2026-04-14, 11:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis. Finns forskning om detta att ju längre personer jobbar, desto kortare tid är de vid livet totalt sett. En person som går i pension när han är 55 år har betydligt större chans att leva till 90-100 år än en person som går i pension när han är 70 år. Man sliter helt enkelt ut kroppen och psyket av ett 8-17-jobb resten av livet.
Länka fakta.

Det är precis tvärtom, de folkgrupper som lever längst på jorden, många blir 100 år, är t.ex getherdar i italienska bergen. De jobbar varje dag med ett stressfritt jobb, rör på sig, äter naturlig mat.

Japanerna lever längst på jorden och jobbar också längst, många av dem jobbar numera till 75 eftersom de inte har några pensionspengar kvar.

Alla lögner i tråden fascinerar mig. Tydligen drar detta ämne till sig fakta-resistenta drömmare.
Citera
2026-04-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så valutor kraschar (de har funnits i 4000 år). Men börsen är evig (den har funnits sedan slutet på 1800-talet).

Se mitt förra inlägg om greed och fear.

Det finns ingen valuta som klarat sig i 4000 år. Rekordet ligger på 700 år och nummer 2 klarade sig i 300 år. Resten är mer kortvariga experiment.
Citera
2026-04-14, 12:42
Medlem
Citat:
SP500 räcker gott. Om det som nu när du skriver inlägget är på ATH. Vänta på fear så får du se.

USAs SP500 anses vara världens största bubbla och numera har USA 65% av världens börsvärde. Nej, de har inte 65% av världens produktion...

Japans börs satte rekord 1989. Därefter har den gått upp ca noll %, så 45 år utan avkastning utöver utdelning. Det är sanningen om den exponentiella tillväxten, som bara är exponentiell så länge som det föds fler och fler människor som går in med sina pengar. När Japans befolkning började sjunka behövde de sälja aktierna till sin pensionering och då sjönk börsen ihop. Efter Japan är USA och europa på väg mot folkminskning...

Haha experten talar!

Håll dig till Sverige då om du tror mer på det än USA.
Citera
2026-04-14, 13:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Länka fakta.

Det är precis tvärtom, de folkgrupper som lever längst på jorden, många blir 100 år, är t.ex getherdar i italienska bergen. De jobbar varje dag med ett stressfritt jobb, rör på sig, äter naturlig mat.

Japanerna lever längst på jorden och jobbar också längst, många av dem jobbar numera till 75 eftersom de inte har några pensionspengar kvar.

Alla lögner i tråden fascinerar mig. Tydligen drar detta ämne till sig fakta-resistenta drömmare.
Googla. Ju senare du går i pension, desto kortare livslängd.

Att jämföra ett "stressfritt jobb som getherde" med ett stressigt och konventionellt 8-16-jobb är ganska orimligt. Att du inte förstår skillnaden förvånar mig.
Citera
2026-04-14, 14:11
Medlem
Gjorde lite snabba uträkningar och skulle jag dela mina tillgångar(räknade inte med arv) minus skulder skulle jag ha behövt lägga undan 20 k per månad för att komma till denna nivå. Har bara i korta perioder sparat i indexfonder, så enligt alla indexfantiker borde jag vara utfattig🙃.

Hade jag inte lyssnat så mycket på alla olyckskorpar och varit lite mer optimistisk hade jag nog haft minst det dubbla. Men olyckskorparna har ju fått mer eller mindre rätt. Vinst på börsen har i omgångar hämtats hem och därmed säkrats, enligt många experter är väl även det säkert urdumt. Men att jag borde ha sparat i indexfonder sedan tiden före stora finanskrisen tills nu är ju lätt att hålla med om nu när man har facit.

Då har jag samtidigt "slösat" pengar på rucklet jag bor i, lågt till inget belånad, har aldrig haft särskilt välbetalda jobb samt har skamligt låg utbildning och få kunskaper i det jag har arbetat inom.

