Citat:
Ursprungligen postat av
gladihatten
Jo men som sagt då antar man att effektiviteten på videodata till bilkontroll går samma väg som övrig computer vision. Det kan ske, men är långt ifrån självklart. Enligt Tesla så är det relativt enkelt att få "fungerande" FSD av samma typ som Rivian/Nvidia har, men exponentiellt mycket svårare - och med stora krav på IRL data - för att komma hela vägen.
Sen köper jag inte riktigt den envisa idén med att "marknaden är för stor för att en aktör ska kunna mätta". Varför skulle den vara det? Det handlar främst om mjukvara här, det kan skala oändligt. Vad gäller hårdvara (bilarna) så krävs det dels färre bilar totalt när de är självkörande, och dels så kan Cybercab i teorin skalas upp till att täcka en stor del av världens transportbehov med endast ett par fabriker - det behövs ingen "Android-cybercab" med sämre mjukvara, särskilt när det handlar om människoliv.
Utöver det har vi Semi, Model Y och Cybertruck som (i synnerhet om man tar fram en skåpbilsversion av Cybertruck) täcker en extremt stor mängd av alla transportbehov. Behövs inga Rivian autonoma truckar eller SUVs med sämre mjukvara som kostar människoliv.
Ja jag är med dig, men här är ett par tankar:
AI kommer bli bättre på att simulera verkligheten, och därmed minska behovet av IRL-data.
Transport kommer bli billigare iom autonoma system, och därmed minska kostnaden för att samla in IRL-data.
Att ta fram ett sytem som konkurrerar med Teslas är inte endast i syfte att ta en bit av kakan, utan som en hedge. Om en aktör får monopol kommer det alltid finnas utmanare då det inte bara handlar om vinstintresse, utan makt och inflytande. Hur ofta tror du att en nation avstår från att tillverka egna kärnvapen bara för att det inte går att göra lika kostnadseffektivt som i Kina eller USA?
Att det kommer finnas autonoma system som kör bil 100 ggr bättre än människor om 10 år, medan Teslas FSD då kör bil tusentals ggr bättre, är bara ett ganska rimligt antagande från min sida.