2026-04-13, 13:39
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag undrar alltid var alla män är som vill befrukta dessa kvinnor. För enligt min erfarenhet är det inte bara kvinnor som vill göra annat mellan 20 och 35, männen vill också studera (några av dem iallafall), starta en karriär, festa, resa och fixa boende innan de ens tänker på att bli förälder.

Håller med! Nu är jag bortom allt det där men när jag var 20-30 var det en hel del tjejkompisar som dejtade påfallande bindningsovilliga killar som ofta dessutom var äldre än vi. De fick gå igenom rätt många innan de hittade en villig.

När jag sedan blev 35-45 hade jag ett antal killkompisar som gärna ville befrukta 25-åringar. De senare blev mest häpna.
Citera
2026-04-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Detta argument fallet platt bara genom att titta på statistiken.

Fallande födelsetal drabbar i princip ALLA I-länder - oavsett invandring.

Kolla listan och börja nerifrån:

https://www.ui.se/landguiden/statistik/topplista/?factid=a53dc176-04da-e511-9c3d-f01faf3e8f24&charttype=bar&countries=

Sydkorea - har de hög invandring?

Japan - har de hög invandring?

Andorra?

Belarus?

osv osv

Jag tror du missuppfattade argumentet.
Citera
2026-04-13, 13:42
Medlem
Vi lever i en värld där du räknas som ungdom tills du är 30. Det är det som är problemet; att det tar tills du är minst 30-35 år att bli klar med utbildning, etablera dig i arbetslivet, köpa hus.

Jag skaffade barn innan jag köpte hus. Resultatet? Jag kommer inte kunna köpa någon bostad förrän mina barn är myndiga och jag inte längre räknas som försörjningsskyldig för dem - om inte jag typ landar ett chefsjobb med lön på 70 lax i månaden. Även då blir det ju ett relativt billigt hus. Bankernas kalkyler, som utgår från konsumentverket, är nämligen makalöst överdrivna. Mina kids får snällt växa upp i hyreslägenhet. Det går det med.
Citera
2026-04-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag undrar alltid var alla män är som vill befrukta dessa kvinnor. För enligt min erfarenhet är det inte bara kvinnor som vill göra annat mellan 20 och 35, männen vill också studera (några av dem iallafall), starta en karriär, festa, resa och fixa boende innan de ens tänker på att bli förälder.

De finns bland de ca 80% av den manliga befolkningen som är osynliga för kvinnor.

Sen är ju kvinnor hypergama och kan bara tänka sig män som är äldre än de själva är (snittet är väl ca 3 år äldre), så män har ju några år mer på sig att göra dessa saker du nämner. Deras fertilitet varar också längre.
Citera
2026-04-13, 15:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Som läkare, jurist och arkitekt?

Majoriteten av alla svenska kvinnor gör inte karriär.

Svenska småbarnspappor däremot. Det är den gruppen i samhället som jobbar mest. Där har du människor som satsar på jobb och karriär istället för att ta hand om sina barn.

Majoriteten - en klar sådan - på alla de utbildningar du nämner är kvinnor. Det är ju ett rätt uppmärksammat faktum.

Vissa av dessa klarar att kombinera yrkesliv med barn. En alltför stor andel för att det skall födas många barn gör det inte. Lösningen är betydligt svårare att svara på än att peka ut problemet. Men säkert finns det sätt att påverka utan att ge upp jämställdheten.
Citera
2026-04-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Majoriteten - en klar sådan - på alla de utbildningar du nämner är kvinnor. Det är ju ett rätt uppmärksammat faktum.

Vissa av dessa klarar att kombinera yrkesliv med barn. En alltför stor andel för att det skall födas många barn gör det inte. Lösningen är betydligt svårare att svara på än att peka ut problemet. Men säkert finns det sätt att påverka utan att ge upp jämställdheten.

Så länge en man inte kan vara gravid, föda och amma så kommer vi inte kunna uppnå 100% jämställdhet. Detta är problematiskt ur ett jämställdhetsperspektiv.
Citera
2026-04-13, 15:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Dina anekdotiska historier förändrar inte faktaläget som är att kvinnlig fertilitet är kraftigt nedsänkt vid 40 år. Du behöver inte tjafsa med mig, googla eller läs artikeln i trådstarten.

