2026-04-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Man vet väl att utländska kvinnor är mer fertila än etniska? För statistik gäller väl folk födda här?
Det gäller totalt. Födselstalen för etniska är sannolikt runt 1.0 alltså kommer den befolkningen att mer än halveras (det finns alltid barn som förolyckas eller får nån allvarlig sjukdom) om inte trenden vänder och kompenserar uppåt i kommande generationer. Jag gissar att det blir ännu värre ett tag.
Citera
2026-04-15, 13:55
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, det har inte fastslagits.

Det artikeln handlar om är att barnmorskan tror att okunskap om kvinnors fertilitet i förhållande till ålder kan vara en av olika orsaker till att man väntar för länge. Det är alltså inte på något sätt fastslaget, utan väldigt luddigt.

Vad gäller barnlöshet så poängterar barnmorskan i övrigt mannens betydelse. Att många gånger är det mannen som har betydelse för barnlösheten. Detta utvecklas inte närmare i artikeln. Infertilitet? Initial ovilja och sedan är det försent för kvinnan? Oklart vad hon syftar på.

För det spelar ju då ingen som helst roll om kvinnan är en högfertil 22 åring, om hennes man är infertil, det kommer ju ändå inte bli några barn gjorda.

Och det spelar ju ingen roll om kvinnan vill ha barn vid 28 års ålder, om hennes man inte är redo. De väntar tills hon är 33, men då var just hon för gammal. De borde ha satsat vid 28. När hon ville.
(För detta par hade ägginfrysning varit ett smart drag.)

Kvalitet på spermier försämras även, med mannens ålder och livsföring. Vilket kan leda till att det blur svårt att få barn.

Du vill gärna få detta till ett kvinnligt problem, när det inte är det och det finns flera olika variabler som påverkar det hela.

Och du vill gärna att problemet bara ska ha en lösning, medans det behövs flera. Kunskap om båda könen fertilitet behövs. Liksom riskerna för båda könen att vänta för länge.

Vet unga män om att även deras ålder har ett bäst före datum, för att vara på den säkra sidan. Så kan det ju vara så att 35 åriga Jörgen gärna skaffar barn ned sin hett barnlängtande Sofia 27 år.

Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Har du problem med läsförståelsen? Det har inte fastslagits: det "kan vara" en orsak enligt "experter" (dvs något forskningsteam som konstaterat att fem procent av alla födslar har fått assisterad befruktning och att 15-20% har problem att bli gravida).

I artikeln (eller den fåniga utredningen som regeringen släppte) nämns ingenting om att det är rätt normala siffror - enligt WHO har ungefär 17,5 procent av befolkningen uppleva ofrivilligt barnlöshet under sin livstid. 15-20% är alltså helt normalt (om än tråkigt, givetvis) om man ser till resten av världen. Men att koka ner detta till att kvinnor skulle vänta för länge är bara löjligt. Såklart tar man inte alls upp hur obenägna män är att bilda familj - speciellt i ung ålder. Hela artikeln är ingen annat än click-bait/rage bait för att få mer trafik - jävligt billigt av svt nyheter. Men vissa människor måste verkligen lära sig tyda information bättre...

Åldern på kvinnan påverkar hennes fertilitet betydligt mer än mannens ålder, detta råder det okunskap kring vilket rapporten även slår fast. Ni verkar ha samma okunskap men har nu alltså chansen att bilda er.
Citera
2026-04-15, 14:09
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Feminism har ingenting med jämlikhet mellan könen att göra.

Googla feminism, det är jämlikhet mellan könen som är feminism. Du är bara outbildad.
Citera
2026-04-15, 14:16
Medlem
Citat:
Googla feminism, det är jämlikhet mellan könen som är feminism. Du är bara outbildad.

På kvinnors villkor ja, det omvända kallas för maskulinism men är ett betydligt mer okänt begrepp i Sverige.
Citera
2026-04-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det finns många kvinnor som är outbildade, fattiga och fula som gärna blir försörjda och skaffar massor av barn. Men med vem?

Är du sugen eller vadå?
Citera
2026-04-15, 14:24
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:

Varför är Västvärldens feminister på Islams sida om nu feministerna står för jämställdhet?
Citera
2026-04-15, 14:29
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Åldern på kvinnan påverkar hennes fertilitet betydligt mer än mannens ålder, detta råder det okunskap kring vilket rapporten även slår fast. Ni verkar ha samma okunskap men har nu alltså chansen att bilda er.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544

Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag

Vissa 20 åringar har svårt att få barn. Vissa inte. Själv är jag 35+ och är just nu gravid med min tredje på första försöket (precis som första, andra) och vissa andra i min ålder har det svårare. Männens spermier spelar också roll i det hela. Ibland vet man inte alls varför vissa inte kan få barn då allting ser bra ut på pappret.

