2026-04-13, 21:25
Medlem
Pungsvings avatar
Eller så ökar den för att kvinnor eller män eller båda inte vill skaffa barn. Rabiata PK kvinnor har svårt att hitta liknande män.
Citera
2026-04-13, 21:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Japp, somalier visar tydligt att svenska kvinnors och TomatKungens ursäkter är just bara ursäkter. Förr kunde man ha 8 barn i en etta. Idag måste kvinnor i princip bo i ett slott innan de kan tänka sig att bidra till mänsklighetens fortlevnad.

Jag är så himla glad att jag slapp bo med 9 personer i ett enda rum som barn.

Ska vi bli som Somalier, är det idealet? Då kan vi ju likagärna ta in fler Somalier.
Citera
2026-04-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför skulle en vanlig familj ha 5-8 barn? Det är inte något självändamål att ha många barn. Vissa klarar fler barn, men de flesta med många barn ägnar inte tid med barnen på det sätt man gör i Sverige. Vi är emot att föda barn som sedan får ta hand om sig själva. Vi har hög standard på hur barn ska ha det. Att de ska ha det tryggt.

Födslotal i Nigeria (Ja jag kör AI här):

Nigeria – födelsetal (barn per kvinna)
1960–1980: ~6,5 – 6,8
1990-talet: ~6,0 – 6,5
2000–2010: ~5,5 – 5,8
2015: ~5,5
2025: ~4,3

Du ser att de har rätt många barn nu med, men det minskar hela tiden. Ska du åka och läxa upp dem nu?

Att talen går ned är globalt. Att det inte märks än i vissa länder betyder inte att de har samma som innan.
Ja det är klart det minskar där också när de inser att det är korkat att ha massa barn och får tillgång till preventivmedel. Min poäng var bara att de kan, och då kan vi också. Vi har mycket bättre möjligheter faktiskt. Tänk dig 6 ungar i Nigeria på 80-talet det var inte fett. Sen vill svenskar inte ens ha två barn med skälet att det skulle vara dyrt och trångbott. Det är skrattretande.
Citera
2026-04-13, 21:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Ja det är klart det minskar där också när de inser att det är korkat att ha massa barn och får tillgång till preventivmedel. Min poäng var bara att de kan, och då kan vi också. Vi har mycket bättre möjligheter faktiskt. Tänk dig 6 ungar i Nigeria på 80-talet det var inte fett. Sen vill svenskar inte ens ha två barn med skälet att det skulle vara dyrt och trångbott. Det är skrattretande.

Därför att det inte har med pengar att göra och trångboddheten har inte riktigt med saken att göra heller.
Citera
2026-04-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet att jag har skrivit det i andra trådar om ämnet, men det tål att upprepas. En quick fix är att uppmuntra tvåbarnsfamiljer att skaffa/försöka skaffa det tredje barnet, för det är DÄR det går att påverka med reformer. Folk som vill ha 0, 1 eller 4 eller flera barn har bestämt detta av väldigt speciella och egoistiska skäl. De kommer inte att ändra sig för några extra dagistimmar i veckan eller en bilsubvention.

Men väldigt många tvåbarnsföräldrar tvekar kring nummer 3. De vill egentligen ha tre barn, men de har jobbig som de har det med två barn, både när det gäller pengar, tid och ork. Det är DÄR man kan påverka med olika reformer för att få dem att ta steget! Jag tänker t.ex. på:

- Bilsubvention för familjer som har minst tre barn under 18 år - att köpa en ny bil för det tredje barnts skull känns ofta för dyrt

- Bostadssubvention för familjer som har minst tre barn under 18 år - att köpa eller hyra en större bostad för det tredje barnets skull känns ofta för dyrt

- Rätt att lämna syskonen på dagis 30 timmar i veckan, eller fritis (skola + fritis = 30 timmar i veckan) under föräldraledigheten med det yngsta barnet, från och med det tredje barnet. Detta på grund av att det ofta känns för jobbigt att både sköta ett spädbarn - inklusive nattvaket som det innebär - och ha de små storasyskonen hemma samtidigt. (Egentligen tycker jag att man skulle kunna få denna förmån redan från det andra barnet, och då skulle föräldraskapet inte heller upplevas så jobbigt... så fler skulle bli sugna på en 3:a bara därför.)

