2026-04-15, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nu när det fastslagits att barnlöshet orsakas av att kvinnor väntar för länge, kan det vara intressant att också diskutera hur problemet kan lösas.

Närmast till hand är att genomföra upplysning om under vilken period i livet som kvinnor är fertila, så att unga kvinnor kan planera sina liv utefter korrekt vetenskaplig fakta, istället för feministiska myter.

Staten bör även tillsätta en utredning för att kartlägga huruvida felaktig information eller familjefientliga normer sprids genom dess institutioner.

Nej, det har inte fastslagits.

Det artikeln handlar om är att barnmorskan tror att okunskap om kvinnors fertilitet i förhållande till ålder kan vara en av olika orsaker till att man väntar för länge. Det är alltså inte på något sätt fastslaget, utan väldigt luddigt.

Vad gäller barnlöshet så poängterar barnmorskan i övrigt mannens betydelse. Att många gånger är det mannen som har betydelse för barnlösheten. Detta utvecklas inte närmare i artikeln. Infertilitet? Initial ovilja och sedan är det försent för kvinnan? Oklart vad hon syftar på.

För det spelar ju då ingen som helst roll om kvinnan är en högfertil 22 åring, om hennes man är infertil, det kommer ju ändå inte bli några barn gjorda.

Och det spelar ju ingen roll om kvinnan vill ha barn vid 28 års ålder, om hennes man inte är redo. De väntar tills hon är 33, men då var just hon för gammal. De borde ha satsat vid 28. När hon ville.
(För detta par hade ägginfrysning varit ett smart drag.)

Kvalitet på spermier försämras även, med mannens ålder och livsföring. Vilket kan leda till att det blur svårt att få barn.

Du vill gärna få detta till ett kvinnligt problem, när det inte är det och det finns flera olika variabler som påverkar det hela.

Och du vill gärna att problemet bara ska ha en lösning, medans det behövs flera. Kunskap om båda könen fertilitet behövs. Liksom riskerna för båda könen att vänta för länge.

Vet unga män om att även deras ålder har ett bäst före datum, för att vara på den säkra sidan. Så kan det ju vara så att 35 åriga Jörgen gärna skaffar barn ned sin hett barnlängtande Sofia 27 år.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-04-15 kl. 07:06.
Citera
2026-04-15, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad är det för något i min text du vill ha underlag på? Underlag finns. Vill mest bara vet vad för underlag just du vill ha.

Din åsikt att kvinnnor vet mycket om infertilitet
Citera
2026-04-15, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Hahahahaha du är ändå underhållande, på ett billigt sätt. Det får man ändå ge dig

Eller hur, lät mer som ett rop på hjälp om sin egen världsbild än ett inlägg.
Citera
2026-04-15, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
1. Trångboddhet är ett problem. Läs länken, om du inte tror på mig: https://www.riksrevisionen.se/download/18.2008b69c18bd0f6ed3f2e99a/1552911069132/RiR_2019_9_ANPASSAD.pdf

Så om det unga paret som är mellan 20-30 år och har ett (eller flera barn) kan få rabatt på större lägenhet, så är det bra. Och främjar dem att få fler barn.

2. Jag gnäller inte. Jag visar på lösningar på andras gnäll. Finns det kvinnor som vill ha barn och som kan tänka sig insemination, så ska det underlättas för dem att göra fler försök. Om man på allvar vill öka barnafödandet.

3. Jag ser om en relation bygger på kärlek eller på köpt kärlek. Och jag diskuterar här när män träffar kvinnor utomlands (och ömsesidig kärlek uppstår) och sedan har en jädra byråkratisk apparat som tar tid, innan de kan få hit sina fruar. Då slösar byråkratin med fruarnas fina fertila år. Och färre barn riskerar att bli gjorda.
1. Det är ett försök att bortförklara sociala problem. Det beror inte på att de bor trångt. Folk bodde ännu trängre före miljonprogrammet byggdes i städerna.

2. De kan knulla de män som vill knulla dem. Jag har ingen lust att betala för att de ska få barn när det är gratis egentligen.

