2026-04-13, 18:53
Medlem
Jag fick brev hem om att förundersökningen är nedlagd för ”misstänkt narkotikasmuggling”. Det jag beställde var helt lagligt så är glad att allt lades ner.

Problemet är nu att jag betalade runt 1000 för detta paket och eftersom att jag inte fått någon information ifall jag vill göra anspråk på det så misstänker jag att de har förstört allt, liknande som de gör med diverse lagliga cannabinoid preparat…

Min fråga är då, kan jag be om ersättning för detta? Eller ska jag bara räkna med att jag går miste om 1000kr? Inga stora belopp men ändå.
Citera
2026-04-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toleransmedmera
Jag fick brev hem om att förundersökningen är nedlagd för ”misstänkt narkotikasmuggling”. Det jag beställde var helt lagligt så är glad att allt lades ner.

Problemet är nu att jag betalade runt 1000 för detta paket och eftersom att jag inte fått någon information ifall jag vill göra anspråk på det så misstänker jag att de har förstört allt, liknande som de gör med diverse lagliga cannabinoid preparat…

Min fråga är då, kan jag be om ersättning för detta? Eller ska jag bara räkna med att jag går miste om 1000kr? Inga stora belopp men ändå.

Gå vidare bara...
Citera
2026-04-13, 20:38
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:

De har rätt att förstöra grejerna så någon ersättning kan du glömma.
Citera
2026-04-13, 21:03
Medlem
Citat:

Hahaha ersättning? Skämtar du? Du ska vara jävligt glad om du slapp husrannsakan och urinprov med allt det innebär. Gå vidare med livet och glöm bort händelsen. Kontakta inte tullen eller snuten med dina frågor, det leder bara till ett skratt från deras sida i bästa fall och i värsta fall mer problem.

Du kom lindrigt undan så mitt tips är att inte vara så dumsnål och beställ inrikes eller åk till din närmsta vapeshop och köp.
Citera
2026-04-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Hahaha ersättning? Skämtar du? Du ska vara jävligt glad om du slapp husrannsakan och urinprov med allt det innebär. Gå vidare med livet och glöm bort händelsen. Kontakta inte tullen eller snuten med dina frågor, det leder bara till ett skratt från deras sida i bästa fall och i värsta fall mer problem.

Du kom lindrigt undan så mitt tips är att inte vara så dumsnål och beställ inrikes eller åk till din närmsta vapeshop och köp.
Nu vet du ju inte vad jag beställde? Jag tog cannabinoiderna som ett exempel. Gubbretard.
Citera
2026-04-13, 23:00
Medlem
Citat:
Nu vet du ju inte vad jag beställde? Jag tog cannabinoiderna som ett exempel. Gubbretard.

Spela roll vad du beställde. Det är inte bara cannabis som får snuten att vela drogtesta dig. Vad kan du annars ha beställt? Fejklsd? Också bara puckat att vara så snål. Fan stötta våra inrikes aktörer på dom få vettiga varor dom säljer så vi har kvar någon rc scen öht plus att du slipper husis och skit. Men nu har du ju sabbat din adress redan så du kanske klarar dig. Eller kanske när du är så trög att du tror dom kommer betala dig för knark du inte fick. Snorungar som du ska inte knarka. Gör det ni gör bäst istället. Samla på investeringar, plåga er på gymmet och och klaga på kvinnor så slipper du trubbel. För knark kommer bli en dyr affär för dig.
Citera
2026-04-14, 07:54
Medlem
Citat:
Spela roll vad du beställde. Det är inte bara cannabis som får snuten att vela drogtesta dig. Vad kan du annars ha beställt? Fejklsd? Också bara puckat att vara så snål. Fan stötta våra inrikes aktörer på dom få vettiga varor dom säljer så vi har kvar någon rc scen öht plus att du slipper husis och skit. Men nu har du ju sabbat din adress redan så du kanske klarar dig. Eller kanske när du är så trög att du tror dom kommer betala dig för knark du inte fick. Snorungar som du ska inte knarka. Gör det ni gör bäst istället. Samla på investeringar, plåga er på gymmet och och klaga på kvinnor så slipper du trubbel. För knark kommer bli en dyr affär för dig.
Du verkar frustrerad. Ta ett djupt andetag och slappna av. Var lugn så att din kortisolhalt inte ökar eller värre, riskera en hjärtinfarkt. Troligen är du smällfet, så undvik att påverka din kropp genom anonyma kommentarer på fb. Det var bara en enkel fråga, inget mer med det.
Citera
2026-04-14, 08:33
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Vem är retard? Du troligtvis. Jag känner 3 personer som alla fått husrannsakan pga just beställda lagliga cannabinoider. Lämnat piss i lägenheten o dömdes för positivt prov pga decarb så retarden, vem är dummast nu?
Citera
2026-04-14, 14:49
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:

