2026-04-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Undersökningar visar att kvinnor åkt kukkarusellen upp till 30+ är mer eller mindre omöjliga att bonda med, damaged goods!

Kvasiundersökning från USA, ja. Som inte ens har undersökt alternativa variabler såsom tex. Anknytningsprofil etc. Den kan man ju tro på om man gillar att bli lurad av fakenews.

I övrigt är det ju bra märkligt att gå runt och tro att kvinnor åkt någon slags "kukkarusell", bara för att hon inte hittat rätt man att skaffa barn med förens hon är kring 30. Hon kan ju likaväl ha levt i celibat eller i längre förhållanden.

Löjligt.
Citera
2026-04-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Män knullar runt lika mycket som kvinnor och män tar för givet att kvinnan "går på nåt" för de frågar aldrig ens. Så konsekvensen av p-pillerna är lika mycket mäns fel.

Sen får du inte glömma alla pfaser, gamla växtgifter som DDT med mera och alla andra kemikalier. Det är en jävla cocktail av gifter i maten, vattnet, luften (svarta partiklar från bildäck osv), flamskyddsmedel, parfymer i tvättmedel lotioner schampon deo osv, läkemedel, stillasittande, ultraprocessad mat, med MYCKET mera.

Sista stycket är bara äckligt.
En ny metastudie indikerar att det problemet inte är så utbrett som man trodde:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39128669/
https://consultqd.clevelandclinic.org/no-cause-for-panic-as-sperm-counts-found-to-be-steady
Citera
2026-04-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Kvasiundersökning från USA, ja. Som inte ens har undersökt alternativa variabler såsom tex. Anknytningsprofil etc. Den kan man ju tro på om man gillar att bli lurad av fakenews.

I övrigt är det ju bra märkligt att gå runt och tro att kvinnor åkt någon slags "kukkarusell", bara för att hon inte hittat rätt man att skaffa barn med förens hon är kring 30. Hon kan ju likaväl ha levt i celibat eller i längre förhållanden.

Löjligt.
Här ska jag ge tomatkungen rätt.
Inte ens lite kukkarusell kan de bjuda på, då hade jag faktiskt gett cred.
Det som händer är att ett par lirare slår i dem att de vill ha ett förhållande för att få ligga lite aka Pump N' Dump. Till slut hittar hon nån sucker som vill investera och då är "karusellen" slut.
Citera
2026-04-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Du får ju fasen läsa vad som skrivits. Kvinnor gör redan för mycket - vi föder barn

Svårt för oss män att föda barn ☹️
Citera
2026-04-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
De flesta kvinnor som vill ha barn skaffar barn. Det är inte svårt direkt.

Kvinnor som skaffar barn har ungefär lika många barn som sina föräldrar : 1-3 barn. Att barnafödandet sjunker handlar bara om att den andel kvinnor som inte blir mödrar över hela världen ökat i antal. I Japan blir 1/3 av alla kvinnor aldrig mammor idag. Jag tror det var ungefär 1 av 30 kvinnor för 50 år sedan. Antalet barnlösa män ökar såklart också.

Troligen handlar allt om att det skett en förskjutning tidsmässigt rörande när man börjar skaffa barn. Den förskjutningen på grund av faktorer som att man utbildar sig längre överallt gör att fler och fler, fast de kanske ville, aldrig blir mammor.

Det är som sagt en global trend. Världens folkrikaste land, hur ser det ut där? I Indien nu 2025. Kvinnor får där har 1.9 barn per kvinna. Bangladesh 2.1 barn per kvinna 2025. Även sådana länder där folk alltså tror att folk ploppar ut sig bebisar ligger alltså nu under ersättningsnivån för den nuvarande befolkningen. Enda anledningen att världens befolkning växer idag är att den befintliga befolkningen blir äldre. Men i princip står hela världen inför en befolkningskollaps baserat på det minskade barnafödandet.
Senast redigerad av R4D4 2026-04-12 kl. 18:58.
Citera
2026-04-12, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Väntar och väntar. Du ska studera, fixa jobb, bostad och när du har allt det där så försvårar dyra levnadskostnader och hög belåning realistiska tankar om att skaffa barn. Barn är inte billigt.

Realistiskt är det för många inte en speciellt bra ide att skaffa barn vid 25. Det fungerade jättebra förr, men inte längre.

Borde man göra som i många ställen i Asien. Skaffa barn vid ung ålder och offloada ungen till morföräldrarna?

Barn är inte alls så dyrt som några av er dårar hävdar. Jag har två jättesmå och har inte snålat någonstans på något. Enligt mitt excelblad så har jag i januari, februari och mars haft utgifter på 13000kr i kateogrin "barn". Detta inkluderar allt, inklusive ett par väldigt dyra inköp som vinterkläder och en del möbler. 1900kr av dessa per månad är förskola.

