2026-04-14, 20:28
Medlem
Radikalexorcists avatar
Vad är det som talar för att Gerd är den som blir mördad sist?

Om man går efter hypotesen att mördaren var en bekant till både Tor och Gerd, så kanske den personen kände till parets rutiner. Enligt uppgifter i tråden så verkade det som att de som kände paret visste att Gerd inte brukade vara där på tisdagar (om jag inte missuppfattat något).

GM kanske inte hade planerat att döda någon alls utan trodde det skulle vara en lätt sak att genomsöka huset när Tor arbetade ute på gården. Men plötsligt stöter personen på Gerd i huset och när Gerd förstår vad som händer vill hon informera Tor om detta. GM får panik och har ihjäl henne när hon är på väg till ladugården och ger sig sedan på Tor efter det.
Citera
2026-04-14, 20:28
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kan JJ ha erbjudit sig att jobba i skogen eller på gården med olika sysslor. Tex genom att sätta upp lappar och posters.
Tor anlitar honom för några småjobb på vårkanten 2005 men han vill jobba mer och ha mer betalt.

Tor är inte riktigt nöjd med JJ och ska visa honom hur man klyver ved.
Han tar in huggkubben i ladan och vänder ryggen åt JJ och säger något som gör att han blir arg och sätter sin yxa i nacken på Tor.
Är ju dock konstigt om inte Barbro eller någon annan anhörig vet om detta att Tor har skaffat sig en dräng.
Citera
2026-04-14, 20:32
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist

Om man går efter hypotesen att mördaren var en bekant till både Tor och Gerd, så kanske den personen kände till parets rutiner. Enligt uppgifter i tråden så verkade det som att de som kände paret visste att Gerd inte brukade vara där på tisdagar (om jag inte missuppfattat något).

GM kanske inte hade planerat att döda någon alls utan trodde det skulle vara en lätt sak att genomsöka huset när Tor arbetade ute på gården. Men plötsligt stöter personen på Gerd i huset och när Gerd förstår vad som händer vill hon informera Tor om detta. GM får panik och har ihjäl henne när hon är på väg till ladugården och ger sig sedan på Tor efter det.
Jo det är ju det att Tor är övertäckt totalt med massa jackor och oljerockar mm såpass att det tar 4 H för polisen att inse att han ligger under det där. Där har mördaren gjort sig noggrann..

Gerd, endast lagt en träningsjacka över huvudet.

Jag tycker att det talar för att Tor är nr. 1. Eller varför annars ge Tor denna specialbehandling.
Citera
2026-04-14, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Podden:
https://poddtoppen.se/podcast/1012855314/i-brottets-spar/1-upptackten-en-kriminalpodd-om-brattasmorden

Det sägs i del 3 att dottern direkt misstänkte brodern till TÖ.

Bröderna hade kommit ihop sig om att TÖ fått köpa gården av sin pappa "framför näsan på sina syskon". Brodern var bitter för detta och "folk på stan" misstänkte att han kunde haft med mordet att göra.

Med JJ:s DNA på mordplatsen får vi nog upprätta broderns heder. Brodern har jobbat som polis i Härnösand.

Polisskopplingen är ju väldigt intressant.
"Skyddat sina egna"
Om JJs far och mor var polis vid tillfället och att han själv skulle bli polis???
Måste finnas en koppling till Vidar som Barbro var inne på, ingen trodde på henne.
Klart det fortfarande kan vara en slump att dom/han väljer just den gården, eller att det var en affär som inte gick i hamn. Bankomaten låg alldeles intill polisstationen. Jäkligt kyligt agerat. Att man ens bemödar sig att prova bankomatkortet med risk att bli filmad, om man nu inte visste att den saknade kameraövervakning vid tillfället.
Senast redigerad av sopstationen 2026-04-14 kl. 20:56.
Citera
2026-04-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Vi vet i nuläget i stort sett ingenting om hans tid i Härnösand och vilka människor han kan ha kommit i kontakt med. Av detaljerna från skolkamraterna framgår det att han kunde bli betydligt mer öppen på tu man hand. Något som tyder på att han inte var helt sluten.

Sen undrar jag vilken status det här anonyma brevet har hos utredningen idag? Åtminstone för mig framstår det som extremt långsökt att man slaktar två människor med yxa pga att man inte kommer överens i en affär. ”Gubbtjyven försöker pruta. Nu ska han få smaka på yxan!”

Jag kan ha fel eftersom jag vet lika litet som alla andra men för mig framstår dådet som ett typiskt uttryck för drogrusets känslokalla raseri.

Inte tror jag heller på några villospår. I ena stunden ett okontrollerbart raseri. I nästa ett iskallt beräknande. Det går inte riktigt ihop.

Håller med till 100% om detta. Enda anledningen till att "mordet inte går ihop" är att det är helt fel infallsvinkel att tänka sig att det ska "gå ihop". Väldigt många mord är fullständigt ologiska på alla tänkbara sätt, precis som detta. Man tar därför alla detaljer som stödjer att det "inte går ihop" för att försöka pussla så att det "går ihop".

