Citat:
Ursprungligen postat av
YeahBuddy3000
Har vi inte kommit fram i tråden att man inte kan "sabba" sin adress och bli "flaggad" i systemet som inte finns. Läst flera i tråden som hävdar att dom jobbar inom posten och terminaler som skrivit att det är bara en myt för att avskräcka personer att fortsätta beställa. Rätta mig gärna om jag har fel.
Men jag håller mig det i allt annat du skriver. Köp inrikes och sluta gnälla över förlorad leverans.
Jo det kan man , men inte på postnords initiativ och på terminalerna. Det är en åtgård som bestäms av polisen, om de fått in försändelser till din adress och inlett förundersökning. Det är en av deras metoder som de har, samma kategori som att hämta ut internettrafik från teleoperatörerna osv. "Hemliga tvångsmedel". Används även vid brott av normalgraden.
Då flaggas din adress under en period så att de lokala postsorteringen sätts att hålla extra koll på den. Den "flaggningen" sker inte i de stora terminalerna utan lokalt i din stad.
Inte jättevanligt, men det förekommer. Och det används inte bara mot de stora fiskarna. Beror väl på var du bor och hur mycket tid polisen lägger på såna brott, det kan ju variera stort. Gissningsvis är risken större om man har flera försändelser som beslagtagits.
I teorin är det nåt som ska ske en begränsad tid. Men jag tänker i praktiken, i och med nya postlagen, KAN det ju innebära att samma personer som får uppdrag att kolla din post fortsätter hålla extra koll på den även efter åklagarbeslut gått ut. Beror även här på storlek på stad, och ifall det finns några hobbydetektiver bland utdelarna eller ej. Har man OTUR och det finns det, kan man uppleva det som att ens adress är "flaggad" längre tid.