2026-04-10, 21:21
Medlem
glockenreins avatar
Lol, tror de flesta vet hur fertiliteten sjunker men att folk väntar längre med att skaffa barn för att de i) vill njuta av livet först ii) vill göra karriär iii) anser sig sakna tex ordentlig bostad och kapital iv) inte har någon partner då kvinnor tagit över vissa traditionella mansroller och därför inte är i samma behov av en snubbe som tidigare alternativt inte attraheras av nån de tycker är omanlig.
Citera
2026-04-10, 21:22
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
”Majoriteten vuxna vill ha två eller fler barn, men en ”betydande andel” lyckas inte uppfylla denna önskan, enligt utredningen.”

Dom flesta vill ha barn. Tack gode gud, ty det är meningen med livet.

Det där betyder absolut ingenting, när jag var 24 och fick frågan "vill du ha barn?" så hade jag svarat "ja, absolut", det betydde dock verkligen inte "jag vill ha barn idag" utan "ja, någon gång vill jag det" som i sammanhanget är precis samma sak som att säga "nej, jag vill inte ha barn"
Citera
2026-04-10, 21:24
Medlem
kukflashs avatar
Jodå, kvinnor vet mycket väl om sin biologiska klocka. Däremot är det mer intressant att knulla runt och ”leva livet” tills man helt plötsligt inser att det inte är lika roligt som när man var 20. Men då är det redan försent.

Hade kontakt med en 36-årig kvinna, supersnygg och har nog inga som helst bekymmer att hitta en kille. Till mig sa hon att hennes största önskan var att bli mamma.
Varför ska man då vänta tills man nästan är 40 för att komma till den insikten?
Citera
2026-04-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Det där betyder absolut ingenting, när jag var 24 och fick frågan "vill du ha barn?" så hade jag svarat "ja, absolut", det betydde dock verkligen inte "jag vill ha barn idag" utan "ja, någon gång vill jag det" som i sammanhanget är precis samma sak som att säga "nej, jag vill inte ha barn"
Ja precis, du vill ha det i framtiden.

Framtiden kommer.

Oj, jag har visst blivit gammal och kan inte få barn.
Citera
2026-04-10, 21:26
Medlem
Citat:
Det är alltid kul när man vänder sig mot kvinnor för att hitta roten till barnlöshet när gemene svennebanan inte heller vill ha barn och det ansvar som kommer med föräldraskapet. Han vill hänga med vänner, festa, resa, spela tv-spel - precis som gemene kvinna vill. Men av någon anledning är det enbart fel när det är vad kvinnor vill prioritera. Vem ska kvinnor ens få barn med? Araber och afrikaner i så fall som sätter familj och föräldraskap före alla individualistiska behov.
Nu har jag aldrig velat ha barn och vidhåller att det är nog det vettigaste jag varit övertygad om hela vägen.

Men om du orkar intressera dig lite för omvärlden kommer du upptäcka att förvånansvärt många killar också verkligen vill ha barn. Bara vänta. Du är kanske för ung och umgås inom begränsade kretsar. Har du otur sitter du där med ett helt gäng grabbar som bölar över att de enda de vill ha är ett litet baaaaarn.
Du kanske tom bölar in.
Citera
2026-04-10, 21:27
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgNO3
Personer som inte vill ha barn ska inte ha barn - allra minst i syfte att nå ett arbiträrt demografiskt mål på nationell nivå.

Manosfärnissar må intala sig själva att de har någon som helst koll på fertilitet, men i verkligheten har de inte en uns av den intima förståelsen av både fertilitet och biologiska klockor kvinnor i regel har.

Ta till exempel det här med att de tolkar "fertiliteten minskar efter 35" som att det innebär något så när som sterilitet - minskande betyder att kvinnan går från att kunna ha blivit gravid varje månad (12/12) till mer sällan än varje (<12/12). Denna fundamentala missuppfattning SAMTIDIGT som de själva har väldigt lite koll på hurpass mycket mer drastisk försämringen av spermakvalité är med åldern.

I samma ålder pojkar får sitt sexuellla uppvaknande är ungefär samtidigt som flickor introduceras för och påbörjar sin skolning i sin egen reproduktionsapparat och allt som hör den till. När de sedan får sin mens är påminnelsen månatlig.

Att minskat barnafödande skulle handla om något slags kunskapsglapp är löjeväckande - kvinnor vill helt enkelt inte ha barn i lika stor utsträckning längre. Vill man verkligen veta varför så bör man rimligtvis lyssna till vad för kombination av anledningar kvinnor generellt uppger.
Efterfrågar man en specifik kvinnas orsaker gör man bäst i att fråga henne personligen.

De kvinnor jag har haft möjlighet att tala om saken med vittnar om att de avskräms föräldraskap till följd av vad de bevittnat sina mödrar ha utsatts för, som i kombination med en bristande tilltro till män och framtid generellt resulterar i ett rent pragmatisk val att leda de liv som utsätter dem för minsta lidande möjligt. De genomför en riskanalys och bedömer att ROI inte rättfärdigar de antaganden som krävs. Inkluderat de ekonomiska förutsättningar som existerar idag.