Att hänvisa allting till kvinnans ålder är absurt, samt att de flesta kvinnor också vet att fertiliteten sjunker efter 30. Däremot är samma kunskap hos män inte lika känd, dvs att deras spermier också sjunker i kvalitet.

Det jag retar mig på är att man skapar ett "problem" som inte ens är ett problem: dvs "åhnej, det föds för få barn för att hålla vår totalt uppfuckade ekonomi flytande som är HELT baserad på att befolkningen ska växa och växa och växa tills planeten sprängs!". För saken är den att det är NOLL hållbart att det fortsätter öka i befolkningen som det gjort, och någon gång måste den bubblan spricka. Kanske är det nu - när det krävs otroligt mycket av människor för att skaffa sig själv själva och sin familj en god levnadsstandard som inte ens är på vidare hög nivå i Sverige-mått mätt.

Att det sen kommer rapporter, nyhetsinslag och debattartiklar där folk målar upp kvinnor som den egoistiska (eller i detta fallet: outbildade) skurken är bara så jäääääävla tröttsamt när man VET hur förlossningsvården ser ut. Man VET hur kvinnor är de största förlorarna i föräldraledigheten. Man VET hur kvinnors karriärer pausar i år och hur hon får sämre pension. Man VET att det är ett litet helvete att vara gravid. Man VET hur kvinnor får ta större delen av hemarbete OCH DESSUTOM bidra till stor del ekonomiskt. Man VET hur många män vägrar jobba med sig själva, inte tar upp pappaledighet i samma omsträckning och i många fall är otillräckliga partners och ibland pappor. Ändå ska ansvaret på någon ekonomisk tillväxt hamna i kvinnors knän, för att män ska ga det enkelt och peka finger och skrika "DET ÄR HENNES FEL, HON FÖDER INGA BARN" när det egentligen är helt jävla rimligt att det inte sker?

Jag kommer fan ALDRIG förstå mäns jävla vilja att vägra LYSSNA när kvinnor berättar VARFÖR de tar de besluten de tar?! Ni äckliga flashback-män är för fan vidrigare är min skit jag spolade ner i toaletten i morse: ni är så jävla självgoda och äckliga och tar inget jävla ansvar för något utan skyller fan allt på alla andra.

Jag hoppas att kvinnor fortsätter göra precis som de vill, dvs föder färre barn av alla de anledningar som finns, och att ingen jävel finns där och torkar er i röven när ni är gamla och ligger på hemmet. Jag har snart tre pojkar och TACK OCH LOV har de mer sympati i sina lillfingrar än vad ni idioter har i hela kroppen - de är framtiden och när bubblan väl spricker kommer de göra ett toppenjobb att bygga upp världen igen med EMPATI, NYFIKENHET kring andras situation och FÖRSTÅELSE! Något ni jävla as inte besitter för fem öre.

Ni kan fan dra åt helvete allihopa.
Senast redigerad av LaettMjoelk 2026-04-15 kl. 14:33.
Citera
2026-04-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99

Fel. Läs nedan fetningar. Jag har tagit bort en del text, eftersom du verkar ha dålig läsförståelse, så det blir lättare för dig att läsa. Fetningarna visar på:

1. Dålig koll på fertilitet kan vara en av orsakerna bakom lågt barnfödande. Kan alltså vara flera andra orsaker till just lågt barnafödande. Tex. att folk är nöjda med 1-2 barn.
2. Kunskapen hos svenskarna är låg, dvs. även män. Och om män har låg kunskap om fertiliteten hos både kvinnor och sig själva, så kan de bli bromsklossar för barnalstrandet.
3. Många kvinnor fryser ner sina ägg, vilket visar på god kunskap hos kvinnor om ålderns påverkan på äggens kvalitet.
4. Barnlöshet hos ett par beror lika ofta på något hos mannen. Dålig spermakvalitet tex.

"Dålig koll på fertilitet kan enligt experter vara en faktor bakom Sveriges låga barnafödande.

– Jag tror att många väntar för att de tror att de kan få barn längre tid än vad som faktiskt är möjligt, säger barnmorskan Emma Karling Widsell.

I regeringens utredning om minskat barnafödande uppskattas ofrivillig barnlöshet påverka 15–20 procent av alla par i barnafödande ålder i Sverige.

.....

I den senaste rapporten som släpptes i veckan slår experter fast att kunskapen om fertilitet hos svenskarna är låg, där många försöker bli gravida i en ålder då fertiliteten redan minskat.

.....

”Äggkvaliteten helt avgörande”
Fertiliteten hos kvinnor är högst mellan 20 och 25 år och sjunker därefter gradvis. Efter 35 års ålder sjunker den markant.

