2026-04-15, 11:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
FSD v14.3.1 är redan ute. Vi kan vänta oss snabbare intervaller mellan uppdateringarna nu. Trollen får nog börja gå upp kl 10:00 om de skall hinna slå ner allt flöde som visar hur överlägset FSD presterar.

https://x.com/BLKMDL3/status/2044321995966558565?s=20
Citera
2026-04-15, 11:24
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Jag har en $260 säljwarrant med sista dag den 18 dec, den tror jag inte är helt orealistisk däremot är det ju en irrationell aktie och den kan lika gärna gå upp till $500 på några nya löften som inte kommer att uppfyllas inom överskådlig tid.
Jag tror dom dagarna är förbi. Förr kunde Tesla luta sig mot att man var ett växande bolag utan konkurrens, med ett intakt varumäre och en visionär vid rodret. Idag är det ett snabbt krympande bolag med massiv konkurrens, ett trasigt varumärke och världens mest hatade man vid rodret.
Citera
2026-04-15, 11:27
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Håller med delvis. Aktien kommer fortsätta ha ett högt P/E-tal, men istället för ett P/E på flera hundra vid dagens kurs så kommer vi åter igen ha ett P/E på flera hundra vid en kurs 5-10ggr högre än dagens.

Marknaden är framåtblickande medan P/E blickar bakåt.
Varför skulle det hända? Marginalerna fortsätter krympa med försäljningen, samtidigt som konkurrenterna växer. Tesla har bokstavligen ingenting att erbjuda som man inte kan få bättre hos någon annan. Ja förrutom korruption och tomma löften.
Citera
2026-04-15, 11:45
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
$20 kommer inte hända för aktien kommer fortsätta vara övervärderad.
Det är omöjligt att komma med värdeglasögon och titta på ett bolag som Tesla. Man kan inte vara priskänslig utan måste front runna och ta risk innan det har skett. När alla får facit att det har skett kommer istället säljläget.

Bättre att spekulera kring när/om och varför teknikutvecklingen skulle läggas ned eller möta kraftigt bakslag eller finansieringen av utvecklingen för att bedöma en prisnivå, eftersom det är utvecklingen som man sätter ett högt värde på här och nu.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-04-15 kl. 11:47.
Citera
2026-04-15, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Nej. Det är uppenbart för alla som har en objetiv syn på Tessler.

Ingen som kallar det "Tessler" kan påstå sig ha en objektiv syn på Tesla.
Citera
2026-04-15, 12:02
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Ingen som kallar det "Tessler" kan påstå sig ha en objektiv syn på Tesla.
Jo. Tesla är objektivt snuskigt övervärderat och en rimlig värdering ligger under $20/aktie.
Citera
2026-04-15, 12:09
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Noterar dock att aktien befinner sig i en fallande trend
Ok. Vi är kanske eniga om att det inte är något ovanligt att aktier inte bara går upp utan även ner. Och att det i sig inte säger något om vart aktiepriset är om ett eller ett par år?

Tänker inte djupdyka i vad som får dig att tro att det är rimligt att den gå ner så mycket som 70% till, för jag tror att svaret på den frågan kommer vara väldigt ovetenskapligt och subjektivt.

Personligen är jag öppen för att priset iaf kommer hålla sig över den långsiktiga uppåtgående trenden som för närvarande sätter en absolut botten någonstans kring 220 dollar, men att den kortsiktiga nedgången förmodligen kommer vända någonstans långt innan dess.

Så fort Trump är klar med sitt trams så är bolag som Tesla och liknande redo för nya ATH nivåer. Att titta för mycket på TA i detta läge vore som att köra blind...utan FSD då dvs...

Har man stått utaför Tesla och tittat på nivåer att köpa in sig, så tror jag det kan vara bra att börja skala in sig så smått på dessa nivåer, efter 30% nergång på kort sikt.
Senast redigerad av Flaskhank 2026-04-15 kl. 12:12.
Citera
2026-04-15, 12:29
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Ok. Vi är kanske eniga om att det inte är något ovanligt att aktier inte bara går upp utan även ner. Och att det i sig inte säger något om vart aktiepriset är om ett eller ett par år?

Tänker inte djupdyka i vad som får dig att tro att det är rimligt att den gå ner så mycket som 70% till, för jag tror att svaret på den frågan kommer vara väldigt ovetenskapligt och subjektivt.

Personligen är jag öppen för att priset iaf kommer hålla sig över den långsiktiga uppåtgående trenden som för närvarande sätter en absolut botten någonstans kring 220 dollar, men att den kortsiktiga nedgången förmodligen kommer vända någonstans långt innan dess.