När den enkla lösningen är att här inte finns nåt särskilt att se. En knäppskalle mördar två gamlingar utan nån särskild anledning mer än att det råkade bli så.
Citera
2026-04-14, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist

Om det var någon bekant till Tor & Gerd så skulle de nog känt igen Gerds cykel som stod parkerad vid verandan vid boningshuset se bild på nedan länk:

https://www.expressen.se/nyheter/krim/fem-fragetecken-om-dubbelmordet-i-brattas/
Citera
2026-04-14, 21:00
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Håller med till 100% om detta. Enda anledningen till att "mordet inte går ihop" är att det är helt fel infallsvinkel att tänka sig att det ska "gå ihop". Väldigt många mord är fullständigt ologiska på alla tänkbara sätt, precis som detta. Man tar därför alla detaljer som stödjer att det "inte går ihop" för att försöka pussla så att det "går ihop".

När den enkla lösningen är att här inte finns nåt särskilt att se. En knäppskalle mördar två gamlingar utan nån särskild anledning mer än att det råkade bli så.

Tack! Kul att vi är några på FB som kan hålla tankarna i styr och inte villar bort oss i fantasins kungariken.

Just det här att det inte går ihop är faktiskt ganska förenligt med narkomaner och deras irrationella beteende.
Citera
2026-04-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Snälla rara, nu har du varit dryg hela tråden igenom. Du hyser stark aversion mot att folk här resonerar och spekulerar. Ett råd är att lämna tråden, så slipper du läsa det forumet är till för.

Jag läser den här typen av trådar för att kunna ta del av relevant information i olika brottsfall som inte förmedlas av vanlig media. Forumet är definitivt inte till för att sprida falsk information och heller inte rent vansinniga spekulationer.
Och du, jag bestämmer själv när tråden blir alltför tramsig för att jag skall lämna den helt.
Citera
2026-04-14, 21:02
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kan JJ ha erbjudit sig att jobba i skogen eller på gården med olika sysslor. Tex genom att sätta upp lappar och posters.
Tor anlitar honom för några småjobb på vårkanten 2005 men han vill jobba mer och ha mer betalt.

Tor är inte riktigt nöjd med JJ och ska visa honom hur man klyver ved.
Han tar in huggkubben i ladan och vänder ryggen åt JJ och säger något som gör att han blir arg och sätter sin yxa i nacken på Tor.
Tänker något liknande. Att JJ utfört något jobb åt Tor och ska äntligen få betalt nu den sista maj. Tor kan man tänka sig drygar sig och vill inte ge lön/full lön av någon anledning. Skulle nog fått även mig att bli förbannad. Någon form av kontrakt lär ju funnits som GM behövde leta upp, tänker mig att det görs på natten.
Citera
2026-04-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vmax4
Kollar man öbergs ägor längs stranden så ser man att fastighet -Härnösand brattås 1:16 har byggt nån typ av stuga utanför sin egen tomtgräns, in på öberg tomt.. ägare är En*rth

Tråden gick flera år ut på att spekulera kring de dära, personerna som byggt ner mot vattnet är en gammal militär och den andra ska vara personen som föreställer fantombilden har jag för mig. Om du söker på GH (som militären kallas) och MGL så får du upp mååånga inlägg som avhandlar teorierna.
Citera
2026-04-14, 21:05
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Får en känsla av att den här killens studier mer syftat till CSN-understödd dagdrivartillvaro än yrkesförberedelse. Knuffas in på Komvux igen nästan 40 år gammal för att på nåt sätt sysselsättas. Inget händer. Kommunen skitless på att försörja honom och skickar honom till långtbortistan (Hede). Tillbaka igen efter ett par år.

Men åtminstone i initialskedet bör han ha haft seriösa ambitioner. Sen gick något snett. Med största sannolikhet redan under härnösandstiden.

Intressant det där med Hede. Jag känner till en vinddriven existens (ej kriminell) som bodde där ett halvår enligt Mr Koll. Det som är en aning kusligt är att han verkar ha bott där samtidigt som JJ.

Enligt wikipediasidan för Hede finns det en Samhall-fabrik där. Kan de ha haft någon satsning på no-hopers år 2022?
Citera
2026-04-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Podden:
https://poddtoppen.se/podcast/1012855314/i-brottets-spar/1-upptackten-en-kriminalpodd-om-brattasmorden

Det sägs i del 3 att dottern direkt misstänkte brodern till TÖ.

Bröderna hade kommit ihop sig om att TÖ fått köpa gården av sin pappa "framför näsan på sina syskon". Brodern var bitter för detta och "folk på stan" misstänkte att han kunde haft med mordet att göra.

Med JJ:s DNA på mordplatsen får vi nog upprätta broderns heder. Brodern har jobbat som polis i Härnösand.

Brodern är död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in