2026-04-14, 17:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Aldrig lagt märke till sådan mjölk. Ska kolla nästa gång jag turkshoppar. Men är det mjölk från utanför EU?

Eftersom de är så sönderpastöriserade så står de inte i kylen, kolla på hyllorna. Jag vet att någon kommer från Polen, de andra vet jag inte, de kan säkert komma från utanför EU. De som min turkarab har nu är inte den bästa, det fanns en som verkligen var supergod, men har inte sett den de senaste åren. Den var dock kylvara och ett sådant paket man sätter sugrör i. Och inte att jag minns vad det var för märke heller. Vissa av dem är för söta. Men de brukar ofta ha bananmjölk eller vaniljmjölk med för den som är sugen. De är oftast 3-5 dl.

De som är bäst tycker jag är de som har minst socker. Men man får nog räkna på minst 5 % tillsatt socker.
Citera
2026-04-14, 19:19
Medlem
Axel61s avatar
Var det inte på 70-talet det gjordes försök med smaker? Minns att jordgubbsmjölken var väldigt märklig, för söt på något vis. Det fanns nog banan och choklad också. Jag tror det varade mindre än ett år.
Citera
2026-04-14, 20:06
Medlem
Grontarskonts avatar
Gjorde själv när man var liten! Mjölk och lagom mängd sylt! Nja tror jag passar!
Citera
2026-04-14, 21:31
Medlem
Kylvara så tradera ekar tomt.
Citera
2026-04-14, 22:01
Medlem
Det finns ju annars sådana sugrör med små kulor i. Finns både banan och jordgubbe men dom är ganska b. Ska dock kolla hos min lokala turk när jag har vägarna förbi.
Citera
2026-04-14, 22:18
Medlem
Jag köpte en när jag var på coop och handlade häromdagen. Ingen hit enligt oss vuxna, såklart, men barnen (som är i förskoleålder) älskar den!
Citera
2026-04-15, 08:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Högpastöriserad och laktosfri som den är, är redan söt. Därför behöver man inte tillsätta så mycket socker. Total sockerhalt kommer ligga på 6,8%.

6,8% blir 68 gram socker på en liter.
Citera
2026-04-15, 08:54
Avstängd
Jordgubbsarom är en samlingsbeteckning för ämnen som ger smak och doft av jordgubb, och innehållet varierar beroende på om aromen är naturlig eller konstgjord (syntetisk). Det är viktigt att notera att "jordgubbsarom" ofta inte innehåller några riktiga jordgubbar alls.

Vanliga komponenter i jordgubbsarom.
Bärare: Propylenglykol, glycerin, vatten, glukossirap.
Aromämnen: Naturliga eller syntetiska smakämnen.
Färgämnen: Ofta tillsätts färg för att efterlikna jordgubbar, exempelvis E124 (koschenillrött).
Syra och förtjockningsmedel: Surhetsreglerande medel (som E330, citronsyra) och förtjockningsmedel (som xantangummi E415 eller pektin) kan förekomma.
Alkohol: En liten mängd etanol (ofta ca 0,5%) kan finnas som lösningsmedel.

Vad är det för "smak" egentligen?
Många artificiella aromer använder en kemisk förening som heter Etylmetylfenylglycidat (kallas ofta jordgubbsaldehyd) för att skapa smaken. Naturliga aromer framställs från naturliga råvaror, men det behöver inte vara just jordgubbar – det kan vara andra växter som extraheras.

Naturlig jordgubbsarom
Om produkten specifikt märks med "naturlig jordgubbsarom" krävs det enligt regelverket att aromen ska ha erhållits från jordgubbar.
Citera
2026-04-15, 08:57
Avstängd
Etylmetylfenylglycidat (CAS 77-83-8) är en aromatisk kemikalie, ofta kallad "jordgubbsaldehyd", som främst används för att förbättra doft och smak i parfymer, kosmetika och LIVSMEDEL. Det är känt för sin söta, fruktiga doft.
Ämnet kan orsaka allergiska hudreaktioner och förekommer i säkerhetsdatablad för doftljus och doftfigurer.

Användning: Daglig kemisk smak, parfymering och LIVSMEDELSSMAKER.
Egenskaper: Milt doftämne, kan orsaka allergisk hudreaktion (H317).
Säkerhet: Ska hanteras med försiktighet, kan vara skadligt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
Citera
2026-04-15, 11:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
6,8% blir 68 gram socker på en liter.

Om det är mycket får du sluta med mjölk, eftersom den innehåller sitt eget socker.
Citera
2026-04-15, 11:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om det är mycket får du sluta med mjölk, eftersom den innehåller sitt eget socker.

Medveten om det.
Citera
2026-04-15, 11:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Medveten om det.

Förutom smaksatt mjölk som är förlåten, som jag inte köper till vardags, håller jag mig till vanlig mjölk eftersom jag tål det. 5 % laktos funkar helt annorlunda i kroppen än 5 % glukos. En del av smaksatt mjölk görs laktosfri inte för att vara snäll utan för att få söt mjölk utan tillsatt socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in