....

– Vi får heller aldrig glömma bort att bland par med ofrivillig barnlöshet så är det lika mycket en man som spelar roll, säger hon.

....

– Vi ser att äggfrysarna ökar markant, vilket är ett tecken på att många kvinnor faktiskt har förstått att man behöver tänka på sin ålder när det kommer till äggen, säger Emma Karling Widsell."

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------
Citera
2026-04-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Är du sugen eller vadå?

Ja. Har du medel och möjlighet?
Citera
2026-04-15, 14:52
Medlem
pimpinellaws avatar
Citat:
Vissa 20 åringar har svårt att få barn. Vissa inte. Själv är jag 35+ och är just nu gravid med min tredje på första försöket (precis som första, andra) och vissa andra i min ålder har det svårare. Männens spermier spelar också roll i det hela. Ibland vet man inte alls varför vissa inte kan få barn då allting ser bra ut på pappret.

Att hänvisa allting till kvinnans ålder är absurt, samt att de flesta kvinnor också vet att fertiliteten sjunker efter 30. Däremot är samma kunskap hos män inte lika känd, dvs att deras spermier också sjunker i kvalitet.

Det jag retar mig på är att man skapar ett "problem" som inte ens är ett problem: dvs "åhnej, det föds för få barn för att hålla vår totalt uppfuckade ekonomi flytande som är HELT baserad på att befolkningen ska växa och växa och växa tills planeten sprängs!". För saken är den att det är NOLL hållbart att det fortsätter öka i befolkningen som det gjort, och någon gång måste den bubblan spricka. Kanske är det nu - när det krävs otroligt mycket av människor för att skaffa sig själv själva och sin familj en god levnadsstandard som inte ens är på vidare hög nivå i Sverige-mått mätt.

Att det sen kommer rapporter, nyhetsinslag och debattartiklar där folk målar upp kvinnor som den egoistiska (eller i detta fallet: outbildade) skurken är bara så jäääääävla tröttsamt när man VET hur förlossningsvården ser ut. Man VET hur kvinnor är de största förlorarna i föräldraledigheten. Man VET hur kvinnors karriärer pausar i år och hur hon får sämre pension. Man VET att det är ett litet helvete att vara gravid. Man VET hur kvinnor får ta större delen av hemarbete OCH DESSUTOM bidra till stor del ekonomiskt. Man VET hur många män vägrar jobba med sig själva, inte tar upp pappaledighet i samma omsträckning och i många fall är otillräckliga partners och ibland pappor. Ändå ska ansvaret på någon ekonomisk tillväxt hamna i kvinnors knän, för att män ska ga det enkelt och peka finger och skrika "DET ÄR HENNES FEL, HON FÖDER INGA BARN" när det egentligen är helt jävla rimligt att det inte sker?

Jag kommer fan ALDRIG förstå mäns jävla vilja att vägra LYSSNA när kvinnor berättar VARFÖR de tar de besluten de tar?! Ni äckliga flashback-män är för fan vidrigare är min skit jag spolade ner i toaletten i morse: ni är så jävla självgoda och äckliga och tar inget jävla ansvar för något utan skyller fan allt på alla andra.

Jag hoppas att kvinnor fortsätter göra precis som de vill, dvs föder färre barn av alla de anledningar som finns, och att ingen jävel finns där och torkar er i röven när ni är gamla och ligger på hemmet. Jag har snart tre pojkar och TACK OCH LOV har de mer sympati i sina lillfingrar än vad ni idioter har i hela kroppen - de är framtiden och när bubblan väl spricker kommer de göra ett toppenjobb att bygga upp världen igen med EMPATI, NYFIKENHET kring andras situation och FÖRSTÅELSE! Något ni jävla as inte besitter för fem öre.

Så himla bra skrivet och helt rätt!

Har blivt gravid tre gånger på första försöket, senast var jag 39 år.

Mina barn har blivit uppfostrade likadant och hade aldrig tillåtet att någon sa något nedlåtande om det andra könet.

Men dessa "riktiga män" som hänger här på fb kommer troligtvis aldrig i närheten av en kvinna än mindre får de möjligheten att skaffa barn.

Det är iaf en klen tröst...
Citera
2026-04-15, 14:52
Medlem
Citat:

Jag vet vad feminism säger sig vara för något men det betyder inte att det faktiskt är det.
Citera
2026-04-15, 15:03
Medlem
Citat:

Men stackarn då

Förstår att det måste kännas jobbigt att det finns människor med andra åsikter och perspektiv än vad du har.

Du kanske ska prova Nordkorea? Där tycker alla lika och andra åsikter är förbjudna. Låter som något för dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in