2026-04-14, 21:06
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tänker något liknande. Att JJ utfört något jobb åt Tor och ska äntligen få betalt nu den sista maj. Tor kan man tänka sig drygar sig och vill inte ge lön/full lön av någon anledning. Skulle nog fått även mig att bli förbannad. Någon form av kontrakt lär ju funnits som GM behövde leta upp, tänker mig att det görs på natten.

Och då skulle du ha huggit ner honom med en yxa?
Citera
2026-04-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Tor ägde ju stora arealer.

Mycket pengar där.

Jag tror att mordet handlar om pengar. Det är nog motivet/uppsåtet.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=651729&n=6942823&z=11&mapprofile=flygbild&name= Tor%20%C3%A4gde%20stora%20arealer&layers=%5B%5B%22 7%22%5D%2C%5B%225%22%2C1%2C%225o%22%5D%2C%5B%226%2 2%2C1%2C%226o%22%5D%5D

56 hektar är inget vidare anmärkningsvärt uppe i norrland, finns många som äger både 10 och 50 gånger mer skog än så utan att bli mördade.

Mer troligt att grannarna som slagit upp svartbyggen på TÖs mark ska vara inblandade då!
Citera
2026-04-14, 21:10
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Och då skulle du ha huggit ner honom med en yxa?
Nej, men vissa kanske skulle.

Hur får du annars in honom med Tor? DNA:t är fakta och morden är fakta. Hur kommer en ung student i kontakt med ett äldre par? Det simplaste är att JJ haft någon typ av ekonomisk överenskommelse med Tor.

Jag blev överraskad av att GM var så pass ung, trodde på en äldre person Tor haft någon ekonomisk affär ihop med.
Citera
2026-04-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Vad är det som talar för att Gerd är den som blir mördad sist?

Om man går efter hypotesen att mördaren var en bekant till både Tor och Gerd, så kanske den personen kände till parets rutiner. Enligt uppgifter i tråden så verkade det som att de som kände paret visste att Gerd inte brukade vara där på tisdagar (om jag inte missuppfattat något).

GM kanske inte hade planerat att döda någon alls utan trodde det skulle vara en lätt sak att genomsöka huset när Tor arbetade ute på gården. Men plötsligt stöter personen på Gerd i huset och när Gerd förstår vad som händer vill hon informera Tor om detta. GM får panik och har ihjäl henne när hon är på väg till ladugården och ger sig sedan på Tor efter det.

Det skrev jag också från början, att dom genomsökte huset och så helt plötsligt kommer Gerd in, dom gömmer sig(Därav skospåren på vinden) men allt är ju ren spekulation
Citera
2026-04-14, 21:14
Medlem
iakttagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Podden:
https://poddtoppen.se/podcast/1012855314/i-brottets-spar/1-upptackten-en-kriminalpodd-om-brattasmorden

Det sägs i del 3 att dottern direkt misstänkte brodern till TÖ.

Bröderna hade kommit ihop sig om att TÖ fått köpa gården av sin pappa "framför näsan på sina syskon". Brodern var bitter för detta och "folk på stan" misstänkte att han kunde haft med mordet att göra.

Med JJ:s DNA på mordplatsen får vi nog upprätta broderns heder. Brodern har jobbat som polis i Härnösand.
Ja det har varit en välkänd teori
Citera
2026-04-14, 21:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Finns det ingen stig österut, eller mot skjutfältet? Dokumentpärmen mot Sollumshamn är ett villospår.

38:an är en Salander-typ som hämnas något som hänt typ 25 år tidigare. JJ är hennes Mikael Blomkvist. Det som försvann ur dokumentportföljen var ett foto på 38:ans mamma.

Om det inte är GRU eller värsta ryssmaffian är detta något personligt, inte något med affärer. Tor är begravd under filtar och täcken!
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-14 kl. 21:24.
Citera
2026-04-14, 21:20
Medlem
Jan-As avatar
Skorna i storlek 38 kan ju ja vara någon som inte har varit där i samband med mordet.
En bekant som har varit där innan eller någon som letat efter Tor dagen efter och inte har anat något. Gett upp och gått därifrån.
Sedan har personen inte vågat ge sig till känna för att inte bli misstänkt.
Citera
2026-04-14, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Finns det ingen stig österut, eller mot skjutfältet? Dokumentpärmen mot Sollumshamn är ett villospår.

38:an är en Salander-typ som hämnas något som hänt typ 35 år tidigare. JJ är hennes Mikael Blomkvist. Det som försvann ur dokumentportföljen var ett foto på 38:ans mamma.

Om det inte är GRU eller värsta ryssmaffian är detta något personligt, inte något med affärer. Tor är begravd under filtar och täcken!

Tror på något mer personligt.
Vad det nu kan vara mellan JJ och Tor.
Det är ju mer typ av vredesutbrott som när någon blivit dumpad.
Kanske inte har med pengar att göra då utan mer någon form av princip, att han blev hånad, avspisad och förnedrad.
Senast redigerad av sopstationen 2026-04-14 kl. 21:29.
Citera
2026-04-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Du verkar ha väldigt svårt att förstå, så ska förklara som jag pratar med en 5 åring.

