2026-04-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför skulle jag kolla på den sidan om jag ville se hur födslotalen utvecklat sig över tid?
Tror du verkligen att de kommer att sjunka under 2,1 barn per kvinna inom överskådlig framtid? Du får den här som present: https://xkcd.com/605/
Citera
2026-04-12, 22:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Tror du verkligen att de kommer att sjunka under 2,1 barn per kvinna inom överskådlig framtid? Du får den här som present: https://xkcd.com/605/

Ta ett land med höga födslotal förr, säg Kenya. Runt 1980 födde varje kvinna i snitt 8 barn. Idag drygt 3 barn.

Jag kan naturligtvis inte spå i när de kommer hamna under 2,1 barn, men det är rimligt att tänka sig att det inte kommer ta jättelång tid. det beror på vad det är som egentligen triggar sjunkande tal, och om detta kommer fortsätta finnas i Kenya. Vi vet egentligen inte ens varför det blivit såhär.
Citera
2026-04-12, 22:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Många kvinnor säger ju att det är fantastiskt att vara gravid.

Det är fantastiskt att ha vissa yrken med. Men man jobbar ändå inte gratis.
Citera
2026-04-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream

Vad är överskådlig tid? Sydafrika är snart under 2.1 barn per kvinna. Om 5 år säkert under. De länder du pratar om, kanske om 15-20 år.
Citera
2026-04-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är fantastiskt att ha vissa yrken med. Men man jobbar ändå inte gratis.

Måste vara jobbigt att vara så pengarfixerad, får man ens ha sex med dig utan att du ska ha betalt?
Citera
2026-04-12, 22:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Måste vara jobbigt att vara så pengarfixerad, får man ens ha sex med dig utan att du ska ha betalt?

Du får nog böga med någon annan är jag rädd för.

Men tack för erbjudandet.
Citera
2026-04-12, 22:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Hennes beta får tävla mot hennes tidigare ligg: tvålfager som Pelle, 190 cm som Eric, muskler som Johan, kuk som Sebastian. Humor som Staffan och charm som Peter. Hon söker allt i samma kille. Hela hennes belöningssystem är out-of-whack, och ingen levande man kan uppfylla hennes hypergami på steroider (eller ska jag säga östrogen)? Skaffar hon barn med betan så kommer han att bli lurad och förnedrad och sedan dumpad. Aldrig dejta eller skaffa barn med kvinnor som legat runt.

Om det beteendet ökat är det möjligen en bieffekt av den ökade individualiseringen i samhället men inte orsaken till att det föds färre barn. Det är utbildning, karriär och jobb som orsakar det i mycket högre utsträckning än kvinnors självförverkligande genom sex.
Citera
2026-04-12, 22:46
Medlem
Citat:
Synd bara att du verkar hata män.

Nope, hatar inte män.
Har däremot svårt för "män", som inte tar ansvar och som kastar skit på kvinnor etc.

Men riktiga män är älskvärda!
Citera
2026-04-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Har däremot svårt för "män", som inte tar ansvar och som kastar skit på kvinnor etc.

Låter ju som riktiga män.
Citera
2026-04-12, 22:56
Avslutad
Citat:
Nope, hatar inte män.

Men riktiga män är älskvärda!

80% av alla skilsmässor och separationer initieras av kvinnorna. Det är inte män som lämnar sitt ansvar i förhållandet.
Citera
2026-04-12, 22:59
Medlem
Citat:
Låter ju som riktiga män.

Nej. Icke!

1. En riktig man kan säga till kvinnan "jag vill inte ha barn/jag vill inte ha barn med dig". Och ta konsekvenserna av det. Att hon lämnar honom och inte slösar bort fina fertila år på honom. Det är en riktig man det!

2. En ännu mer riktig man, satsar på sin kvinna och skaffar barn med henne under hennes fina fertila år. Riktig riktig bra man, det!

3. En "man" däremot, säger "jag är inte redo för barn". Fast han vet att han inte vill ha barn/inte vill ha barn med henne. Men halvseriös relation och sex, det går bra för hans del! Han slösar på hennes fina fertila år... Och hon går och hoppas på honom. Väntar på honom. Han är en feg och egoistisk "man". Ja, jag har svårt för den typen. Och jag har svårt att kalla den typen för man.
Citera
2026-04-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
80% av alla skilsmässor och separationer initieras av kvinnorna. Det är inte män som lämnar sitt ansvar i förhållandet.

Jag diskuterar inte skilsmässor. Utan diskuterar mäns ansvar i att inte slösa bort kvinnors fina fertila år, genom att inlagda kvinnir i falsk förhoppning.

Läs nedan, så kanske du förstår den röda tråden i debatten och vad jag syftar på:

Citat:
1. En riktig man kan säga till kvinnan "jag vill inte ha barn/jag vill inte ha barn med dig". Och ta konsekvenserna av det. Att hon lämnar honom och inte slösar bort fina fertila år på honom. Det är en riktig man det!

2. En ännu mer riktig man, satsar på sin kvinna och skaffar barn med henne under hennes fina fertila år. Riktig riktig bra man, det!

3. En "man" däremot, säger "jag är inte redo för barn". Fast han vet att han inte vill ha barn/inte vill ha barn med henne. Men halvseriös relation och sex, det går bra för hans del! Han slösar på hennes fina fertila år... Och hon går och hoppas på honom. Väntar på honom. Han är en feg och egoistisk "man". Ja, jag har svårt för den typen. Och jag har svårt att kalla den typen för man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in