2026-04-13, 12:02
Medlem
Om hon bara kom ur sin neuros och insåg att hon inte är ensamt ansvarig för miljöfrågan, för hennes mentala hälsas skull. Hon har tagit ställning för miljön motsvarande ett flerfaldigt antal personer under en lång tid.

Hon har tydligen läst in sin gymnasiekompetens. Det är ju inte som att ett socialt skyddsnät är bortom hennes räckhåll, om hon betvivlar det. Hon kan ju finna ett tillräckligt trevligt jobb eller läsa vidare på högskolenivå, och därigenom ansöka om studentlägenhet.
Senast redigerad av Maessing 2026-04-13 kl. 12:05.
Citera
2026-04-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Greta Thunberg känner sig inte trygg i Sverige längre enligt SVT, via ETC.

Klimataktivisten Greta Thunberg läser i dag till undersköterska på distans. Vart hon konkret funderar på att flytta vill hon inte säga. – Planen är väl mest att leva i en ryggsäck och sova på vänners köksgolv, säger Greta Thunberg till tidningen.

”Accepterat att jag inte kommer leva särskilt länge” säger hon. "Media och politiker" har arbetat emot oss för länge.

Gretas bekant Ell Jarl berättar om den långa kampen tillsammans med Greta: Extremhögerns trakasserier. "Alla ville ha något från oss". Ell är icke-binär och anslöt sig till Gretas initiala strejk för att komma vidare ur en utmattning. Än idag lider Ell Jarl (hen) av hjärntrötthet, utmattning och har praktik på Live green.

Greta och hennes bekanta fick genomgå trakkasserier av extremhögern menar hon, som när Kvartal omhuldade nazisten Christian Peterson. Fridays for future blev attackerade av Tobias Anderssons personliga trollarmé, vittnas det om.

Dokumentärfilmaren Helena Molin bekänner att hon aldrig försökt granska Fridays for Future - "Om något är det världsledarna som ska granskas och inte Gretas rörelse"

"Tårarna rinner ner för den 23-åriga aktivistens kinder. Greta Thunberg reflekterar över de extrema politiska tillvaro hon, och världen, befinner sig i. Det var en brutal tid vi var med om. De värsta dreven, hatet och hoten syns inte ens i dokumentären, fortsätter Greta. Vi var inte någon rik elit. Vi var bara barn."

Var media och extremhögern för hårda mot Greta? Varför vågar hon inte vara kvar i Sverige? Är det rätt att tvinga Greta att bo ur sin ryggsäck resten av livet? Hur ska hon klara sig?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/greta-thunberg-inte-trygg-i-sverige-langre

https://www.etc.se/kultur-noje/greta-thunberg-om-doedshoten-accepterat-att-jag-inte-kommer-leva-saerskilt-laenge
Media har rapporterat precis som de ska men extremhögern och korkade människor har betett sig som idioter.
När det kommer till Greta så var hon ett barn med en diagnos vilket tydligen var en stor skräck för medelålders män. Jag har aldrig sett en av Gretas motståndare prata sakfrågor med henne utan det har alltid handlat om att ge sig på henne som person vilket fick mig att beundra henne i ett tidigt skede.
Men, till skillnad mot extremhögern så är jag för yttrandefrihet även om de som yttrar sig är av annan åsikt än mig.
Citera
2026-04-13, 12:11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Varför studera till Undersköterska för när hon verkar ha toppbetyg? Hon skulle kunna studera till minst SSK eller Läkare om hon vill jobba i vården så varför gör hon inte detta för?

Tom en chimpans skulle kunna bli en Undersköterska, utbildningen är väldigt lätt och folk som knappt kan svenska klarar tom av den.

Faktum är att usk-utbildningarna används som arbetsmarknadsåtgärder för de som anses inte kunna hitta andra jobb. Det är en nackdel att vara svensk, har du kompletta gymnasiebetyg så är det direkt stopp, då är du överkvalificerad. Så funkade det i förra kommunen jag bodde i.
Citera
2026-04-13, 12:46
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Hon har ju levt et väldigt osvenskt liv, klart den svenska modellen tärt på hennes krafter, man förstår då att hon nu inte längre känner sig säker i Sverige och ämna ge sig av. I grunden är det nog vikingablodets äventyrslusta som sjuder i henne, det blir som en kulturkrock med svenska modellen som är ca 8miljoner medborgare
Ni tänker främst på Gretas medverkan i biståndsflottiljen förstår jag och vill hålla med er,det är fel att dra paralleller, som att kalla Greta tjej-Hitler.
Citera
2026-04-13, 12:47
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Citat:
Varför studera till Undersköterska för när hon verkar ha toppbetyg? Hon skulle kunna studera till minst SSK eller Läkare om hon vill jobba i vården så varför gör hon inte detta för?

Tom en chimpans skulle kunna bli en Undersköterska, utbildningen är väldigt lätt och folk som knappt kan svenska klarar tom av den.