Jag har aldrig sagt att hans dna hamnade där det hamnade för att han INTE släpade henne, det enda jag har sagt är att hans dna KAN (ur rättslig synpunkt) hamnat där på något annat sätt.

Och jag har även sagt att jag har svårt att se att det skulle räcka till att bli dömd för mord. Att hans DNA har hamnat där det hamnat är ju såklart garanterat pga att han släpat henne in i ladan, men

1. Det betyder inte att han dödat henne

2. Hans DNA kan har hamnat där på annat sätt

Om en inneboende till mig hittas mördad och insläpad i vedbodet och man hittar mitt dna på hans strumpor, Betyder det då att jag

1. mördade han och släpade in han i vedboden

2. tog ut hans kläder ur tvättmaskinen och vek ihop hans strumpor?

Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Helt korrekt. hoppa på min stavning av ett ord, det kommer få din ståndpunkt att se stark ut.

har väl aldrig sagt att det är en petitess, men ni verkar tro att bara för där finns dna så betyder det Case Closed, Dna kan hamna på andra människor utan att man dödar eller släpar in dom i garaget.

Varför hittades bara DNA från en person på Gerds strumpbyxor? Ditt resonemang hade varit mer värt om de hade hittat flertalet personers DNA på hennes byxor. Då hade varje enskilt DNA-spår varit värt ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Vad är det som talar för att Gerd är den som blir mördad sist?

Om man går efter hypotesen att mördaren var en bekant till både Tor och Gerd, så kanske den personen kände till parets rutiner. Enligt uppgifter i tråden så verkade det som att de som kände paret visste att Gerd inte brukade vara där på tisdagar (om jag inte missuppfattat något).

GM kanske inte hade planerat att döda någon alls utan trodde det skulle vara en lätt sak att genomsöka huset när Tor arbetade ute på gården. Men plötsligt stöter personen på Gerd i huset och när Gerd förstår vad som händer vill hon informera Tor om detta. GM får panik och har ihjäl henne när hon är på väg till ladugården och ger sig sedan på Tor efter det.

Vid dubbelmord finns det allt som oftast blandprofiler av DNA från de två offrena på det offret som dödades sist. Om mördaren använde samma yxa på Gerd som på Tor så lär det finnas DNA från Tor på Gerd, men inte tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Jodå, bara att blåneka. MGM ska ta hjälp av en advokat som för den tilltalades talan under förhör. Varför erkänna något eller berätta något som polisen inte kan bevisa, ord mot ord. I Sverige gäller fortfarande "hellre fria än fälla". OM det inte läggs fram bevis kan man bara sitta och säga "har ingen kommentar"...
Det är snart Midsommar och MGM kommer ändå få smörgåstårta och jordgubbstårta på häktet om han fortfarande sitter där då...

Om han är mördaren så anser jag att han har mer att vinna på att erkänna och få ordning på sina problem istället för att fortsätta leva som "mördaren som kom undan" med all social negativitet som är förknippad med en sådan person.
Citera
2026-04-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Men åtminstone i initialskedet bör han ha haft seriösa ambitioner. Sen gick något snett. Med största sannolikhet redan under härnösandstiden.

Intressant det där med Hede. Jag känner till en vinddriven existens (ej kriminell) som bodde där ett halvår enligt Mr Koll. Det som är en aning kusligt är att han verkar ha bott där samtidigt som JJ.

Enligt wikipediasidan för Hede finns det en Samhall-fabrik där. Kan de ha haft någon satsning på no-hopers år 2022?

Tänkte också i de banorna men när Troian visade på att killen faktiskt haft hygglig inkomst under flera år börjar man ju undra. Är kanske inte det hopplösa fall det funnits indikationer på.

Om killen börjar spåra vid nåt tillfälle går det i så fall att få hintar redan när han är runt 20. Gick ut gymnasiet med fina betyg men lyckas inte ta en poäng när han börjar på högskola några år senare.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-14 kl. 21:34.
Citera
2026-04-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Jag köpte en begagnad dörr via blocket en bit ut på landsbygden i Uppland och blev bjuden på kaffe helt utan att känna någon av de boende där.

Ja, äldre lantisar av den gamla skolan kan ju i princip erbjuda en sin dotter när man tittar förbi för att köpa nåt skit.
Citera
2026-04-14, 21:32
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Nej, men vissa kanske skulle.

Hur får du annars in honom med Tor? DNA:t är fakta och morden är fakta. Hur kommer en ung student i kontakt med ett äldre par? Det simplaste är att JJ haft någon typ av ekonomisk överenskommelse med Tor.

Jag blev överraskad av att GM var så pass ung, trodde på en äldre person Tor haft någon ekonomisk affär ihop med.

Men inte många skulle göra det. I själva verket i stort sett ingen.

Det jag reagerade på , och där du något orättvist fick agera måltavla för flera personer, är den stora mängden personer i tråden som tycks tro att nästan vem som helst kan begå ett sånt här brott: döttrar, grannar, cancersjuka poliser etc. Hur man kan ha en så pass orealistisk verklighetsbild går över mitt förstånd.

Till protokollet kan tilläggas att vi är helt överens om JJ. Han är med stor sannolikhet mördaren och till 99,99% säkerhet inblandad.

Sen är det som en annan användare skrev tidigare i tråden. Vi behöver inte söka efter en massa sammanhang. Det räcker t ex med droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in