Vill man se trenden förändras så gör man inget annat än att skjuta sig i foten om man forsätter låtsas som om att rationella och medvetna val inte ligger till grund för att kvinnor väljer bort barnskaffande.

Lösningen är incitament, inte tvång.
Definitivt inte medicinsk och rättslig regression på de punkter som skapat valbarhet, hälsa och säkerhet, som ett annat stolpskott nämnt tidigare i tråden.

Jag tror att så länge attityden mot och framförallt framtidsutsikten för ensammammor är sämre än mot och för kvinnor som väljer bort barn, kommer bara färre kvinnor aktivt anta risken att bli det förstnämnda.

Vill man personligen ha barn får man försöja vara den person man själv skulle önskat ha som partner, vän och förälder.

Det du skriver är helt motsägelsefullt.

Du skriver att det föds färre barn idag pga att kvinnor inte vill skaffa barn. Men sen skriver du också att anledningarna till att kvinnor inte skaffar barn idag beror på faktorer bortom deras kontroll som tyvärr blockerar dom från att våga sätta ett barn till världen. Menar du då att dom med sin fria vilja gör valet att inte skaffa barn?

Sanningen är rättare sagt att vi har massor med kvinnor idag som drömmer om att få barn men som har blivit fråntagna möjligheten att göra det.
Citera
2026-04-10, 21:30
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Nu har jag aldrig velat ha barn och vidhåller att det är nog det vettigaste jag varit övertygad om hela vägen.

Men om du orkar intressera dig lite för omvärlden kommer du upptäcka att förvånansvärt många killar också verkligen vill ha barn. Bara vänta. Du är kanske för ung och umgås inom begränsade kretsar. Har du otur sitter du där med ett helt gäng grabbar som bölar över att de enda de vill ha är ett litet baaaaarn.
Du kanske tom bölar in.

Det är långt ifrån min erfarenhet. Jag är 36 år gammal och har två små barn och när jag ser över mina manliga bekanta genom åren så är det en minoritet som har barn. Mina nära vänner som jag faktiskt diskuterat detta med är inte ofrivilligt barnlösa.

Edit: ska tilläggas att i stort sett varje arab eller afrikan jag känt genom åren har barn. Kulturen spelar enorm roll här.
Citera
2026-04-10, 21:32
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Hur faan kan jag ha missat dig? Jag dör, klockren!

Jag bara tänker ju mer ni helt knäppa män - som aldrig kommit i närheten av att ens beröra en kvinna mensådesperatönskar - ju värre gör ni det för er själva. Har ni verkligen aldrig hört talas om "att tala är silver att tiga är guld"?
Och ni poppar alltid upp i trådarna som handlar om att kvinnor borde föda barn tills dosen spräcks. Ni är för faan helt lost

Haha!

Ja man blir ju mörkrädd när man läser vissa inlägg. Det kanske handlar om att dessa män håller på med nån slags projicering, pga att dom är rädda att själva bli utan barn för att dom har svårt att fånga en duglig kvinna som vill föda deras barn åt dom
Citera
2026-04-10, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja men dåså, kan du länka den vetenskapliga studien du har sett där dom påvisat ett orsakssamband mellan "valfrihet för mannen att betala underhåll samt stå som far till barnet" och "ökat barnafödande".

Beskåda hela världen så ser du att det jag säger stämmer. Man kan se det tydligt i skillnader exempelvis mellan olika länder i Asien, där Japan representerar det ena ytterligheten, och Afghanistan den andra.

Citat:
Jag orkar inte titta men det får väl stå för henne. Vad har det med majoriteten av kvinnor att göra?

Majoriteten av unga kvinnor i Sverige har fått till sig att allt är inom räckhåll för dem. Det är en del av vår samhällsideologi att vi säger detta till dem. Ofta kryddar man till detta med att hävda att vetenskaplig utveckling kommer möjliggöra allt de vill.
Citera
2026-04-10, 21:35
Medlem
Citat:
Det är långt ifrån min erfarenhet. Jag är 36 år gammal och har två små barn och när jag ser över mina manliga bekanta genom åren så är det en minoritet som har barn. Mina nära vänner som jag faktiskt diskuterat detta med är inte ofrivilligt barnlösa.

Edit: ska tilläggas att i stort sett varje arab eller afrikan jag känt genom åren har barn. Kulturen spelar enorm roll här.
Då är de som jag. Och jag tror det är fler och fler än jag som resonerar så.
Men ni är å andra sidan längre från målsnöret än jag.

Ja, det är en annan femma. Jag diskuterade inte exempelvis just somalier här.
Citera
2026-04-10, 21:37
Avslutad
Citat:
Sanningen är rättare sagt att vi har massor med kvinnor idag som drömmer om att få barn men som har blivit fråntagna möjligheten att göra det.

Så är det, men vad beror det på? Vad är det som fråntar kvinnorna möjlighet?
Citera
2026-04-10, 21:38
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruitCombo
Beskåda hela världen så ser du att det jag säger stämmer. Man kan se det tydligt i skillnader exempelvis mellan olika länder i Asien, där Japan representerar det ena ytterligheten, och Afghanistan den andra.

Det duger inte med EN enda observation. Du behöver komma med vettig statistik för att hävda att det är så det ligger till. För nu ser alla att du bara ljuger så tungan blir svart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in