Resultat: Vem tror du vinner valet?
Viktor Orbán
18,93%
85 röster
Péter Magyar
81,07%
364 röster
2026-04-13, 08:27
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Andragenerationsinvandrare här, med rötter i Ungern. Nej, det kommer inte att bli någon massinvandring eller öppna gränser till Ungern under Peter Magyars styre. Magyar jobbade tidigare i den innersta kretsen av Fidesz. Hans migrationspolitik kommer i stort sett att vara en kopia på hur det såg ut under Orbans styre, och det har Peter Magyar också klargjort för Bryssel. Magyar är liberalkonservativ vilket i svensk översättning betyder att han i mångt och mycket är M, med SD på vissa områden (migrationen t ex) och i vissa delar (familjepolitik, skola etc) L.

"Allt lär inte bli frid och fröjd med Bryssel med Peter Magyar som premiärminister heller. Han är ju själv en avhoppare från Fidesz och har exempelvis gjort klart att Ungerns hårda gränsbevakning mot migranter blir kvar." - Expressen, Mats Larsson

Så låter det nu, men när EU hotar med miljardböter så kommer han ge vika alternativt betala böterna. Orban hade stake nog att säga "nej, vi kommer inte ta emot några invandrare och vi kommer inte betala några böter. Bara för er att gilla läget".
2026-04-13, 08:28
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Bra exempel på varför vi ska göra oss fria från fossila bränslen. Varför ska man behöva krypa för araber, amerikaner och ryssar.

Ja jättebra, men hur är planen för att Ungerns vad jag förstått det som redan skakiga ekonomi ska klara det innan de byggt kärnkraftverk om X antal år?
2026-04-13, 08:34
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Péter Magyar är väl tyvärr inte så jättestor vän av att skicka massor av EU-medel till Ukraina heller dessvärre, men åtminstone mer än Orban. Men Robert Fico i Slovakien finns ju kvar och han kommer nog försöka stoppa det tyvärr, men frågan är hur mycket han ensam kommer våga stå emot. Men om inte annat så är det åtminstone en viss ljusning jämfört med innan.
Magyar är för EU. Han kommer inte gå emot EU det första han gör. Inte i närheten av Orbans beteende.
2026-04-13, 08:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Det får man faktiskt ge honom. Han godtog valresultatet. Men kanske Trump börjar gapa om valfusk.

Ja man undrar ju varför Trump skickade Vance för att stötta Orban? Århundradets felbedömning. Nu ser bara Trump-administrationen svagare ut när de stöttande en kandidat som så tydligt förlorade. Jag tror att Trumps glansdagar håller på att ta slut.
2026-04-13, 08:36
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxwell-
Magyar och hans parti delar väl snarlika politiska åsikter som SD och Moderaterna? Varför firar vänstern det?

Som vänstermänska gör jag mig absolut inga illusioner om Magyar. Han är förstås rätt vedervärdig på de flesta områden. Så firar är fel ord. Men jag kräks åtminstone inte av dödsångest, som fallet hade varit om Orbán hade försökt kuppa valet. Antagligen inser han (till skillnad från Trump) att det inte är någon bra idé att tillbringa resten av livet med att försöka undvika rättsprocesser. Han vill ha en lugn ålderdom. Och svinet Magyar har säkert slutit något avtal med honom så att han går oskadd ur det hela.

När det bästa alternativet är skräp, får man nöja sig med det. Förhoppningsvis krälar Magyar inte lika mycket i stoftet för fascistpolarna i Israel, åtminstone.
2026-04-13, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Vad snackar du om? Vad är det för nyhetsrapportering om att EU har delat information direkt till Putin?

Om ni inte har en källa på detta, eller om er källa är de värsta högerextrema "alternativmedia" (och då menar jag inte sansade medier som typ Riks), så snackar ni bara goja som inte är mer värd än en fågelskit på bilen.

Skulle Riks ha påstått det, så får jag väl titta på den videon och fundera över sanningshalten i påståendet. Men Trump-skit som Fox News och annat avskräde töms direkt i papperskorgen.

Allmän kunskap behöver man inte dela källa på, tex om man diskuterar att det varit val i Ungern behöver man inte dela någon källa på att det varit val, eller att putindyrkaren Orban fick storstryk

Skärp dig för helvete .
2026-04-13, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja man undrar ju varför Trump skickade Vance för att stötta Orban? Århundradets felbedömning. Nu ser bara Trump-administrationen svagare ut när de stöttande en kandidat som så tydligt förlorade. Jag tror att Trumps glansdagar håller på att ta slut.

Om han nu haft några?

Såg en intervju igår med honom där han skröt om att alla kandidater han stödde alltid blev valde, pga hans goda inflytande och påverkan....
2026-04-13, 08:40
Medlem
YP4XQs avatar
Ajfan där föll en av Europas motpol och bastion.. Det hoppades jag inte på men den som lever får se.
2026-04-13, 08:41
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Blir Ungern Islamskt nu då?
2026-04-13, 08:43
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Péter Ungraren kammade hem spelet.

Nu är paprika-ätarna globbalister dom med.

Ev. stundande förbrödring, med godhetens utvalda folk svenskarna..?

Men péter är ju inte röd nog för EU han heller.

Han har sina rötter i fiendish FidesZ.

Är det fel kille, som de Goda närt vid sin barm?

Borde blonda kalufsen avskräckt?

Hur som haver, tack pm Vicke Urban, för de kristna och nationella åren.

Nu blir du kastad under elbussen.
Medlem
Vi har tillräckligt med motpoler i form av Ryssland och USA just nu, vi behöver inte trojaner i EU
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Undrar om han verkligen sa 4 månader, verkar sinneslött även för en ryss.

Ryssarna är ju ganska tidsoptimistiska har vi fått lära oss, se på deras tredagars militära specialoperation i Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in