2026-04-13, 07:36
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vaddå extremt låg? Nej alla kvinnor kan inte få barn vid 40. Men min syrra fick barn då, min kusins fru, min farmor, min faster. Utan någon extra hjälp. Blev normala barn också. Det är verkligen inte omöjligt. Sådant säger man för att provocera.

De fick barn sent i livet förr, eftersom det inte fanns mycket till p-medel. De började få barn efter de gift sig och fortsatte upp i åldrarna en bit efter 40. Rena fakta.

Dina anekdotiska historier förändrar inte faktaläget som är att kvinnlig fertilitet är kraftigt nedsänkt vid 40 år. Du behöver inte tjafsa med mig, googla eller läs artikeln i trådstarten.
Citera
2026-04-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
På 1800-talet var 12% av de födande kvinnorna, mellan 40-44. Då fanns ingen IVF.

Nu är 5% av de födande kvinnorna 40-44. Nu finns p-medel.

Bästa tiden för graviditet och förlossning är mellan 20-30. Så, det är ju då barnafödandet helst ska ske, för att vara på den säkra sidan. Men det kan gå utmärkt även efter det.

Om dina siffror stämmer visar det tydligt hur svårt det är att få barn efter 40 även utan p-medel.
Citera
2026-04-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Ju mer man satsar på att lyfta upp män och ser till att de får ett bra jobb och är framgångsrika desto fler barn kommer födas. Ju mer man satsar på att lyfta upp kvinnor och ser till att de får ett bra jobb och är framgångsrika desto färre barn kommer födas.

Kvinnor vill ha en man som är på minst samma nivå som hon själv.

Ja, på något märkligt sätt, så fungerar det fortfarande så!
Kvinnor tjänar sina egna pengar och man vill att kvinnor ska göra karriär, men likväl så kommer den där kravlistan fram som handlar om att den tilltänkta ska ha bra jobb, tjäna bra med pengar, ha bra bostad, fin bil osv, samt var vältränad och massa annat.
Slå därefter ut att kvinnor nu kan göra karriär, tjäna pengar själva, vill gärna resa och festa, samt det finns preventivmedel.
Barn är ju visserligen söta och gulliga, men krävande och när ungarna väl är skaffade, så är det slut på glidardagarna med världen bara ska krets kring dem.
Att de väntar alldeles för länge är pga de mycket väl vet hur det ligger till och prioriterar där efter.
Barn är långt ner på listan, efter allt annat.
Citera
2026-04-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Män och kvinnor är precis lika fria att leva och knulla runt. Varför skriver du att det endast gäller ett fåtal av männen?

Googla 80/20 regeln.
Citera
2026-04-13, 08:55
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
På 1800-talet var 12% av de födande kvinnorna, mellan 40-44. Då fanns ingen IVF.

Nu är 5% av de födande kvinnorna 40-44. Nu finns p-medel.

Bästa tiden för graviditet och förlossning är mellan 20-30. Så, det är ju då barnafödandet helst ska ske, för att vara på den säkra sidan. Men det kan gå utmärkt även efter det.

Och samtidigt idag så står kvinnor över 40 för 6% av aborterna, vanligast mellan 24-34. Det fanns inte på 1800-talet.

Ska man räkna med historiskt kan det vara bra att räkna med även alla nutida parametrar som påverkar barnafödandet.
Citera
2026-04-13, 09:14
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Googla 80/20 regeln.

Den där manosphere-skiten ska du inte tro på. Den håller enbart tillbaka män istället för att stärka dem.
Citera
2026-04-13, 09:15
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Nej. Icke!

1. En riktig man kan säga till kvinnan "jag vill inte ha barn/jag vill inte ha barn med dig". Och ta konsekvenserna av det. Att hon lämnar honom och inte slösar bort fina fertila år på honom. Det är en riktig man det!

2. En ännu mer riktig man, satsar på sin kvinna och skaffar barn med henne under hennes fina fertila år. Riktig riktig bra man, det!

3. En "man" däremot, säger "jag är inte redo för barn". Fast han vet att han inte vill ha barn/inte vill ha barn med henne. Men halvseriös relation och sex, det går bra för hans del! Han slösar på hennes fina fertila år... Och hon går och hoppas på honom. Väntar på honom. Han är en feg och egoistisk "man". Ja, jag har svårt för den typen. Och jag har svårt att kalla den typen för man.
Är du en sån som planerar städschema och sedan ger det till din man? Om man bara vill ha en livspartner så är man ingen man?
Citera
2026-04-13, 09:18
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Häri ligger problemet med det ideologiska gapet mellan könen. Vänsterkvinnor vill inte ha högermän och vice versa.

Sedan är min personliga åsikt att få högermän lever upp till sina åtaganden i ett konservativt äktenskap genom att vara den enda försörjaren i familjen utan mest tycker att kvinnorna ska leva upp till sina, dvs ta huvudansvaret för hem och barn, trots att hon måste jobba.
Ja, det ideologiska gapet är betydande, kvinnor har rört sig långt vänsterut medan män generellt sett bibehållit sin politiska position.

Det kan säkerligen stämma att många män inte lever upp till sina åtaganden, sedan så är det tämligen svårt att få det att gå runt på en lön i dagens Sverige med skyhöga skatter.
Citera
2026-04-13, 09:46
Medlem
Citat:
De allra flesta kvinnor som vill ha barn, skaffar barn. Den vikande nativiteten beror på att folk skaffar 1-2 barn och inte fler, något som jag tror många män och kvinnor är rörande överens om känns lagom.

En orsak till det är just att kvinnorna börjar sent och inte hinner skaffa fler barn.

Men det är naturligtvis valfritt. Men informationen/utbildning ska vara bättre.
Citera
2026-04-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
En orsak till det är just att kvinnorna börjar sent och inte hinner skaffa fler barn.

Men det är naturligtvis valfritt. Men informationen/utbildning ska vara bättre.
Tror de flesta fattar själva att det är djävligt jobbigt med fler än 1-2 barn. Särskilt efter 1-2 barn.
Citera
2026-04-13, 10:03
Medlem
Citat:
Tror de flesta fattar själva att det är djävligt jobbigt med fler än 1-2 barn. Särskilt efter 1-2 barn.

Nej, det handlar inte om att de som skaffar barn skaffar färre barn. Familjerna är lika stora som tidigare. Det minskade barnafödandet handlar om att gruppen kvinnor som inte blir mammor ökar markant. Om en kvinna inte fått barn innan 30 är sannolikheten att hon blir barnlös 50%.
Citera
2026-04-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Nej, det handlar inte om att de som skaffar barn skaffar färre barn. Familjerna är lika stora som tidigare. Det minskade barnafödandet handlar om att gruppen kvinnor som inte blir mammor ökar markant. Om en kvinna inte fått barn innan 30 är sannolikheten att hon blir barnlös 50%.
Jag hittar då inget som backar upp det du skriver utan bara saker som beskriver att den sjunkande nativiteten inte beror på att fler än tidigare är barnlösa, utan på att de som skaffar barn, skaffar färre. Och man kan såklart spekulera i om det beror på att kvinnorna blir mammor senare eller om det är av fri vilja, jag tror på det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in