3. Du resonerar som ett barn. Hur sannolikt är det att båda parter inte kunde hitta kärlek i sina hemländer? Jo för att den ena är incel och den andra letar specifikt efter att höja sin levnadsstandard och möjligtvis få vitare barn eftersom de tycker det är status.
Citera
2026-04-15, 08:42
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nu när det fastslagits att barnlöshet orsakas av att kvinnor väntar för länge, kan det vara intressant att också diskutera hur problemet kan lösas.

Närmast till hand är att genomföra upplysning om under vilken period i livet som kvinnor är fertila, så att unga kvinnor kan planera sina liv utefter korrekt vetenskaplig fakta, istället för feministiska myter.

Staten bör även tillsätta en utredning för att kartlägga huruvida felaktig information eller familjefientliga normer sprids genom dess institutioner.

Har du problem med läsförståelsen? Det har inte fastslagits: det "kan vara" en orsak enligt "experter" (dvs något forskningsteam som konstaterat att fem procent av alla födslar har fått assisterad befruktning och att 15-20% har problem att bli gravida).

I artikeln (eller den fåniga utredningen som regeringen släppte) nämns ingenting om att det är rätt normala siffror - enligt WHO har ungefär 17,5 procent av befolkningen uppleva ofrivilligt barnlöshet under sin livstid. 15-20% är alltså helt normalt (om än tråkigt, givetvis) om man ser till resten av världen. Men att koka ner detta till att kvinnor skulle vänta för länge är bara löjligt. Såklart tar man inte alls upp hur obenägna män är att bilda familj - speciellt i ung ålder. Hela artikeln är ingen annat än click-bait/rage bait för att få mer trafik - jävligt billigt av svt nyheter. Men vissa människor måste verkligen lära sig tyda information bättre...
Senast redigerad av LaettMjoelk 2026-04-15 kl. 08:53.
Citera
2026-04-15, 08:44
Medlem
Tror allt färre män vill ha barn heller. Hur fräscht är det att skaffa barn med dagens svenska kvinnor som gjort 5 aborter och haft 30 kukar i sig
Citera
2026-04-15, 08:46
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Tror allt färre män vill ha barn heller. Hur fräscht är det att skaffa barn med dagens svenska kvinnor som gjort 5 aborter och haft 30 kukar i sig

Shit PRECIS så är alla kvinnor!!! Jäääklar där fick du till det!!

Är det därför du drunknar i fitta, för att svenska kvinnor bara vill knulla?
Citera
2026-04-15, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Shit PRECIS så är alla kvinnor!!! Jäääklar där fick du till det!!

Är det därför du drunknar i fitta, för att svenska kvinnor bara vill knulla?

Får när man vill, inte särskilt svårt. Jag har dock bättre/viktigare saker för mig än att ödsla min energi på kvinnor
Citera
2026-04-15, 09:06
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Får när man vill, inte särskilt svårt. Jag har dock bättre/viktigare saker för mig än att ödsla min energi på kvinnor

Men inte tillräckligt viktiga saker för dig för att klaga på flashback om hur dåligt kvinnor beter sig? Lol.
Citera
2026-04-15, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Men inte tillräckligt viktiga saker för dig för att klaga på flashback om hur dåligt kvinnor beter sig? Lol.

Var knappast ett klagomål, snarare ett konstaterande. Vänligen stay on topic nu, stackars lilla intelligensbefriade feminist
Citera
2026-04-15, 09:27
Medlem
Jag tycker detta är toppen. Inte att det föds få i sig utan att folk äntligen börjar bry sig.
Vi kanske slipper dessa WT föräldrar som knappt arbetar, dricker Red bull och spelar tv spel. De som inte ska ha barn egentligen.

Förhoppningsvis så börjar folk tänka till att om man ska ha barn ska man ha råd. Inte vara beroende av ett enda bidrag.
Citera
2026-04-15, 09:42
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Var knappast ett klagomål, snarare ett konstaterande. Vänligen stay on topic nu, stackars lilla intelligensbefriade feminist

Vad vinner du på att hata kvinnor? Ärligt, vem har sårat dig? Skickar rymdkram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in