Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag vet att jag har skrivit det i andra trådar om ämnet, men det tål att upprepas. En quick fix är att uppmuntra tvåbarnsfamiljer att skaffa/försöka skaffa det tredje barnet, för det är DÄR det går att påverka med reformer. Folk som vill ha 0, 1 eller 4 eller flera barn har bestämt detta av väldigt speciella och egoistiska skäl. De kommer inte att ändra sig för några extra dagistimmar i veckan eller en bilsubvention.
Men väldigt många tvåbarnsföräldrar tvekar kring nummer 3. De vill egentligen ha tre barn, men de har jobbig som de har det med två barn, både när det gäller pengar, tid och ork. Det är DÄR man kan påverka med olika reformer för att få dem att ta steget! Jag tänker t.ex. på:
- Bilsubvention för familjer som har minst tre barn under 18 år - att köpa en ny bil för det tredje barnts skull känns ofta för dyrt
- Bostadssubvention för familjer som har minst tre barn under 18 år - att köpa eller hyra en större bostad för det tredje barnets skull känns ofta för dyrt
- Rätt att lämna syskonen på dagis 30 timmar i veckan, eller fritis (skola + fritis = 30 timmar i veckan) under föräldraledigheten med det yngsta barnet, från och med det tredje barnet. Detta på grund av att det ofta känns för jobbigt att både sköta ett spädbarn - inklusive nattvaket som det innebär - och ha de små storasyskonen hemma samtidigt. (Egentligen tycker jag att man skulle kunna få denna förmån redan från det andra barnet, och då skulle föräldraskapet inte heller upplevas så jobbigt... så fler skulle bli sugna på en 3:a bara därför.)
- Starkt subventionerade hushållstjänster från och med det tredje barnet. Kanske 5 timmar i veckan som skulle kunna användas till barnvakt eller städhjälp eller trädgårdskötsel, eller vad föräldrarna nu behöver hjälp med.
Tänkvärda förslag. Några till:
1. Nu är föräldrapenningen 77,6% av lönen. Varför inte höja till 100% - eller 110%?

2. Förskolan kan kosta omkring 2000 kr per månad och barn, om man inte är låginkomsttagare. Gör den gratis istället.
3. Ränteavdraget kan slopas, förutom för barnfamiljer.
4. Sambeskattning kan rädda många familjer från statlig inkomstskatt.
5. Barnavdrag istället för barnbidrag, men dubbelt så stort som idag.