2026-04-13, 22:15
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det är inte ett val mellan att inte leva alls nu och att leva sen.

Det går utmärkt att göra bägge delarna samtidigt. Istället för att åka på 7 resor nu, åk på 2, så kan du åka på 30 om 20 år. Vill du hellre åka på 7 nu? Gör det men klaga inte sen när du inte har några pengar till ens en resa om 20 år.

Resor här kan man byta mot precis vad man vill då det av uppenbara skäl är så att inte alla gillar resor.

Nja, tror gemene man inte har så mycket pengar att lägga om jag ska vara ärlig. Jag är av en sådan natur att jag hellre reste/reser och gör galna saker medans jag har hälsan i behåll. Man skall inte ta den för givet och jag har sett många bli sjuka och tappa lusten i förtid.

Njut medans du kan är en lärdom jag fått. Givetvis är det förnuftigt att planera för ålderns höst. Statistiskt sätt når de flesta dit. Men i vilket skick är världen då?
Citera
2026-04-13, 22:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Nej de har inte fel när de säger att din bostad är värd detta nominella belopp i SEK. Men SEK är inte detsamma som realvärde. En ökning av SEK betyder inte att ditt realvärde har ökat.
Precis. Vissa har väldigt svårt för att skilja mellan det nominella och reella värdet på saker och ting, bland annat när det kommer till valutaeffekter på tillgångar.
Citera
2026-04-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Kom tillbaka när du är 45 år, har tre barn en stuga, bil och ett hus i Stockholm och berätta hur mycket besparingar du har kvar och hur mycket du kan spara i månaden. Lägg därtill att du och din så kallade bättre hälft kommer på att ni ska separera.

Där har du hela problemet. Barn absolut, en bostad absolut. Men vad i hela helvete ska man med en stuga till som man hinner vara i 3 veckor varje sommar varav 2 veckor går till underhåll och renovering... Och en för dyr bil på det... Och i Stockholm...
Citera
2026-04-13, 22:24
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tycker inte om det här argumentet. Käkar du munkar varje dag för leva också? Måste det vara så svart och vitt? Många kan spara ett par tusen i månaden om de drog ner på snabbmat, cigg eller annat onödigt skräp. Bara för man investerar betyder de inte man behöver leva på soppa varje dag.
Precis. Varför ens jobba? Du kan ju vara död i morgon. Bättre att bara säga upp sig från jobbet, ta maximalt med blancolån och leva livet medan man kan!
Senast redigerad av Libertarismus 2026-04-13 kl. 22:28.
Citera
2026-04-13, 22:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det är inte ett val mellan att inte leva alls nu och att leva sen.

Det går utmärkt att göra bägge delarna samtidigt. Istället för att åka på 7 resor nu, åk på 2, så kan du åka på 30 om 20 år. Vill du hellre åka på 7 nu? Gör det men klaga inte sen när du inte har några pengar till ens en resa om 20 år.

Resor här kan man byta mot precis vad man vill då det av uppenbara skäl är så att inte alla gillar resor.
Just det här med resor förstår jag inte grejen med. Jag sparade som en galning i 20-årsåldern, men hade ändå råd att resa. Speciellt i asien är snuskigt billigt (förutom flygbiljetten). När man är ung lever man ju också billigt och har ingen familj eller barn att ta hand om. Det var hur lätt som helst att båda spara mycket, resa mycket och ha ett meningsfullt liv i övrigt.

När folk klagar över att man inte har råd att resa om man ska spara långsiktigt handlar snarare om att man inte har råd med dyra charterresor och konsumtionsvanor. Vet inte hur mycket upplevelse det ger av att åka lyxkryssning med en drink i handen, men för mig var det inte lockande.
Citera
2026-04-13, 22:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Det tar cirka 16 år att dubbla dina pengar om börsen går som standard 7% och du säljer av med normal skatt. Så sätter du in 1000:- kan du ta ut 2000:- efter 16 år. Dock har inflationen ätit upp majoriteten av värdet så du får i praktiken bara 1465:- i riktigt värde efter 16 år (med 2% inflation). Så en ökning med bara 46% efter 16 år!!! Det visar hur grymt ränta på ränta är. På bara en livstid kan du spara ihop till en hel lastpall med falukorvar!
7% är den inflationsjusterade avkastningen på börsen, vilket innebär att din insats dubblas ungefär vart 10:e år (1.07^10 ~ 1,97). Skatt betalar du inte på de första 300 000 kr på ISK och på ett vanligt aktiekonto betalar du ingen skatt alls förrän avyttring.

Helt obegripligt hur du fick det till 16 år.
Citera
2026-04-13, 22:53
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det beror på din syn på pengar. Att man bränner bort sitt liv om man inte konsumerar max håller jag inte med om. Jag anser mer att man bränner bort sitt liv om man jobbar många fler år än vad jag gjort.

Folk som dör kort efter pension tror jag mer handlar om att de har levt enbart för jobbet och inte har något liv utanför det. Då blir det tomt när man slutar jobba. Min syn är att de har bränt bort sitt liv genom att inte någonsin haft ett liv, de har bara jobbat.
Precis. Finns forskning om detta att ju längre personer jobbar, desto kortare tid är de vid livet totalt sett. En person som går i pension när han är 55 år har betydligt större chans att leva till 90-100 år än en person som går i pension när han är 70 år. Man sliter helt enkelt ut kroppen och psyket av ett 8-17-jobb resten av livet.
Citera
2026-04-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Just det här med resor förstår jag inte grejen med. Jag sparade som en galning i 20-årsåldern, men hade ändå råd att resa. Speciellt i asien är snuskigt billigt (förutom flygbiljetten). När man är ung lever man ju också billigt och har ingen familj eller barn att ta hand om. Det var hur lätt som helst att båda spara mycket, resa mycket och ha ett meningsfullt liv i övrigt.