Har vi inte kommit fram i tråden att man inte kan "sabba" sin adress och bli "flaggad" i systemet som inte finns. Läst flera i tråden som hävdar att dom jobbar inom posten och terminaler som skrivit att det är bara en myt för att avskräcka personer att fortsätta beställa. Rätta mig gärna om jag har fel.

Men jag håller mig det i allt annat du skriver. Köp inrikes och sluta gnälla över förlorad leverans.
Citera
2026-04-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Har vi inte kommit fram i tråden att man inte kan "sabba" sin adress och bli "flaggad" i systemet som inte finns. Läst flera i tråden som hävdar att dom jobbar inom posten och terminaler som skrivit att det är bara en myt för att avskräcka personer att fortsätta beställa. Rätta mig gärna om jag har fel.

Men jag håller mig det i allt annat du skriver. Köp inrikes och sluta gnälla över förlorad leverans.

Mycket möjligt att man inte kan bli flaggad hos postnord men tullen kan säkert komma ihåg namn i närtid. Så om dom väljer ut några paket från NL/DK/Tyskland och ser ens namn och hunden/röntgen inte ger något så lär dom sprätta paketet. Men det är sant jag tror inte postnord flaggar. Det rör sig på tok för mycket försändelser inrikes.
Citera
2026-04-14, 16:24
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Mycket möjligt att man inte kan bli flaggad hos postnord men tullen kan säkert komma ihåg namn i närtid. Så om dom väljer ut några paket från NL/DK/Tyskland och ser ens namn och hunden/röntgen inte ger något så lär dom sprätta paketet. Men det är sant jag tror inte postnord flaggar. Det rör sig på tok för mycket försändelser inrikes.

Ja men dom länderna du nämner är högriskländer och dom paketen som kommer därifrån kontrolleras hårdare än tex ett paket från Norge.

Ja jag kan anta att det lätt handlar om hundratusentals paket och brev som skickas dagligen inrikes. Blir svårt att kontrollera ens 10% av all post dagligen.
Citera
2026-04-14, 18:53
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000

Jo det kan man , men inte på postnords initiativ och på terminalerna. Det är en åtgård som bestäms av polisen, om de fått in försändelser till din adress och inlett förundersökning. Det är en av deras metoder som de har, samma kategori som att hämta ut internettrafik från teleoperatörerna osv. "Hemliga tvångsmedel". Används även vid brott av normalgraden.
Då flaggas din adress under en period så att de lokala postsorteringen sätts att hålla extra koll på den. Den "flaggningen" sker inte i de stora terminalerna utan lokalt i din stad.
Inte jättevanligt, men det förekommer. Och det används inte bara mot de stora fiskarna. Beror väl på var du bor och hur mycket tid polisen lägger på såna brott, det kan ju variera stort. Gissningsvis är risken större om man har flera försändelser som beslagtagits.

I teorin är det nåt som ska ske en begränsad tid. Men jag tänker i praktiken, i och med nya postlagen, KAN det ju innebära att samma personer som får uppdrag att kolla din post fortsätter hålla extra koll på den även efter åklagarbeslut gått ut. Beror även här på storlek på stad, och ifall det finns några hobbydetektiver bland utdelarna eller ej. Har man OTUR och det finns det, kan man uppleva det som att ens adress är "flaggad" längre tid.
Senast redigerad av st33r 2026-04-14 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in