2026-04-11, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jo jag förstod det. Men de unga tjejerna/kvinnorna behöver en partner och bra pappa till sina barn. Vi diskuterar ju inte ligga här.

Många tjejer/kvinnor skaffar ju t.o.m barn på egen hand
Citera
Medlem
Det är synnerligen oroväckande att folk ser barn som en rättighet. Lika oroväckande är det att folk ser barn som en självklarhet.

Jag har full förståelse för att bli med barn är fundamentalt viktigt för vissa människor, men har lika mycket förståelse för att det motsatta gäller för andra. Bara de verkligen tänker igenom vad det innebär. Före.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Vänligen belägg det svartmarkerade.

Här har du en studie som bekräftar vad jag påstår:
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1474704917690401

Här har du en artikel om ovanstående studie:
https://yle.fi/a/7-1161043

Ser du även på SCB, så ser du att par oftast är relativt jämnåriga, att mannen är cirka 2-4 år äldre än kvinnan.
Citera
2026-04-11, 11:54
Medlem
Tror inte att omedvetenhet om fertilitet är något som slutligen påverkar så hemskt mycket. Visst, det finns så klart de som föder vid en ganska hög ålder, men jag tror nog inte att det är den största orsaken. Den vikitgaste faktorn är nog att folk inte vill ha barn överhuvudtaget, men de kanske svarar med sånt som hittade ingen partner, har inte pengar, är sjuk etc. som en orsak till att de inte skaffade ett barn eller två fastän de inte vill ha några alls. Det är fortfarande lite stigmatiserat att säga rakt ut att man inte är intresserad av barn och då är det mera socialt acceptabelt att svara med de alternativen jag nämnde. Själv har jag sagt rakt ut att jag inte vill ha (är man) och visst blev en hel massmänniskor del lite förundrade över det.
Senast redigerad av Delex 2026-04-11 kl. 11:58.
Citera
2026-04-11, 11:56
Medlem
Citat:
Jo jag förstod det. Men de unga tjejerna/kvinnorna behöver en partner och bra pappa till sina barn. Vi diskuterar ju inte ligga här.

Är väl snarare som så att kvinnnor behöver vara mer realistiska vad gäller tiden de är fertila och planera därefter. Är fullt möjligt att hitta en vettig man för en majoritet av kvinnor mellan 20-30.
Citera
Medlem
Citat:
Tack Kungen!

Sant. Jag förvånas alltid över att hela sen ekonomiska biten oftast utesluts ur de här diskussionerna. Kvinnor har varnat varandra för att bli ekonomiskt oberoende av en man i flera årtionden nu och så vill politiker med flera att kvinnor redan i ung ålder ska göra sig ekonomiskt beroende av en man. Ingen bra start på vuxenlivet kan jag garantera.

Ni feminister värderade aldrig kvinnornas jobb i hemmet det är det som är problemet, kvinnor jobbade även förr i tiden men de jobbade hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Tror inte att omedvetenhet om fertilitet är något som slutligen påverkar så hemskt mycket. Visst, det finns så klart de som föder vid en ganska hög ålder, men jag tror nog inte att det är den största orsaken. Den vikitgaste faktorn är nog att folk inte vill ha barn överhuvudtaget, men de kanske svarar med sånt som hittade ingen partner, har inte pengar, är sjuk etc. som en orsak till att de inte skaffade ett barn eller två fastän de inte vill ha äverhuvudtaget. Det är fortfarande lite stigmatiserat att säga rakt ut att man inte är intresserad av barn och då är det mera socialt acceptabelt att svara med de alternativen jag nämnde. Själv har jag sagt rakt ut att jag inte vill ha (är man) och visst blev en hel massmänniskor del lite förundrade över det.
Exakt, väl förklarat.
Citera
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?

Feminismen har fördummat och indoktrinerat kvinnorna.
Citera
2026-04-11, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ska jag förklara varför kvinnor väljer andra män än de de egentligen vill ha när det är du och inte jag som påstår det? Vilket märkligt resonemang.