När folk klagar över att man inte har råd att resa om man ska spara långsiktigt handlar snarare om att man inte har råd med dyra charterresor och konsumtionsvanor. Vet inte hur mycket upplevelse det ger av att åka lyxkryssning med en drink i handen, men för mig var det inte lockande.

100% medhåll. Har varit på massor med resor och det kostar sällan mycket. En flygresa inom Europa kan man få för 3000 tur och retur. Släng på ett boende en vecka på det delat med en kompis eller partner. Blir inte alls dyrt. Men en del åker ju överpris charter med all inclusive för 78k.
Citera
2026-04-14, 02:04
Medlem
Citat:
Jag vet mycket väl vad den historiska avkastningen är men man är dum i huvudet om man tror det ger garantier för framtiden.

Vem har gett garantier för framtiden, var har du läst det?

Citat:
Precis. Finns forskning om detta att ju längre personer jobbar, desto kortare tid är de vid livet totalt sett. En person som går i pension när han är 55 år har betydligt större chans att leva till 90-100 år än en person som går i pension när han är 70 år. Man sliter helt enkelt ut kroppen och psyket av ett 8-17-jobb resten av livet.

Intressant, det visst jag inte.

Och för individen tror jag en viktig punkt är att verkligen skaffa ett liv utanför jobbet, det är då man lever både innan och efter man slutar jobba. De som identifierar sig med jobbet kan få stora problem när det avslutas. Inte minst om de får sparken men även vid normal pension.

Citat:

Jag har också alltid rest mycket och inte haft några som helst problem att spara, även när jag var ung med låg lön. Det finns så många rent korkade sätt att konsumera som är helt onyttigt och kostar massor. Drar man in på dessa korkade saker lever man ett gott liv samtidigt som man spar och blir ekonomiskt oberoende.
Senast redigerad av ZenFinancier 2026-04-14 kl. 02:13.
Citera
2026-04-14, 11:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Är du Svergies sämsta matematiker tro? Avkastningen på 7-10% årligen inkluderar såklart dessa "dippar var 7:e år" som förövrigt inte är så katastrofala som du får det att låta.

Exemplet med Jesus är dumt i huvudet av många anledningar. Dels sparhorisonten, ingen lever så länge. Dels inflation vilket gör att din reella avkastning inte alls är 3%. Man kan gissa att det inte ens går på 30 år? GISSA? Det kan du väl förhelvete bara kolla upp. Börsindex ligger idag 4 gånger så högt som för 30 år sedan. Men jag antar att det inte stämmer för att Jesus kunde sparat en krona.

Varje gång börsen är på all time high så finns det inte en enda dag i världshistorien du kunnat investera och gått back. Men visst, ingen kan bli miljonär för att du inte kan räkna.

Vi börjar på 500k.
Efter 7 år har du med ex 10% avkastning 974 358 kr.
Åh nej en börskrasch vi tappar 49% av värdet så är vi tillbaka på 500k.

Grejen är bara den att krascherna kommer inte var 7e år och de är oftast inte så stora som ~50%. Det skulle innebära att den historiska avkastningen var negativ (vilket den inte är, men som du verkar tro).

Utöver det så lär de flesta fortsätta spara. Så när börsen är ner 50% sparar man mer pengar som ger skjuts uppåt när börsen återhämtar sig.

Alla bli miljardärer...? Även med ränta på ränta och månadssparande på 20k/mån så får man "bara" ihop 200 miljoner på 50 år. Det tar 67 år att bli miljardär med 10% avkastning och månadssparande på 20k. Görbart, absolut, men de flesta kan inte sätta av 20k/mån i 67 år. Till att börja med hinner man bli 90 år innan man blir miljardär och efter sisådär 70-75 är det rätt meningslöst att spara.

Det finns exakt noll chans att du är matematiker om du inte klarar av att förstå detta. Noll.
Det gör inget att du inte fattar, eller kan ta in min information. När du är som jag 60+ och inte har något särskilt belopp på ditt kondo utöver de du satt in + inflation om du var duktig så kan du tänka på mig.

Kallas f.ö. för "greed", det läge på börsen eller med tulpanlökar, som gör att du tror du kan tjäna hur mycket som helst. Sedan kommer "fear" och förstör drömmarna.
Citera
2026-04-14, 11:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Kronan fanns inte på den tiden och alla valutor kollapsar förr eller senare så att spara fiat leder noll med tiden. Investeringar görs på börsen.
Så valutor kraschar (de har funnits i 4000 år). Men börsen är evig (den har funnits sedan slutet på 1800-talet).

Se mitt förra inlägg om greed och fear.
Citera
2026-04-14, 11:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Haha, själv har jag just blivit ekonomiskt oberoende och har slutat jobba och flyttat utomlands och skattar 0% nu långt innan normal pensionsålder. Jag skapade allt från noll.

Buffet har för övrigt inte gissat rätt i 60 år, han har gått ungefär som S&P 500 de senaste 25-30 åren. Hans extrema period låg tidigare. Men S&P 500 räcker gott.
SP500 räcker gott. Om det som nu när du skriver inlägget är på ATH. Vänta på fear så får du se.

USAs SP500 anses vara världens största bubbla och numera har USA 65% av världens börsvärde. Nej, de har inte 65% av världens produktion...

Japans börs satte rekord 1989. Därefter har den gått upp ca noll %, så 45 år utan avkastning utöver utdelning. Det är sanningen om den exponentiella tillväxten, som bara är exponentiell så länge som det föds fler och fler människor som går in med sina pengar. När Japans befolkning började sjunka behövde de sälja aktierna till sin pensionering och då sjönk börsen ihop. Efter Japan är USA och europa på väg mot folkminskning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in