Blir ju kul att se om jag dubblar från dessa nivåer inom 7-10 år för då kan jag ju nästan bli pensionär om jag lever som en luffare. Men är nog bättre att ha nån sidoverksamhet än att bara gå och slappa.
Citera
2026-04-14, 15:13
Medlem
Problemet är att många inte får lära sig om ekonomi och placeringar, inte hemma och inte i skolan. Det är därför rikas barn fortsätter att vara rika generation efter generation.
Om man sparar 100:- om dagen och investerar pengarna i en indexfond så har man 1 miljon efter 15år. Den miljonen ger en passiv inkomst på 5000:- i månaden.
Men arbetar ungarna pallar inte att vänta i 15 år inte ens ett år utan blåser pengarna på en mallisresa eller en tatuering.
Citera
2026-04-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Globala indexfonder är dock att sätta en rejäl bromskloss i portföljen. Det finns oerhört smarta knep för att bli rik snabbare. De som vet, de vet.
Ok, tips tack!
Citera
2026-04-14, 15:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Googla. Ju senare du går i pension, desto kortare livslängd.

Att jämföra ett "stressfritt jobb som getherde" med ett stressigt och konventionellt 8-16-jobb är ganska orimligt. Att du inte förstår skillnaden förvånar mig.
OK så du har ingen länk utan hittade på.

Du skrev "den som pensionerar sig lever längre" och italienska 100-åriga herdar lever längst och är inte pensionerade och att du inte förstår skillnaden förvånar mig.
Citera
2026-04-14, 16:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Här en kul historia från verkligheten.

Någon tänkte ge sina barn 50.000 kr plus den exponentiella tillväxten, och lära dem aktier och fonder. Så han köpte japan- usa- råvarufonder till sin 10-åring, en bred portfölj, och när hon fyllde 15 fick hon se utdragen varje år. När hon fyllde 18 år fick hon ut hur mycket pengar?

Citera
2026-04-14, 16:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Det finns ingen valuta som klarat sig i 4000 år. Rekordet ligger på 700 år och nummer 2 klarade sig i 300 år. Resten är mer kortvariga experiment.
OK så valutor är experiment. Men aktier är hårdvaluta. Intressant tankevärld.
Citera
2026-04-14, 16:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Problemet är att många inte får lära sig om ekonomi och placeringar, inte hemma och inte i skolan. Det är därför rikas barn fortsätter att vara rika generation efter generation.
Om man sparar 100:- om dagen och investerar pengarna i en indexfond så har man 1 miljon efter 15år. Den miljonen ger en passiv inkomst på 5000:- i månaden.
Men arbetar ungarna pallar inte att vänta i 15 år inte ens ett år utan blåser pengarna på en mallisresa eller en tatuering.
Vänligen läs inläggen i tråden som punkterar hela din beräkningsmodell. Det existerar inga miljonärer som fått sina pengar genom att spara 100-lappar under lång tid.

Att miljonärer blir rikare är inget konstigt. Det pågår ett gigantiskt experiment i världen med omfördelning av i princip alla pengar från de 90% vanligaste människorna till 10 eller 1% av världens befolkning, som är rikare än någonsin. I princip allt i den ekonomiska världen är riggat för dem, t.ex lägre skatter, inflationsbekämpning, penningtryckning osv.

Den vanliga amerikanen har haft Noll i reallönelyft sedan 1970-talet medans miljardärerna har 10-dubblat sina förmögenhet.

Tyvärr går man inte över från "vanlig svensk" till "miljardär" bara genom att spara 100-lappar varje månad.

Det enda sättet att bli miljonär i Sverige har varit att äga sin bostad, och alla som köpt senast 2010 har blivit miljonärer. Den vägen är naturligtvis stoppad eftersom en villa i Danderyd kan kosta 10mkr, en 10-dubbling från 1990-talet, men den kan aldrig kosta 100Mkr. Så dagens unga inklusive mina barn kommer aldrig att bli rika. De enda som blir rika är bankerna.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-14 kl. 16:12.
Citera
2026-04-14, 17:18
Medlem
Citat:
OK så valutor är experiment. Men aktier är hårdvaluta. Intressant tankevärld.

Ja alla valutor kollapsar förr eller senare, det borde du känna till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in