2026-04-14, 22:48
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Japp, det känner jag igen. Speciellt med HP:s skrivare.
Jag har testat det.
Man kunde definitivt skriva ut saker anonymt på många bibliotek och på internetkafeer 2005 och ett gäng år framåt.
Citera
2026-04-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
Topsningen kommer inte att ge nåt resultat. GM bodde i Härnösand (på samma sida av stan som bankomaten) vid tillfället, var då i 25-årsåldern och kraftigt impulsstyrd, med begränsad empatisk förmåga. Det var inte första gången som han "knackade" någon. Grejerna från huset dumpades i skogen, nära stigen ner mot vattnet. Om han kan området?

Intressant att man kunde säga åldern på MGM redan 2016 och möjligen även hans personlighetsdrag.
Citera
2026-04-14, 22:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Vana och vana, man känner direkt med en klyvyxa i handen att den är tung och slår igenom med kraft, inte först och främst med en vass egg, som en yxa för finsnickrande.

Förstår inte hur de kan vara så säkra på att en klyvyxa är mordvapnet bara för att det saknas en sådan. Kan vara villospår som GW faller som en fura för.
Är det inte GW själv som "saknar" en klyvyxa. Har alla som hugger ved manuellt en klyvyxa?

Obduktionen visar nog tydligt hur brett tillhygget har varit, Kanske en mindre fyrkantig slägga kan ha använts också?
Citera
2026-04-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Något med brevet som känns lite tillrättalagt.

Någon har vävt ihop nåt utifrån kända inslag i utredningen och försökt få bitarna att falla på plats. Har känt sig lite duktig. Flashback-spanarmässigt.

Fan, skrev jag brevet?

Hela brevet har aldrig publicerats.
Citera
2026-04-14, 22:51
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Man kunde definitivt skriva ut saker anonymt på många bibliotek och på internetkafeer 2005 och ett gäng år framåt.

Jag vet det, plus skanners.
Citera
2026-04-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mellanoel
JJ hade inte många relationer utöver familjen.

Tiden det går från besöket på morgonen till dess att mordet sker på eftermiddagen stämmer med resa från Sörmland.

Lever med vetskap om att det snart tar slut pga canerdiagnos. Lite att förlora.

Arbetat som polis så vet hur han ska agera för att komma undan.

Nu verkar som sagt MGM ha varit något av en enstöring men att han inte skulle kunna ha gett sig i lag med någon annan än sin uppenbarligen skogstokige farsa tillika lagens väktare lägger jag nog en bit ned i tipshögen.

Men vilken grej annars. Grabben ringer hem och lipar över en misslyckad deal med en bonngubbe. Pappsen störtar in i bilen och klämmer 50 mil non-stop för att sätta yxan i fanskapet, tanten hanses med och sen hem igen. Något säger mig att han var prickad i tjänsten?
Senast redigerad av Bemp 2026-04-14 kl. 23:20.
Citera
2026-04-14, 22:54
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Precis, väldigt ohanterligt. Hur kan de veta att det var en klyvyxa om den är försvunnen och inte kan undersökas? Villospår.
Någon visste kanske att Tor klyvde med yxa som många ändå gör för att få lite träning.
Vanlig träningsform för äldre i glesbygd.
Yxan är nu borta!

Sannolikt hade inte gamle Tor världens största och tyngsta klyvyxa.
Utan en lagom för sin ålder och kondition.
Citera
2026-04-14, 22:57
Medlem
Man får väl tänka att om vi talar flera GM kan det ju vara en ganska lös konstellation. Lätt att se dem som nån sorts partners in crime, men det kan vara en rätt sansad person som för lite understöd hakat på en tillfällig bekant som tyvärr visar sig vara helt störd.

Det inkonsekventa efterspelet med kvarlämnad plånbok men medplockad handväska kan vara resultatet av två skilda kynnen. En som letar papper och vill undanröja spår efter sina förehavanden med Tor. En vildhjärna som jagar cash, missar Tors byxor och utan vidare prövar ett stulet kort i en bankomat.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-14 kl. 23:11.
Citera
2026-04-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mellanoel
Intressant att man kunde säga åldern på MGM redan 2016 och möjligen även hans personlighetsdrag.

Intressant att den personen återkommande skriver: GM och "medhjälpare". Menar denne att medhjälparen inte finns?
Citera
2026-04-14, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag kollade faktiskt just upp det. Svar nej. Inte samma gata. Det hade varit überkusligt.

Även knasbollen är utflyttad. Enligt Mr Koll bodde han bara där 8 månader.

Postgränd 1 och Postgränd 13.
Hände det något intressant i Hede Juli / Augusti 2022 ?

JJ verkar fått bråttom därifrån.
Kan det vara så att han blivit förföljd av sin partner in crime ?
Eller så var det tvärtom.
Att JJ förföljde sin partner in crime.
Senast redigerad av sopstationen 2026-04-14 kl. 23:16.
Citera
2026-04-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Hela brevet har aldrig publicerats.

Jag får reservera mig för att jag utgår från redogörelsen av det.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-14 kl. 23:21.
Citera
2026-04-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nu verkar som sagt MGM ha varit något av en enstöring men att han inte skulle kunna gett sig i lag med någon annan än sin uppenbarligen skogstokige pappa tillika lagens väktare lägger jag nog en bit ned i tipshögen.

Men vilken grej annars. Farsgubben störtar in i bilen och klämmer 50 mil nonstop för att sätta yxan i nån och sen hem igen. Något säger mig att han var prickad i tjänsten?

Det var nog inte första alternativet att mörda. Han åkte upp för att hjälpa sonen få tillbaka sina pengar. Blev istället förödmjukad av en gubbe som högg ved. Kanske sa han något ledlåtande om sonen och de kokade över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in