Så fort Trump är klar med sitt trams så är bolag som Tesla och liknande redo för nya ATH nivåer. Att titta för mycket på TA i detta läge vore som att köra blind...utan FSD då dvs...

Har man stått utaför Tesla och tittat på nivåer att köpa in sig, så tror jag det kan vara bra att börja skala in sig så smått på dessa nivåer, efter 30% nergång på kort sikt.
Varför? PE ligger kring 350 med negativ tillväxt och trasigt varumärke.
Citera
2026-04-15, 12:49
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Varför? PE ligger kring 350 med negativ tillväxt och trasigt varumärke.
Du har fått förklarat för dig att P/E tal inte är vad du tror det är.
Det är ett tal som säger något om marknadens förväntning på bolaget för framtiden och inte att priset måste backa för att P/E skall bli lägre.

Att det är ett ”trasigt” företag knyter an till det där med ”subjektiva åsikter” som jag nämnde. Dom är helt ointressanta, speciellt när de subjektiva åsikterna kommer från någon som dig.
Senast redigerad av Flaskhank 2026-04-15 kl. 12:52.
Citera
2026-04-15, 12:55
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ha ha! Ja Tesla är en gigantisk bubbla! Världens största förhoppningsbolag!
Så här skrev du 2020 när priset var $50...
Så länge du aldrig får rätt så kommer du fortsätta att ha fel.
Citera
2026-04-15, 13:04
Medlem
MohinderHerbs avatar
Så var det igång igen med mantrat kring värderingen

Fattar ärligt talat inte hur man kan missuppfatta Tesla så grovt som många gör. Om AstraZeneca var påväg att utveckla botemedlet mot cancer, tror ni då att ni hade fått köpt den utvecklingen, kunskapen och metodiken gratis, även det inte var bekräftat och klart?

Så lägger vi på, hypotetiskt, att AstraZeneca för 10 år sedan lyckades utveckla botemedlet mot Alzheimers och sopade banan med konkurrenternas mediciner. Hur stor del av det potentiella framtida värdet av cancermedicinen tror ni då att marknaden hade frontat? Oavsett om Astra upplevde en patent cliff och just i det tillfället hade lite sämre omsättning.

Tesla är varken ett bilbolag eller rent techbolag. Det är ett innovationsbolag. Det är inte ett unikum som börsbolag eller hur den handlas heller.

Det är som om ni tror att värderingen i sig har en påverkan på utfallet.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-04-15 kl. 13:08.
Citera
2026-04-15, 13:08
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ja jag är med dig, men här är ett par tankar:

AI kommer bli bättre på att simulera verkligheten, och därmed minska behovet av IRL-data.
Transport kommer bli billigare iom autonoma system, och därmed minska kostnaden för att samla in IRL-data.
Att ta fram ett sytem som konkurrerar med Teslas är inte endast i syfte att ta en bit av kakan, utan som en hedge. Om en aktör får monopol kommer det alltid finnas utmanare då det inte bara handlar om vinstintresse, utan makt och inflytande. Hur ofta tror du att en nation avstår från att tillverka egna kärnvapen bara för att det inte går att göra lika kostnadseffektivt som i Kina eller USA?

Att det kommer finnas autonoma system som kör bil 100 ggr bättre än människor om 10 år, medan Teslas FSD då kör bil tusentals ggr bättre, är bara ett ganska rimligt antagande från min sida.

Den geopolitiska aspekten är ju intressant såklart, men den är bara aktuell om Kina har ett system som är i princip identiskt med Teslas kvalitetsmässigt - vilket innefattar antagandet du gör med simulationsinlärning mm. Något som som sagt är allt annat än självklart. Elon sa ju en sak som resonerade rätt väl imo dvs att "om vi kan simulera verkligheten så bra att den innefattar samtliga verklighetens scenarier så är det ett bevis på att verkligheten är en simulering".

Kina kommer inte åka runt i bilar som krockar och tar död på folk för att man är paranoida inför att ett i huvudsak amerikanskt bolag bygger mjukvaran. Det är som sagt inte kärnvapen vi pratar om.

Visst kan bolag (främst kinesiska) bygga upp ett system likt Tesla FSD på samma sätt med kameror på miljontals bilar, men de ligger nästan 10 år efter då Tesla började rulla ut sina standardiserade kamerauppsättningar redan 2016, en setup dagens Teslabilar skiljer sig rätt lite ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in