Jag har läst rätt mycket om detta och presenterat procent av både fertilitet och antal ickefriska bebisar i en annan tråd. Men om du tycker att alla ska föda vid 15, så visst, tyck det.
Citera
2026-04-13, 15:21
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ni börjar låta som Gudrun Schyman
Äh så säger du bara för att du blir lite skraj, ditt cat lady tillägg skulle väl bli svinhögt
Citera
2026-04-13, 15:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Åt ena hållet är det ju det - när menstruationerna har slutat komma är man definitivt inte fertil längre. Men många kvinnor tror felaktigt, att man ÄR fertil så länge som man har mens, och det stämmer ju inte. Äggen blir befruktningsodugliga bortåt 10 år före den sista mensen (som kommer vid 52 i genomsnitt, och så länge är ju ingen kvinna fertil).

Då hade alltså min mor kunnat få barn vid 46 vilket är lite hissnande. Hade kunnat haft ett syskon som var 24 år nu. Min syrra tror jag hade sista runt 55, fick barn när hon var 43 men det var aldrig något snack att skaffa en till. Inte som de pratade om öppet iallafall. Båda föräldrarna är sådär löjligt friska. Hurtiga är de med. Jobbar heltid och har massa intressen, går omkring i skogen och sådant med. Fastän de är nästan 60. 60 är definitivt det nya 50.
Citera
2026-04-13, 15:31
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har läst rätt mycket om detta och presenterat procent av både fertilitet och antal ickefriska bebisar i en annan tråd. Men om du tycker att alla ska föda vid 15, så visst, tyck det.

FRÅN ARTIKELN I TRÅDSTARTEN:
Citat:
Fertiliteten hos kvinnor är högst mellan 20 och 25 år och sjunker därefter gradvis. Efter 35 års ålder sjunker den markant.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Det du läst och skrivit är således fel och du tillhör gruppen med okunskap som artikeln skriver om.

Och nej jag tycker inte att alla ska föda vid 15. Men folk som du har helt skruvad uppfattning om biologi och kroppen så ni behöver påminnas om när kroppen de facto blir könsmogen och kan knulla och föda barn. Det betyder inte att det är lämpligt ur socioekonomiska eller andra perspektiv.

Jag börjar känna att om du inte kan ta till dig en rad fetad text med enkel fakta så är det rätt meningslöst att försöka ha någon ytterligare diskussion.
Citera
2026-04-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
De finns bland de ca 80% av den manliga befolkningen som är osynliga för kvinnor.

Sen är ju kvinnor hypergama och kan bara tänka sig män som är äldre än de själva är (snittet är väl ca 3 år äldre), så män har ju några år mer på sig att göra dessa saker du nämner. Deras fertilitet varar också längre.

Vad fel du har. Av samtliga män över 18 år, så är nästan 50% gifta. Räknar vi med skilda män och änklingar så är det över 50% som har varit/är gifta. Och vanligaste ålder för män att gifta sig i är mellan 30-34.

Så bara utifrån giftemål så har du fel.

1.6 miljoner människor i Sverige lever därutöver i samborelationer. Det motsvarar 800 000 män.
Och vanligaste åldern då män flyttar ihop med sambo är ålderspannet 25-34.

Så. Giftemål, skilda män, änklingar och män som är sambos = cirka 60%
Källa över siffrorna: SCB.

Och då har vi inte ens börjat kolla på alla särbos, kks, fwb etc.

Snarare är det så att 75-90% av alla män har eller har haft minst en kvinna. I synnerhet i åldersspannet 25-34.

Och män brukar också enligt SCB vara 1-4 år äldre än sina kvinnor.

Dvs. mannen som blir sambo vid 25 års ålder, blir det i regel med en kvinna som är 21-24 år.
Och mannen som blir sambo vid 34 års ålder, blir det i regel med en kvinna som är 30-33 år.

Männen i åldersgruppen 25-34 är inte osynliga för kvinnor. Helt klart.

Så det är inte där skon klämmer.
Citera
2026-04-13, 15:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det du läst och skrivit är således fel

Fast du har inte ens läst vad jag skrev där. LoL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in