Har jag påstått att kvinnor väljer andra män än de som de egentligen vill ha? Nej, det har jag inte. Det där är något som du läser in själv.

Det jag nyss kritiserade är den måttstock som du har använt dig av för att försöka konkludera vad kvinnor vill ha och har en preferens för.

Det är två helt olika saker. Du vill inte diskutera det du länkade och det är förståeligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är inte anektotiskt att äldre blir gamla och skröpliga tidigare än yngre. Det är ett biologiskt faktum.

Sluta tramsa. Du uttryckte en preferens för män som inte är äldre i ditt tidigare inlägg. Du babblade om att det är rätt värdelöst med en mycket äldre man. Återigen, jag bryr mig inte om dina preferenser. Din anekdot säger ingenting om vad kvinnor överlag föredrar. Så varför ta upp det för? Totalt irrelevant.
Citera
2026-04-11, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Men nu är inte alla män bra för vi lever inte i en oändligt god värld. Så vad behöver kvinna tänka på då? Att välja man med omsorg och kanske bli bättre på att välja bra män. Även kvinnor behöver ta ett större ansvar här ska tilläggas.

20% av kvinnor runt 20 kommer ha turen att hitta en bra och ansvarsfull ung man. De andra 80% kommer inte göra det. Kvinnors hjärnor, liksom mäns hjärnor är inte färdigutvecklade förrän närmre 30 och kvinnor runt 20 har ingen livserfarenhet och inget utvecklat konsekvenstänk. Utöver detta kommer såpass unga människor oavsett kön inte hunnit bearbeta trauman osv från uppväxten, de har heller ingen vidare självkännedom. Få människor i den åldern oavsett kön väljer rätt första gången, det är i stort sett omöjligt i den åldern.

Det är därför som kvinnor mellan 18-30 måste få medborgarlön. På det viset blir de iallafall inte ekonomiskt beroende av sitt felval/deadbeat pappan till deras barn.
Citera
2026-04-11, 11:59
Medlem
Citat:
Tack Kungen!

Sant. Jag förvånas alltid över att hela sen ekonomiska biten oftast utesluts ur de här diskussionerna. Kvinnor har varnat varandra för att bli ekonomiskt oberoende av en man i flera årtionden nu och så vill politiker med flera att kvinnor redan i ung ålder ska göra sig ekonomiskt beroende av en man. Ingen bra start på vuxenlivet kan jag garantera.

Exakt. Det är inte bra att vara ekonomiskt livegen. Och det är absolut inte bra att vara detta om hon har barn med sin make/försörjare och han är ett svin mot henne och deras barn. Vart ska on och barnen då ta vägen?

Det viktiga är väl i så fall att stötta unga kvinnor att plugga och få fast anställning innan 25 års ålder. Och uppmuntra unga män att satsa seriöst på den första kvinna som vill ligga med dem och som han vill ligga med. Så att par bildas i tidig vuxen ålder och paret kan börja med barnalstrande mellan 20-30. Och den unga kvinnan inte är ekonomiskt livegen.
Citera
2026-04-11, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det är synnerligen oroväckande att folk ser barn som en rättighet. Lika oroväckande är det att folk ser barn som en självklarhet.

Jag har full förståelse för att bli med barn är fundamentalt viktigt för vissa människor, men har lika mycket förståelse för att det motsatta gäller för andra. Bara de verkligen tänker igenom vad det innebär. Före.

Japp, jag brukar säga att världen är full av dåliga föräldrar/människor som aldrig borde skaffat barn.

Ca 2 tredjedelar av all världens föräldrar borde aldrig skaffat barn.

De flesta människor, oavsett vilken ålder de skaffar barn, har ingen djupare självkännedom. Och tyvärr verkar detta mer gällande för män än för kvinnor, iallafall när det gäller barnskaffande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in