv, det var en dubbelmördare med ett uppsåt/motiv.

Denne sket fullständigt för liv. Denne var ute för något speciellt, denne sket i pengar, denne ville ha något annat som var livsviktig för denne.

Det som fanns finns på text och papper.

Tjuven letade efter papper.

Tror nog att denne hittade sina papper som var SÅ viktiga för denne att denne skulle döda två personer utan tanke på konsekvenser. Det var så MYCKET för denne även om det kostar andras liv.

Hemska tanke, men så är det.
Citera
2026-04-15, 20:00
  #5287
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag kollade kartan för fyndplatsen av väskan och påsen.

Jag är inte säker på att de följde stigen.

Det ligger ju en väg där ganska nära.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=651567&n=6942885&z=14&mapprofile=flygbild&name= Fyndplatsen&category=v%C3%A4ska%20och%20p%C3%A5se& layers=%5B%5B%227%22%5D%5D

Kolla bild 6 på min upload https://imgur.com/a/samlade-bilder-fr-n-bratt-s-2x0CwPo
En teori skulle kunna vara att de skulle hyra/hyr ett fritidshus av Tor och att en person går raka vägen genom skogen till de huset medans den andre åker i väg med bilen långt bort och dumpar yxan.
Citera
2026-04-15, 20:14
  #5288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Greven tänker högt och lägger sin teori (slå gärna hål på den).

Tisdag 31 maj 2005

ca kl. 09:00
- En röd Volvo ses parkerad på gårdsplanen, alltså: person/personer anländer till gården vid 09 eller tidigare.
- Röd Volvo lämnar platsen efter möte
- Tor lämnar även han gården i sin egen bil, möjligtvis samtidigt som den röda bilen.

ca kl. 09:00 - 10:00
- Tor genomför ett ärende utanför gården. Inga vittnesiakttagelser av honom i Härnösand, vilket gör det mer troligt att besökte annat ställe (typ gård eller liknande). Inga konto- eller korttransaktioner denna dag enligt polisen.


ca kl. 10:00 - 11:00
- Tor återvänder till gården, hämtar posten vid brevlådan
- Vittne ser Tor i vardagskläder (kläder han använder när han ska till stan/får besök m.m.). Han använder bil och att fronten är vänd mot gården
- Enligt dottern använder han aldrig bil när han hämtar posten; han brukar gå, eller använda sparken vintertid.

ca kl. 10:00 - 11:00
Tor byter om till arbetskläder
Lägger finbyxorna med plånboken (med 10 000:-) på sängen. Pengarna har samband ärendet tidigare under morgonen.
Börjar klyva ved

ca kl. 10:30-11:00
- Tor pratar med sin syster Iris (bekräftat av polis).


strax före kl. 11:00
Barbro ringer. Gerd svarar: Hon putsar fönster, Tor är ute och klyver ved
Allt verkar lugnt

ca kl. 11:00 - 14:00
Den röda Volvon återkommer till gården
Något händer i samband med återbesöket
Morden sker


kl. 14:00 - 16:00
Vittnen ser den röda Volvon kvar vid gården eller infarten

Fram till MINST kl. 16:00
Gården genomsöks
Något specifikt eftersöks

Jag är lite skeptisk till det här vittnet som verkar ha hjärnkoll på Tor och hans gård.


Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Men hon blev ihjälslagen ute på gården så då hamnar det mesta där.

Det var en relativt stor pöl i ladan efter Gärd.


Citat:
Ursprungligen postat av honn
Nej, att "medhjälpare" är en annan benämning för mördarens medbrottsling. Tror jag.


Det jag undrar är varför Sjuttiofemman skriver "medhjälpare" inom citationstecken.

Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
För att han ensam drog in kroppen i vedboden?


Men det är ju du själv som teoriserar om att hans DNA kan ha hamnat där på annat oskyldigt sätt. Men då borde även flera andra människors DNA hamnat där på oskyldigt vis.
Citera
2026-04-15, 20:14
  #5289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ballerinaskor var det Barbro som sade.

Luckor och dörrar luktar fejkat inbrott. Vissa luckor är inte öppnade.
En riktig tjyv hade slitit ut dem på golvet.

Det var ingen vanlig tjuv, det var en dubbelmördare med ett uppsåt/motiv.

Denne sket fullständigt för liv. Denne var ute för något speciellt, denne sket i pengar, denne ville ha något annat som var livsviktig för denne.

Det som fanns finns på text och papper.

Tjuven letade efter papper.

Tror nog att denne hittade sina papper som var SÅ viktiga för denne att denne skulle döda två personer utan tanke på konsekvenser. Det var så MYCKET för denne även om det kostar andras liv.

Hemska tanke, men så är det.
Om inte papper hade varit av värde här så hade det överhuvudtaget inte varit aktuellt, men det är det ju.

Alla dessa bilar, två åtminstone, som skulle synts vid olika tidpunkter från tidig morgon till 16- tiden ger ju intrycket av att flera personer än bara två har varit närvarande?
Tre bilar i farten samtidigt om man räknar med även Tors bil.
Och Gerd var där också fast inte det var planerat.
Så mycket liv och aktivitet med både fordon och folk vid denna fastigheten den dagen och en massa papper, ett kontkort och ett pass, men inga kontanter stulna eller jaktvapen eller föremål saknade.
Fantombilden som liknar en 50+ man och som ett vittne ska ha sett på plats, men DNA visar på en då 24- årig person.

Brukade det vara så här livligt vid Tors fastighet med olika personer och olika bilar?
Citera
2026-04-15, 20:21
  #5290
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Om vi då utgår från att hon fortsätter putsa fönster. Det hade inte setts, eller åtminstone, låtit att Gerd putsar fönster när GM är där?
Huset har fyra sidor. Hon gör även annat där inne.
Efter en stund ser hon någon där ute och går ut, ropar efter Tor och blir upptäckt och mördad.
Citera
2026-04-15, 20:23
  #5291
Medlem
Auroras avatar
Jag tvivlar på att det här var rånmord. Boningshuset ser närmast pliktskyldigt genomsökt ut. Det är möjligt att det bottnar i en ekonomisk affär eller transaktion men jag tror inte rån är motivet.
Citera
2026-04-15, 20:23
  #5292
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ja du, de kanske pekade på fel plats på videon.

Dessutom, den kartan kanske är 100% korrekt.

Vi får väl se framöver vad som gäller.

Kaffet är väl ett påstående. Frågan är ju när det var bryggt.
Var kaffepannan varm eller kall.
Luktade nybryggt kaffe?
Eller var det morgonkaffet.

Många frågor kräver många svar.
Full kanna och avsaknaden av använda kaffekoppar räcker nog för att dra en rimlig slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in