Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Jag vet mycket väl vad den historiska avkastningen är men man är dum i huvudet om man tror det ger garantier för framtiden.
Vem har gett garantier för framtiden, var har du läst det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Precis. Finns forskning om detta att ju längre personer jobbar, desto kortare tid är de vid livet totalt sett. En person som går i pension när han är 55 år har betydligt större chans att leva till 90-100 år än en person som går i pension när han är 70 år. Man sliter helt enkelt ut kroppen och psyket av ett 8-17-jobb resten av livet.
Intressant, det visst jag inte.
Och för individen tror jag en viktig punkt är att verkligen skaffa ett liv utanför jobbet, det är då man lever både innan och efter man slutar jobba. De som identifierar sig med jobbet kan få stora problem när det avslutas. Inte minst om de får sparken men även vid normal pension.
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Just det här med resor förstår jag inte grejen med. Jag sparade som en galning i 20-årsåldern, men hade ändå råd att resa. Speciellt i asien är snuskigt billigt (förutom flygbiljetten). När man är ung lever man ju också billigt och har ingen familj eller barn att ta hand om. Det var hur lätt som helst att båda spara mycket, resa mycket och ha ett meningsfullt liv i övrigt.
När folk klagar över att man inte har råd att resa om man ska spara långsiktigt handlar snarare om att man inte har råd med dyra charterresor och konsumtionsvanor. Vet inte hur mycket upplevelse det ger av att åka lyxkryssning med en drink i handen, men för mig var det inte lockande.
Jag har också alltid rest mycket och inte haft några som helst problem att spara, även när jag var ung med låg lön. Det finns så många rent korkade sätt att konsumera som är helt onyttigt och kostar massor. Drar man in på dessa korkade saker lever man ett gott liv samtidigt som man spar och blir ekonomiskt oberoende.