2026-04-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/arlas-rosa-mjolk-slutsald-tomt-i-hyllorna/

https://www.svd.se/a/7p7qQV/arlas-rosa-mjolk-slutsald-ibland-star-alla-stjarnor-ratt

Betalvägg

https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1473914-fragan-alla-staller-om-arlas-rosa-mjolk-har-ar-svaret

Vad tror ni om det här?
Har ni testat?
Kan ni tänka er att testa annars?

Bara efterblivna/lågbegåvade människor köper rosa mjölk och rosa pommes.
Citera
2026-04-15, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Förutom smaksatt mjölk som är förlåten, som jag inte köper till vardags, håller jag mig till vanlig mjölk eftersom jag tål det. 5 % laktos funkar helt annorlunda i kroppen än 5 % glukos. En del av smaksatt mjölk görs laktosfri inte för att vara snäll utan för att få söt mjölk utan tillsatt socker.

Man får läsa din text 4 gånger för att greppa vad du försöker få sagt.
Smaksatt mjölk är förlåten? Okej. Du accepterar smaksatt mjölk men inte på vardagar.
Du tål vanlig mjölk med 5% socker, alltså mjölksocker-Laktos.
Du anser att Glukos och Laktos påverkar dig annorlunda.
Laktosfri mjölk tillverkas också som laktosfri för att få en söt mjölk utan mjölksocker.
Citera
2026-04-15, 12:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Man får läsa din text 4 gånger för att greppa vad du försöker få sagt.
Smaksatt mjölk är förlåten? Okej. Du accepterar smaksatt mjölk men inte på vardagar.
Du tål vanlig mjölk med 5% socker, alltså mjölksocker-Laktos.
Du anser att Glukos och Laktos påverkar dig annorlunda.
Laktosfri mjölk tillverkas också som laktosfri för att få en söt mjölk utan mjölksocker.

Ja. Tror att du tolkade nästan helt rätt faktiskt.

Smaksatt mjölk görs laktosfri för att utnyttja den söta smak som följer för att man ska slippa tillsätta socker och då kan få den att framstå som nyttig.
Citera
2026-04-15, 12:14
Avstängd
Citat:
Ja. Tror att du tolkade nästan helt rätt faktiskt.

Smaksatt mjölk görs laktosfri för att utnyttja den söta smak som följer för att man ska slippa tillsätta socker och då kan få den att framstå som nyttig.

Då tror jag att jag förstått allt du skrivit till 100%.
Jag är mer brydd över denna tillsats av kemi där "naturlig smak" inte är just naturlig.
Det är det som lurar konsumenter att tro att "naturliga aromer" är från naturen.
Sockret i mjölken är en liten kaloribov där många inte vet att laktos är socker. De vet inte att mjölk innehåller mycket kalorier.
Citera
2026-04-15, 13:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Då tror jag att jag förstått allt du skrivit till 100%.
Jag är mer brydd över denna tillsats av kemi där "naturlig smak" inte är just naturlig.
Det är det som lurar konsumenter att tro att "naturliga aromer" är från naturen.
Sockret i mjölken är en liten kaloribov där många inte vet att laktos är socker. De vet inte att mjölk innehåller mycket kalorier.

Haha, får ursäkta mitt snäva språk, hade precis vaknat.

Ja, laktos är ju socker. Det blir kalorier. Laktos triggar dock inte lika snabbt insulin som glukos. Ju mer insulin desto snabbare är kroppen på att kapsla in maten som fett.

Naturliga aromer måste komma från naturen, dock kan man få omvandla dessa. Så det är nog inte äkta jordgubbar, utan något från naturen som man sammansatt och behandlat så att det ska smaka jordgubbe.

Jag hoppas att folk förstår att jordgubbsmjölk är ett slags godis. Men å andra sidan har unga druckit Oboy länge och det är sjukt mycket socker i den, och man äter sockrade flingor.