Men allt beror ju på vad man tror att barnen behöver. Min fru känner sig som en dålig mamma som inte har flera par kängor åt vår tvååring och säger att mammorna på öppna förskolan spenderar mer pengar på kläder än vad vi gör. Varför behöver en tvååring flera par kängor som ändå blir för små snart? Det är er groteska överkonsumtion som gör att det blir dyrt. Att ha barn behöver inte vara dyrt sålänge han inte är svagbegåvad.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2026-04-12 kl. 19:07.
Citera
2026-04-12, 19:18
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Det kan jag göra och jag kommer med stor sannolikhet tycka att jobbet är superenkelt min bror jobbade med sånt han somnade nästan varje pass

Problemet är ni har vant er att jobba soft, soft är ert normala när det väl byter till normal takt så kommer ni tycka att normalt är svårt

Jag kommer från industrin och vi har det mycket mer tyngre än vad ni har det.

Nu när jag utbildat mig vidare och jobbar mer i kontors miljö så ser jag exakt folk som du som klagar på att det är svårt, jag kollar på dom och tänker: vad fan pratar de om? det här är skit enkelt och folk får betalt för sånt här?!

Jag kommer precis som dig från industrin men har god insikt i vårdyrket.

Det är inte soft att jobba inom hemtjänsten varken för personalen eller för brukarna.

Varje steg du tar ska klockas och personalen hinner inte ens gå på toaletten.

Det är dessutom emotionellt tungt att leva med skuldkänslor över att inte kunna ge de äldre/brukarna den omsorg de egentligen behöver.
Citera
2026-04-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?
Huvudorsaken är nog att folk har börjat fatta att framtiden faktiskt ser mörk ut.
Citera
2026-04-12, 19:22
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:

Löjligt.
Nja, hört talas om serien, Sex and the city? Superpopulär bland kvinnor, den breddade vägen och acceptansen för att just åka kukkarussellen. Kvinnors behov av att extrahera mannens ekonomi, tid, uppmärksamhet och status som spiller över henne. Som bekant är blir kvinnor aldrig nöjda, utan de fortsätter och fortsätter och ……………. tills dess att hon är helt genomkörd. Där kommer betahanen, som hon aldrig kommer att bli nöjd med, in i bilden. Skilsmässa, ensamstående med barn efter 5 år.

Till väldigt stor del är så!
Citera
2026-04-12, 19:22
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Det räknas som riskgraviditet innan 19 års ålder och efter 35 års ålder.
18-åriga kvinnor kan föda barn utan vidare, och de undersökningar som pekar på förhöjd risk är antingen ideologiska pamfletter och/eller är fulla av snedvridande faktorer, eftersom graviditeter i den åldern framförallt studerats hos populationer från lägre socialgrupper, med en i utgångsläget sämre hälsa. Därför blir de inte representativa för 18-åringar i allmänhet. Du ska inte tro på allt du läser. Fetma är mycket värre ur fertilitets- och komplikationssynvinkel, och många västerländska kvinnor 25+ är smällfeta.
Citera
2026-04-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Kvinnor som skaffar barn har ungefär lika många barn som sina föräldrar : 1-3 barn. Att barnafödandet sjunker handlar bara om att den andel kvinnor som inte blir mödrar över hela världen ökat i antal. I Japan blir 1/3 av alla kvinnor aldrig mammor idag. Jag tror det var ungefär 1 av 30 kvinnor för 50 år sedan. Antalet barnlösa män ökar såklart också.

Troligen handlar allt om att det skett en förskjutning tidsmässigt rörande när man börjar skaffa barn. Den förskjutningen på grund av faktorer som att man utbildar sig längre överallt gör att fler och fler, fast de kanske ville, aldrig blir mammor.

Det är som sagt en global trend. Världens folkrikaste land, hur ser det ut där? I Indien nu 2025. Kvinnor får där har 1.9 barn per kvinna. Bangladesh 2.1 barn per kvinna 2025. Även sådana länder där folk alltså tror att folk ploppar ut sig bebisar ligger alltså nu under ersättningsnivån för den nuvarande befolkningen. Enda anledningen att världens befolkning växer idag är att den befintliga befolkningen blir äldre. Men i princip står hela världen inför en befolkningskollaps baserat på det minskade barnafödandet.
Inte i Afrika, där är det uppemot 6 barn per kvinna i vissa länder.
Religiösa grupper som undviker preventivmedel har också många barn, helt i klass med Somalia:
Laestadianer i Sverige
Amish i USA
Ultraortodoxa i Israel
Citera
2026-04-12, 19:26
Medlem
utforskarens avatar
Kan vara en bidragande orsak till det ökande antalet barn med NPF-diagnoser också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in