2026-04-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Just ja!
Den frågan försvann snabbt!

Känner Du till någon bovaerfri svensk mjölk?

Norrmejerier lade ner deras försök. I samma veva så återgick Fjällfilen till sitt gamla goda tjockare och spritsigare självt trots att den enligt uppgift inte ingått i testsortementet. Märkligt det. Fortfarande ett tveksamt företag men helt klart inte lika förtappat som Arlahelvetet.
Citera
2026-04-13, 18:50
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nu väntar vi bara på lakritsmjölk.
Finns redan över allt i Finland och lidel säljer den i Sverige när dom har Finska veckor
Citera
2026-04-13, 18:50
Medlem
Den var varken god eller äcklig, kul med omväxling för folk som dricker vanlig mjölk kan jag tänka mig, min favorit är ändå 500ml blåbärsmjölken, den är ju dock inte "blå" och man får hälften så mycket mjölk för pengarna.

Citera
2026-04-13, 18:53
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Jag är ganska säker på att det var Banan. Har det ens funnits Blåbärmjölk?
Hittade just en bild på mjölken
https://www.facebook.com/rubbestad/photos/d41d8cd9/10159919848811464/

Blåbär
https://www.arla.se/produkter/arla-brand/protein-mjolkdryck-smak-av-blabar-05pct-500ml-586954/

Vanilj
https://www.arla.se/produkter/arla-brand/protein-mjolkdryck-smak-av-vanilj-05pct-500ml-586955/

Inget socker i denna utan vanlig mjölk med lite mer protein och "naturliga aromer". Tycker vaniljen är riktigt god.
Citera
2026-04-13, 19:00
Medlem
zombie-nations avatar
Vaa... jordgubbsmjölk har alltid funnits. Tror den kom till Sverige runt 1996, det är TRETTIO år sedan. Arla har haft minst 4 olika sorter. Ett tag hade inte Arla denna mjölk, men den har funnits i andra märken.

Är folk helt dumma i huvet?

Nu råkar jag älska chokladmjölk och jordgubbsmjölk. Hoppas den smakar bra bara, en av deras jordgubbsmjölker var ett riktigt bottennapp.

Vad gäller sockerinnehållet så kan mjölkprodukter redovisa det på två sätt, allt socker inklusive det som redan är i mjölken, och tillsatt.

Tyvärr har jag ingen vanlig affär nära så får passa på framöver när jag råkar vara vid en Ica.
Citera
2026-04-13, 19:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Socker alltså. Så klart folk och barn tycker om den då..

1,8 % år inte mycket. I smaksatt fil är tillsatt socker det fyrdubbla. I chokladmjölk ofta mer också, beror på märke, men de med låg halt ligger runt 3 %.
Citera
2026-04-13, 19:04
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugg.och.jenka
Norrmejerier lade ner deras försök. I samma veva så återgick Fjällfilen till sitt gamla goda tjockare och spritsigare självt trots att den enligt uppgift inte ingått i testsortementet. Märkligt det. Fortfarande ett tveksamt företag men helt klart inte lika förtappat som Arlahelvetet.

Arla har sålt sig.
Beklagligt att svenska bönder inte äger sig själva längre.
Citera
2026-04-13, 19:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Behövs det sötning och rolig färg för att barn ska vilja dricka mjölk?

Högpastöriserad och laktosfri som den är, är redan söt. Därför behöver man inte tillsätta så mycket socker. Total sockerhalt kommer ligga på 6,8%.
Citera
2026-04-13, 19:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Jag är ganska säker på att det var Banan. Har det ens funnits Blåbärmjölk?
Hittade just en bild på mjölken
https://www.facebook.com/rubbestad/photos/d41d8cd9/10159919848811464/

Blåbärsmjölk finns som halvliter proteinmjölk.

Förr fanns en serie som var jordgubb eller choklad. Sedan kom Muu, med jordgubb, choklad, banan och ett kort tag cola.

Sedan fanns det en sort som var mindre av något, minns inte vad, den fanns i choklad och jordgubb.

Halvlitern finns också som vanilj.
Citera
2026-04-13, 19:11
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Blåbärsmjölk finns som halvliter proteinmjölk.

Förr fanns en serie som var jordgubb eller choklad. Sedan kom Muu, med jordgubb, choklad, banan och ett kort tag cola.

Sedan fanns det en sort som var mindre av något, minns inte vad, den fanns i choklad och jordgubb.

Halvlitern finns också som vanilj.
Ok. Det var Muu mjölken jag minns. Men missade cola smaken den måste ha varit intressant
Citera
2026-04-13, 19:12
Medlem
DonaldBidens avatar
Låter som en fin astroturfingskampanj!

Mysigt.
Citera
2026-04-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Just ja!
Den frågan försvann snabbt!

Känner Du till någon bovaerfri svensk mjölk?

lite oklart om arla håller på med det där ännu. danska och brittiska bönder har rapporterat om att korna de haft har fått sämre allmäntilstånd, balansproblem och djur som fallit ihop. England la ner det där när dom lämnat EU. Men danmark är tvingad att använda det. Men forskning pågår om de har någon påverkan eller inte och allt är ännu nytt. Men ekologisk mjölk får inte innehålla bovaer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in