Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Självklart men icke desto mindre kan man ha en viss sympati för honom i det nu gällande målet.
Varför inte njuta av hans problem med tanke på hur han har uttalat sig om vita människor? Om du inte visste, låt mig påminna dig.
Det absolut vanligaste citatet är följande:
"
Att känna eller t.o.m. tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!"
Fjollan jar en fientlig inställning till vita. Inom sin så kallade "forskning" är fjollan känd för att kritisera vad han kallar för "den svenska vitheten". Några centrala tankar därifrån är:
-
Vit melankoli: Han menar att många vita svenskar sörjer ett homogent Sverige som inte längre finns, vilket han beskriver som en form av "vit melankoli".
-
Kritik mot så kallad "antirasism": Han har hävdat att även svenska antirasister är låsta i "vithetstänkande" och att de egentligen bara vill bevara sin egen maktposition.
-
Så kallad "social ras": Han pratar om "vita kroppar" och "icke-vita kroppar" som sociala kategorier där de vita, enligt hans analys, automatiskt har privilegier som de ofta är omedvetna om.
Det finns även citat från tidningen Svartvitt (1996) där han beskriver hur han under sin tid i AFA (som är en judisk skapelse) fysiskt attackerade personer:
"
Jag började helt enkelt attackera och mer eller mindre misshandla personer som betedde sig rasistiskt i min närhet. Det kunde röra sig om allt från fullfjädrade skinheads, till barn i skolåldern eller äldre herrar och damer."
Allt detta är bara exempel. Han har uttryckt sig liknande och värre vid minst 10 andra tillfällen.