- Starkt subventionerade hushållstjänster från och med det tredje barnet. Kanske 5 timmar i veckan som skulle kunna användas till barnvakt eller städhjälp eller trädgårdskötsel, eller vad föräldrarna nu behöver hjälp med.
Tänkvärda förslag. Några till:
1. Nu är föräldrapenningen 77,6% av lönen. Varför inte höja till 100% - eller 110%?
2. Förskolan kan kosta omkring 2000 kr per månad och barn, om man inte är låginkomsttagare. Gör den gratis istället.
3. Ränteavdraget kan slopas, förutom för barnfamiljer.
4. Sambeskattning kan rädda många familjer från statlig inkomstskatt.
5. Barnavdrag istället för barnbidrag, men dubbelt så stort som idag.
Citera
2026-04-13, 21:36
Medlem
Citat:
Därför att det inte har med pengar att göra och trångboddheten har inte riktigt med saken att göra heller.
Nej självklart inte det är ju vad jag argumenterar för hela tiden.
Folk vill inte ha barn för de måste inte och det är tråkigt/jobbigt. Lycka till att lura folk under 30 att skaffa barn.
Citera
2026-04-13, 21:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nej självklart inte det är ju vad jag argumenterar för hela tiden.
Folk vill inte ha barn för de måste inte och det är tråkigt/jobbigt. Lycka till att lura folk under 30 att skaffa barn.

Så du tror att det är anledningen? Projicerar du inte lite väl nu?

Nästan alla jag vet har velat ha barn. Du menar att de ljuger? Tråkigt med barn??? Jag har aldrig velat ha barn och har inte barn, men till och med jag tycker inte barn är tråkiga.

Om det är sant, varför blir par extremt ledsna om de inte kan få barn???

De flesta vill ha barn. Punkt.
Citera
2026-04-13, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CMMK
Jag har också sett dessa siffror, kan de vara grundade på undersökningar på t ex Tinder?

Det är ju även en bitter empiri att "some guys got all the luck" och då väldigt många medelmåttiga/mindre attraktiva kvinnor har fått sig en stund med en 20%-are (alkohol och stängningsdags är en mäktig kombo) så överskattar mängder av kvinnor sin attraktionskraft.

Bildar de familj med en medelmåttig kille så finns det nog ofta en tärande känsla av att de kunde fått någon bättre, säkert en orsak till många skilsmässor. På engelska talar man om "Alfa-änkor", vilket är en allvarlig röd flagga för den som vill ha ett bra förhållande.

Den största orsaken till de flesta skilsmässor tror jag är brist på kommunikation kring förväntningar (på varandra).

De flesta män och kvinnor växer ifrån knulla-runt-stadiet och då är det helt andra egenskaper de letar efter.
Citera
2026-04-13, 21:50
Medlem
Citat:
Så du tror att det är anledningen? Projicerar du inte lite väl nu?

Nästan alla jag vet har velat ha barn. Du menar att de ljuger? Tråkigt med barn??? Jag har aldrig velat ha barn och har inte barn, men till och med jag tycker inte barn är tråkiga.

Om det är sant, varför blir par extremt ledsna om de inte kan få barn???

De flesta vill ha barn. Punkt.
Ja, vad annars? Barn är en stor uppoffring det borde du förstå. Att du inte tycker det är tråkigt är för att du får se de positiva sidorna inte sömnlösa nätter och annat som är jobbigt.

Det är primärt kvinnor som vill ha barn men de vill helst ha barn och ha ett bekvämt liv då behöver de en man som ordnar det. Att ha barn och ge upp ett bekvämt liv tror jag nästan ingen vill. Det är bara vissa invandrare som gör det av religiösa/kulturella skäl. Men även bland dem så tror jag att den andra/tredje generationen kommer sluta med det.
Citera
2026-04-13, 21:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja, vad annars? Barn är en stor uppoffring det borde du förstå. Att du inte tycker det är tråkigt är för att du får se de positiva sidorna inte sömnlösa nätter och annat som är jobbigt.

Det är primärt kvinnor som vill ha barn men de vill helst ha barn och ha ett bekvämt liv då behöver de en man som ordnar det. Att ha barn och ge upp ett bekvämt liv tror jag nästan ingen vill. Det är bara vissa invandrare som gör det av religiösa/kulturella skäl.

Så du tror inte att barn ger något tillbaka? Att man inte får mer kärlek i livet? Att man inte känner en större meningsfullhet?
Citera
2026-04-13, 21:54
Medlem
Citat:
Så du tror inte att barn ger något tillbaka? Att man inte får mer kärlek i livet? Att man inte känner en större meningsfullhet?
Jo så är det. Men du kan ha 1-2 barn då och för många är det inte värt det med barn alls om de måste ge upp andra saker. Tex få barn med nån de egentligen inte vill ha, ge upp karriär osv.
Citera
2026-04-13, 21:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jo så är det. Men du kan ha 1-2 barn då och för många är det inte värt det med barn alls om de måste ge upp andra saker. Tex få barn med nån de egentligen inte vill ha, ge upp karriär osv.

Att få barn med fel människa är naturligtvis inte bra.

Men alla håller inte på och gör karriär. De allra flesta skaffar ett jobb med hyfsad lön. Sedan är det bra så. Om barn nu är så tråkigt, ditt eget kött och blod, är inte jobb då tråkigt? Man kan ju ha små barn på föris, man måste inte vara hemma ledigt med ett småbarn, ändå väljer pappor och mammor detta. De väljer bort jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in