Citat:
Jag förstår inte ditt inlägg. Vad menar du är skillnaden mot det som jag skrev? ”Ett beslut är per definition felaktigt om det bygger på faktafel, lagbrott eller sådana brister i handläggningen att det faktiskt har påverkat eller riskerat att påverka utgången i ärendet.”
Skillnaden är att desinformatörerna pratar om JO och IVO som någon form av bevis för felaktiga LVUn? Dvs ditt citat är inte jätterelevant om man förstår IVOs kritik.
Kritiken mot socialtjänsten gällande ”stora brister” handlar oftast om strukturella problem. Som Adina redan nämnt, personalomsättning, stora kunskapsluckor, att utredningar tar för lång tid eller brister i dokumentation.
En brist i handläggningen, typ en försenad journalanteckning, är bara grund för ett felaktigt beslut om bristen faktiskt har påverkat utfallet. Dvs om en utredning tar sex månader istället för fyra, en brist, men barnet fortfarande lever under missförhållanden, så är beslutet om LVU fortfarande korrekt. Beslutet blir inte ’fel’ bara för att myndigheten har varit ineffektiv. Det är dessa ’brister’ IVO anklagar socialtjänsten för.
Att IVO kritiserar socialtjänsten betyder inte att barn är omhändertagna på felaktiga grunder vilket är något desinformatörerna vill få det att framstå som. Att alla utredningar har sådana brister att de påverkat utfallet. IVOs kritik pekar snarare på att barn blir kvar i hem där de far illa för att socialtjänsten inte inleder utredningar i tid trots allvarliga orosanmälningar. Att barn inte blir hörda och dyl.
Och det är denna poäng ludexSum ville göra, tror jag.