Stämmer det verkligen att Greta har toppbetyg? Hon verkar ju mest ha flummat runt och gjort allt annat än att studera.

Greta som undersköterska förresten? Skulle jag besöka en vårdgivare där hon jobbar så skulle jag vända på klacken illa kvickt. Denna vänsteraktivist verkar ju spritt språngande galen! Tvivlar på att någon ens vill anställa fanskapet.
Citera
2026-04-13, 12:49
Avstängd
llundberg57s avatar
Fan vad glad jag blir när jag läser att den där jävla riksmuppen är miserabel! Jag hatar henne så in i helvete för att hon har skämt ut Sverige internationellt.
Så ja, jag vill henne illa, inte på det viset att jag själv skulle göra något men den enda anledningen är att jag inte vill sitta i fängelse. Jag hoppas innerligt att det går åt helvete för henne och alla andra som henne.
Citera
2026-04-13, 12:50
Medlem
Hasse.Haschblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Varför skulle hon inte få lov att sova på köksgolvet hos sina kompisar? Det är förmodligen rätt många som skulle öppna upp sitt hem för henne.
Varför skulle hon behöva göra det?
Inte som att hon har några hinder att bo precis där hon behagar, men hon säger att hon måste sova på köksgolv.
Köksgolv. Inte en soffa, inte en extrasäng, utan ett köksgolv.
Detta är en tyck-synd-om-greta artikel.
Patetiskt.
Citera
2026-04-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Stämmer det verkligen att Greta har toppbetyg? Hon verkar ju mest ha flummat runt och gjort allt annat än att studera.

Greta som undersköterska förresten? Skulle jag besöka en vårdgivare där hon jobbar så skulle jag vända på klacken illa kvickt. Denna vänsteraktivist verkar ju spritt språngande galen! Tvivlar på att någon ens vill anställa fanskapet.
De skrev om det i tidningarna, finns tydligen även bild på hennes betyg, bild nummer två https://www.expressen.se/nyheter/greta-thunberg-har-tagit--studenten-med-toppbetyg-/

Men det kan mycket väl vara glädjebetyg, vilket inte skulle vara förvånande.
Citera
2026-04-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf

Greta som undersköterska förresten? Skulle jag besöka en vårdgivare där hon jobbar så skulle jag vända på klacken illa kvickt. Denna vänsteraktivist verkar ju spritt språngande galen!

Jag skulle frukta för mitt liv. Jag är övertygad om att Greta skulle försöka mörda mig om hon fick chansen. Man skall inte släppa in rasister av Gretas typ i sammanhang där de träffar sjuka och svaga patienter som inte kan freda sig. Och i Gretas värld räcker det att vara man för att vara fiende. En högerman är det bara att dräpa. En israeliska högerman med hög lön och kärnfamilj skulle hon sannolikt vilja plåga ihjäl långsamt.

Citat:
De skrev om det i tidningarna, finns tydligen även bild på hennes betyg, bild nummer två https://www.expressen.se/nyheter/greta-thunberg-har-tagit--studenten-med-toppbetyg-/

Men det kan mycket väl vara glädjebetyg, vilket inte skulle vara förvånande.

Intressant att en person med åsikter om en "pågående klimatkris" väljer att studera samhällsvetenskap istället för natur. Kan tycka ungen skulle må bra av att naturvetenskapligt tänk när mycket av det hon talar om ju är ren naturvetenskap.
Senast redigerad av Petronius 2026-04-13 kl. 12:54.
Citera
2026-04-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Ja det är ju det man undrar. Vilka hot har hon utsatts för ?
Polisanmälningar ?
eller är det icke konkreta hot, känslan av att vara hotad ?

Hon och hennes närstående har vid flera tillfällen polisanmält dödshot och hotfulla meddelanden..
Citera
2026-04-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är förfärligt att personer med makt inte kan låta bli att mordhota någon på gräsrotsnivå. Jag förstår om hon känner sig utbränd. Inget har blivit bättre med miljön, snarare sämre. Ingen bryr sig om vår jord. Jag tror inte heller att edgy flashbackgubbar kan förstå hur mycket hot och trakasserier man kan få. Riktigt obehagligt med rena maffior som hotar henne.

Och jag blir inte minsta förvånad om hon blir mördad.

Hon får absolut komma och sova på mitt köksgolv, så länge som hon vill. Spränger de oss i bitar så är det så.
Så det du egentligen menar är att hennes metoder inte har bidragit till någon förbättring alls? Allt detta oväsen från hennes sida och ingen nytta. Förstår att hon är utbränd
Citera
2026-04-13, 13:07
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskra
Undersköterska ja. Jag undrar om hon ens vet vad det arbetet innebär. Tror nog hon snabbt återgår till sina vanliga sysselsättningar efter hon fått tömma sin första kateter.

Syftet med utbildningen är troligtvis att relativt enkelt skaffa sig en titel som kan användas när hon skriver på artiklar eller intervjuas,

"Greta Thunberg
Klimataktivist och undersköterska"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in