Jag äter inte godis så jag tycker jag kan få unna mig smaksatt mjölk ibland. Eftersom själva mjölken i sig är god. Just nu missbrukar jag mer yoghurt än mjölk, men det kanske ändras med rosa mjölken.
Citera
2026-04-15, 13:54
Avstängd
Citat:
Haha, får ursäkta mitt snäva språk, hade precis vaknat.

Ja, laktos är ju socker. Det blir kalorier. Laktos triggar dock inte lika snabbt insulin som glukos. Ju mer insulin desto snabbare är kroppen på att kapsla in maten som fett.

Naturliga aromer måste komma från naturen, dock kan man få omvandla dessa. Så det är nog inte äkta jordgubbar, utan något från naturen som man sammansatt och behandlat så att det ska smaka jordgubbe.

Jag hoppas att folk förstår att jordgubbsmjölk är ett slags godis. Men å andra sidan har unga druckit Oboy länge och det är sjukt mycket socker i den, och man äter sockrade flingor.

Jag äter inte godis så jag tycker jag kan få unna mig smaksatt mjölk ibland. Eftersom själva mjölken i sig är god. Just nu missbrukar jag mer yoghurt än mjölk, men det kanske ändras med rosa mjölken.

Jag är snabb att kritisera "nya" produkter som i detta fall mjölk som smaksatts med en kemikalie. Dock har jag glufsat i mig halva påsen med påskgodis... röda blå rosa choklad påskägg...lite lakrits, röda formel 1 bilar, colaflaskor... Antar att det var lite kemi i det jag ätit nu också...
Silar mygg och sväljer kameler...
Citera
2026-04-15, 13:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag är snabb att kritisera "nya" produkter som i detta fall mjölk som smaksatts med en kemikalie. Dock har jag glufsat i mig halva påsen med påskgodis... röda blå rosa choklad påskägg...lite lakrits, röda formel 1 bilar, colaflaskor... Antar att det var lite kemi i det jag ätit nu också...
Silar mygg och sväljer kameler...

Fattar inte att folk kan klara att äta sådant. Vissa saker kan vara gott som choklad med nötter. Men gummigodis, urk, aldrig gillat, kanske då sega gubbar och geléhallon när jag var väldigt liten.

Men lite problemet med smaksatt mjölk (även frukostflingor och viss fil och yoghurt), är att man tror att det är mat när det egentligen är godis. Med godis vet man vad det är.
Citera
2026-04-15, 15:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eilaeila
Det är inte mjölk utan yoghurt. Supergod!

Det är piimää, det är "mjölken" som man får när man kärnar grädde. (Det som blir kvar alltså. Kan användas till mycket, ex. vis med jordgubbar.)
Citera
2026-04-15, 17:00
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Bara efterblivna/lågbegåvade människor köper rosa mjölk och rosa pommes.

Riktigt råbarnsligt skulle jag vilja säga, och ett efterblivet beteende.
Men det är väl så vissa vuxna människor blir av sociala medier. En lallande idiot.
Citera
2026-04-15, 21:22
Avstängd
https://www.mathem.se/se/search/products/?q=chokladmj%C3%B6lk
Är det inte bara en vanlig pucko fast med annan smak?
Citera
2026-04-16, 09:29
Medlem
Riksreptilens avatar
... och där dog trenden.

SVT Morgonstudion har f n en inbjuden kock som visade ambitiösa (riktiga jordgubbar) och snabbvariant (med essens/sirap).

Hon spekulerade om det var sydkoreanska inflytande då de har smaksatt mjölk rätt ofta som dryckesalternativ visst.

https://www.svtplay.se/video/eorrNRa/morgonstudion/idag-06-00
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-04-16 kl. 09:50. Anledning: Lönk
Citera
2026-04-19, 10:19
Medlem
Lifestealers avatar
är mjölken rosa eller syftas det på att förpakningen är rosa? förvirrad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto