2026-04-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
1. Att trångboddhet är problemet.

2. Dåså varför gnäller du om att det måste till åtgärder och att det inte finns villiga män?

3. Men snälla rara. Du kan inte vara så naiv och korkad att du inte ser mönstret.

1. Trångboddhet är ett problem. Läs länken, om du inte tror på mig: https://www.riksrevisionen.se/download/18.2008b69c18bd0f6ed3f2e99a/1552911069132/RiR_2019_9_ANPASSAD.pdf

Så om det unga paret som är mellan 20-30 år och har ett (eller flera barn) kan få rabatt på större lägenhet, så är det bra. Och främjar dem att få fler barn.

2. Jag gnäller inte. Jag visar på lösningar på andras gnäll. Finns det kvinnor som vill ha barn och som kan tänka sig insemination, så ska det underlättas för dem att göra fler försök. Om man på allvar vill öka barnafödandet.

3. Jag ser om en relation bygger på kärlek eller på köpt kärlek. Och jag diskuterar här när män träffar kvinnor utomlands (och ömsesidig kärlek uppstår) och sedan har en jädra byråkratisk apparat som tar tid, innan de kan få hit sina fruar. Då slösar byråkratin med fruarnas fina fertila år. Och färre barn riskerar att bli gjorda.
Citera
2026-04-14, 17:42
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?
Feminism. Den läran ignorerar biogoliska fakta. Det ska pluggas, ridas kukkarusell och självförverkligas tills man är 45 då man hittar en stenrik atletisk toffelhjälte och skaffar tre friska barn i rask följd utan några problem.
Citera
2026-04-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Vill kväva dessa idiotinlägg från okunniga fjortisar i sin linda som alla borde göra. Barnafödande av kvinnor långt över 40 var mycket vanligt förr. Inget som hindrar detta alls. På 1800-talet var medelåldern för en förstföderska 28 år enligt statistiska centralbyrån. Sverige är och har varit experter på all folkbokföring och statistik angående detta. Tonårsmödrar har alltid varit ovanligt i Sverige och det är bara bra att det föds färre oönskade barn. Män som inte har haft råd med giftermål har alltid fått finna sig i att inte hitta en kvinna att få barn med.

https://www.vardfokus.se/barn-och-ungdom/mammorna-var-aldre-for-150-ar-sedan/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2025/aldre-mammor-vanligare-forr/

Fast det är inte ens konstigt. Man måste ju göra sig dum och okunnig för att ta det där på allvar.

Att man fick barn äldre förr var för att man fick flera barn och inte hade preventivmedel på sanna sätt. Varje barn förlänger ju kvinnans fertila period eftersom, cykeln "pausar".

Att få en sladdis, unge 10 som 45åring är inte så konstigt.

Det vore konstigt om man inte fick de resultaten. Det har dock inget med dagens situation att göra.
Citera
2026-04-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Vad svamlar du om kära du, artikeln handlar just om att många kvinnor börjar skaffa barn för sent och upptäcker att deras fertilitet har minskat.

Svt skriver det, barnmorskan skriver det.

Även din lilla lista av genomsnitt visar det, det är just genomsnittliga åldrar vilket innebär att det i vissa grupper blivit mkt senare.

I vissa grupper väntar kvinnor för länge för optimal fertilitet och hälsa. Det är fakta bara.

Nej, då har du missförstått artikeln.

Undersökningar har visat att folk (står inte könstillhörighet) har låg kunskap om fertiliteten (vilket låter väldigt märkligt, med tanke på informationssamhället vi lever i). Och man tror att detta kan vara en av faktorerna till att folk får barn allt senare. Men man vet alltså inte.

Kan alltså lika gärna vara män som inte har koll på kvinnans fertilitet. kvinnor har i regel god koll på sin biologiska klocka.

Vanligaste åldersspannet kvinnor är i när de får barn för första gången är mellan 28-33. Genomsnittliga vanligaste åldern är 31.

Rätt logiskt att man helst skaffar första barnet mellan 28-33. Frontalloberna är fullt utvecklade, saker är på plats. Livserfarenhet finns. Man har haft några vuxna år på sig att "hitta den rätta" och slå sig ner tillsammans. Och så får man den första knodden någon gång mellan 28-33, innan fertiliteten börjar dala vid 35. Och tänker man sig max 1-2 barn. Så tycker säkert många par att det räcker att börja skaffa barn när kvinnan är mellan 28-33.

I övrigt påpekas det i artikeln om rollen mannens fertilitet spelar när det kommer till barnlöshet. Det är ju inte alltid det är kvinnan som är infertil när ett par är ofrivilligt barnlösa. Det kan många gånger vara mannen som är infertil.

Det finns forskning som visar på att mäns spermakvalitet försämras, världen över:
https://www.sverigesradio.se/artikel/spermakvaliteten-minskar-forskaren-ser-tydlig-trend

Om mannen är infertil, så spelar det ju ingen roll om kvinnan är 20-25 år och högfertil. Paret kommer ändå inte kunna få barn med varandra.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-04-14 kl. 18:11.
Citera
2026-04-14, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Feminism. Den läran ignorerar biogoliska fakta. Det ska pluggas, ridas kukkarusell och självförverkligas tills man är 45 då man hittar en stenrik atletisk toffelhjälte och skaffar tre friska barn i rask följd utan några problem.

Du vet inte vad feminism är för något.
Citera
2026-04-14, 18:13
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Vill kväva dessa idiotinlägg från okunniga fjortisar i sin linda som alla borde göra. Barnafödande av kvinnor långt över 40 var mycket vanligt förr. Inget som hindrar detta alls. På 1800-talet var medelåldern för en förstföderska 28 år enligt statistiska centralbyrån. Sverige är och har varit experter på all folkbokföring och statistik angående detta. Tonårsmödrar har alltid varit ovanligt i Sverige och det är bara bra att det föds färre oönskade barn. Män som inte har haft råd med giftermål har alltid fått finna sig i att inte hitta en kvinna att få barn med.

https://www.vardfokus.se/barn-och-ungdom/mammorna-var-aldre-for-150-ar-sedan/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2025/aldre-mammor-vanligare-forr/

Du har inte fel, men det är väldigt viktigt att påpeka att fertilitet högt upp i åldrarna är mycket avhängigt hur många barn man redan har fått. Att få sitt första barn vid 40 är svårt. Att få sitt tredje (eller fjärde eller femte eller sjätte) barn vid 40 är betydligt enklare. Rent generellt gäller att ju fler barn man har haft tidigare desto enklare är det att bli gravid sent i livet. Det finns en anledning till att ortodoxa judiska kvinnor, som i föder 8-10 barn, ofta föder barn i 45-årsåldern. Det är inget som gemene kvinna bör satsa på (utan tung IVF) men har man redan klämt ur sig åtta ungar är chanserna faktiskt rätt hyggliga även vid den åldern.
Citera
2026-04-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Fast det är inte ens konstigt. Man måste ju göra sig dum och okunnig för att ta det där på allvar.

Att man fick barn äldre förr var för att man fick flera barn och inte hade preventivmedel på sanna sätt. Varje barn förlänger ju kvinnans fertila period eftersom, cykeln "pausar".

Att få en sladdis, unge 10 som 45åring är inte så konstigt.

Det vore konstigt om man inte fick de resultaten. Det har dock inget med dagens situation att göra.

Du missar att äggkvaliteten försämras år för år. Så även om en kvinna är gravid ofta eller använder p-medel, så kommer hennes ägg åldras. Och bli obrukbara efter en viss ålder. Finns kvinnor som har mens och ägglossning upp till 57 års ålder. Men som ändå har mycket svårt/omöjligt att bli gravida eller får missfall om de väl blir gravida, redan vid 45 års ålder.

Det ska finnas ägg. Och äggen som finns ska vara av god kvalitet för att det från kvinnans håll ska kunna ske befruktning. Redan efter 35 går detta neråt mer markant.

Men allt detta är generellt alltså. Vissa kvinnor har god äggkvalitet mellan 40-44. Och blir då lättare gravida.

