Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,82%
563 röster
Nej
14,18%
93 röster
2026-04-14, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Diffust även där. Är det 15 miljarder konsortiet pytsat in eller är det fem miljarder och att det sedan är 10 miljarder i kreditgarantier som räknar upp till 15 miljarder eller hur förhåller det sig egentligen?

Konsortiet petar in ca 15 miljarder och ca 10 miljarder i krediter (lån) låses upp... så har jag uppfattat det hela.
Citera
2026-04-14, 22:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Ja, affärlsvärlden medgav detta i en podcast dock ej vilka finansiärerna var. Var väl för typ 2 år sedan, i typ BreakIT, eller DI osäker nu.

Skrattretande, förstod att du skulle komma med snubblande argument. Sluta sprida dynga och desinformation. Alternativt ta fram en länk till det du yrar om.
Citera
2026-04-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kan du förklara mer
Han har ju varit på Scania i 20 år

Den som har följt Stegra vet att han är en lögnare i samma magnitud som Peter Carlsson.

Tidplanen har ändrats hela tiden. Nu är det tydligen 24 månader kvar. Ändå är den äckliga jäveln fräck och avfärdar all kritik. Man ljuger om ordrar och kunder - eller ja man kanske inte ljuger bokstavligen men det är definitivt att vilseföra allmänheten.

Listan är så lång att jag vet inte var man ska börja.
Citera
2026-04-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Den gode Björkman har läst för många artiklar och intervjuer av Sandström, bl.a. den där han insinuerar att Henriksson ”ändå skulle fått sparken av Scania” efter han lämnat för Stegra.

Säger dock inte att HH är rätt man, det kan jag inget om.

Till skillnad från dig har jag relevant universitetsutbildning inom ekonomi.
Citera
2026-04-14, 22:27
Medlem
Citat:
Kommer de att bygga klart med de pengar som nu har sagts ska komma in? Det ska enligt Henriksson på presskonferensen ta två år att slutföra byggandet. Förbrukar det 2 miljarder i månaden så innebär det kostnader uppgående till närmare 50 miljarder.

25 miljarder är inte tillräckligt ens för att bygga klart än mindre köra in tekniken.
Citera
2026-04-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Enligt denna artikel.. 2,7 miljarder.
https://www.di.se/analys/wallenberg-ar-en-raddande-angel/

"I ett separat pressmeddelande skriver Wallenberg Investments att deras andel uppgår till 250 miljoner euro i eget kapital, motsvarande 2,7 miljarder kronor."
https://efn.se/stegra-kallar-till-presstraff-stalprojektets-finansiering-klar

Jag tycker det är oklart från formuleringien om Wallenbergs investering totalt sett är 2,7 miljarder från början av projektet.

De formulerade det som att Wallenberg pytsat in 7-8 miljarder - men det var inklusive samarbetspartners bland annat en Singaporeansk pensionsfond och Ikea-fond eller dylikt.
Citera
2026-04-14, 22:31
Medlem
Citat:
Skrattretande, förstod att du skulle komma med snubblande argument. Sluta sprida dynga och desinformation. Alternativt ta fram en länk till det du yrar om.

Haha, orcar inte detta men ifrågasätter du att affärlsvärlden har fått externa pengar för att publicera kritiska artiklar om den gröna omställningen?

I så fall måste jag lägga tid de kommande dagarna för att gräva fram källorna.
Citera
2026-04-14, 22:33
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Du menar att du vill ikläda dig en moderatorsroll och förbjuda mig att svara på vissa inlägg? Låter rätt odemokratiskt kan jag tycka. Tror du verkligen att det finns någon sanning i det påstående du vill förvägra mig att kommentera? Kommer du att acceptera anekdotisk bevisföring som argument från den personen?

Jag avfärdar det som trams utan prut och den som tror att det finns något korn sanning i påståendet måste vara oerhört konspiratoriskt lagd.

Varför tror du inte på den anekdotiska bevisföringen? Är det för att det inte passar din åsikt?

Det återstår väl att se. Men det ser ut som du på förhand ville frånta användarens legitimitet genom att klistra epitet på denne.

Sandström har gjort ett fantastiskt jobb med att granska den gröna omställningen.
Läser ofta hans artiklar med intresse.

Men han är också en skvallerkärring och hans dåligt underbyggda personliga påhopp är lågt.
Citera
2026-04-14, 22:40
Medlem
Tror Wall-enberg ger fan i "grönt" stål och att det blir ett vanligt stålverk passande nu då ssab's bygge är stoppat och man kommer på att man inte vågar gräva mer på svartön kan dyka upp vad som helst.. bygget på stegra kommer trappas upp tidigast nästa vecka nu kommer det gå undan
Citera
2026-04-14, 22:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
25 miljarder är inte tillräckligt ens för att bygga klart än mindre köra in tekniken.

Jag skriver ju närmare 50 miljarder för att bygga klart så jag förstår inte riktigt vad du ville lägga till därvidlag?
Citera
2026-04-14, 22:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Haha, orcar inte detta men ifrågasätter du att affärlsvärlden har fått externa pengar för att publicera kritiska artiklar om den gröna omställningen?

I så fall måste jag lägga tid de kommande dagarna för att gräva fram källorna.

Du ska ha källor klara innan du kommer med några påståenden med allvarliga anklagelser som du i nuläget inte kan backa upp.
Citera
2026-04-14, 22:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Det återstår väl att se. Men det ser ut som du på förhand ville frånta användarens legitimitet genom att klistra epitet på denne.

Sandström har gjort ett fantastiskt jobb med att granska den gröna omställningen.
Läser ofta hans artiklar med intresse.

Men han är också en skvallerkärring och hans dåligt underbyggda personliga påhopp är lågt.

Den som var en skvallerkärring, eller egentligen ännu värre, är ju Flush1001 med allvarliga anklagelser om sådant personen inta har stöd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in