Men ska man vara på den säkra sidan, så är bästa tiden för graviditet och förlossning mellan 20-30.
Citera
2026-04-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du har inte fel, men det är väldigt viktigt att påpeka att fertilitet högt upp i åldrarna är mycket avhängigt hur många barn man redan har fått. Att få sitt första barn vid 40 är svårt. Att få sitt tredje (eller fjärde eller femte eller sjätte) barn vid 40 är betydligt enklare. Rent generellt gäller att ju fler barn man har haft tidigare desto enklare är det att bli gravid sent i livet. Det finns en anledning till att ortodoxa judiska kvinnor, som i föder 8-10 barn, ofta föder barn i 45-årsåldern. Det är inget som gemene kvinna bör satsa på (utan tung IVF) men har man redan klämt ur sig åtta ungar är chanserna faktiskt rätt hyggliga även vid den åldern.

Nja, du tänker på att själva förlossningen är enklare för kvinnor som redan har fött barn, än för förstagångsföderskor. Huruvida en 40-årig kvinna blir gravid eller inte, hänger dock ihop med hennes äggkvalitet och mannens spermakvalitet. Inte om huruvida hon har fött barn tidigare eller inte.
Citera
2026-04-14, 18:24
Medlem
Deagle66s avatar
Dagens samhälle gör det svårt att leva på en inkomst.
Sedan så ska alla hinna göra karriär Innan dom skaffar barn.
Citera
2026-04-14, 18:59
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nja, du tänker på att själva förlossningen är enklare för kvinnor som redan har fött barn, än för förstagångsföderskor. Huruvida en 40-årig kvinna blir gravid eller inte, hänger dock ihop med hennes äggkvalitet och mannens spermakvalitet. Inte om huruvida hon har fött barn tidigare eller inte.

Du ska inte uttala dig så tvärsäkert om saker du inte har en susning om.

Jag menar precis vad jag skriver: att kvinnor har högre fertilitet i hög ålder om de har fött barn, helst många barn, tidigare.

Det är egentligen inte konstigt om du tänker efter några varv. Under en graviditet har kvinnor ingen ägglossning, äggen stannar kvar i äggstockarna istället. Fler graviditeter betyder att fler ägg sparas till senare i livet.
Citera
2026-04-14, 19:12
Medlem
Jag misstänker att ökningen av ivf beror på att par inte ligger med varandra
Sen vill kvinnorna ha pengar för sitt jobb hemma (eller den som gör mesta hemmajobbet)
Hur svårt kan det vara?.!
Citera
2026-04-14, 19:31
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Vi lever i en värld där du räknas som ungdom tills du är 30. Det är det som är problemet; att det tar tills du är minst 30-35 år att bli klar med utbildning, etablera dig i arbetslivet, köpa hus.

Jag skaffade barn innan jag köpte hus. Resultatet? Jag kommer inte kunna köpa någon bostad förrän mina barn är myndiga och jag inte längre räknas som försörjningsskyldig för dem - om inte jag typ landar ett chefsjobb med lön på 70 lax i månaden. Även då blir det ju ett relativt billigt hus. Bankernas kalkyler, som utgår från konsumentverket, är nämligen makalöst överdrivna. Mina kids får snällt växa upp i hyreslägenhet. Det går det med.
Jag tycker du belyser ett klart underskattat problem. Som är rätt vanligt i min umgängeskrets som småbarnsförälder.

Bankernas KALP-kalkyler begränsar starkt hur mycket det går att låna om man gör det efter man skaffat barn. Med i övrigt samma förutsättningar som löner, kontantinsats, etc., så minskar det med uppåt en miljon per barn.
Vilket är direkt ologiskt. Det är ju för de flesta uppenbart att ett par kring 30 som köper hus inom kort kommer ha ett par barn, men har de redan barnen så ska de in i bankens kalkyl... gravid med tvillingar? Du har ett halvår på dig att få till ett köp, eller aldrig kunna göra det.

Även par som köpt ett hus och planerat för två barn, men sedan går i tankar på ett tredje, kanske inte får öka lånen för att bygga ut. KALP-kalkylen sparkar bakut nu då de har två barn.
Visst kanske de borde spara, men det var ju just de där första åren som är dyrast med föräldraledighet och all VAB när barnen är små.

Vet inte hur exakt man ska lösa det dock. Kanske räkna all KALP på att man ska försörja 2 små barn, eller något CSN-liknande lån till småbarnsföräldrar som ska köpa boende. Det lär i vilket fall vara en faktor som gör att vissa väntar lite med barnen tills att boendet är fixat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in