2026-04-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Det är en allmän handling. Har man Tors personnummer kan man beställa den från Skatteverket till sin mail, och får den inom en timme (dygnet runt).
Mailar man kanske fullständigt namn och ort+datum räcker
Citera
2026-04-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Mailar man kanske fullständigt namn och ort+datum räcker

Ja.

Alternativt personkopplingar till nu levande barn tex, "Vem är Barbros pappa och vad har han för personummer"...
Citera
2026-04-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Ja verkligen!

Trots att vi till 99% har gärningsmannen fortsätter de febriga fantasierna om fadersmord, utlänningar, testamenten och fastighetsaffärer.

Jag upprepar: förutom 38orna som kan vara en flickvän till JJ, finns bara ett avvikande skoavtryck på mordplatsen. Bara en uppsättning främmande DNA har påträffats. Tillhörande JJ. Vad drar en normalt funtad person för slutsatser av detta?

Om dottern varit i maskopi med JJ skulle hon knappast uttrycka stor lättnad och glädje. Snarare tvärtom skulle hon vara rejält orolig.

Att JJ skulle utfört morden på uppdrag av henne ter sig från hans horisont som fullständigt obegripligt. Varför skulle han ta en sån risk för en helt främmande kvinna? Det var inte precis så att hon kunde lova honom diplomatisk immunitet och ett hus på Caymanöarna.

Nu tror jag inte heller hon är inblandad, men även om hon var rejält orolig så kan hon ju inte säga annat än vad hon gör. Så der betyder inte så mycket.

Men, givetvis är misstankarna mot henne och andra i familjen kraftigt försvagade, eller helt borta, nu när de har JJ.
Citera
2026-04-12, 18:33
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
Om jj är 45årsåldern ,borde han inte varit i samma ålder som j.aldrin när det begav sig? Eller tänker jag fel? Kan jj o ja känt varandra och den ena som verkligen tyckte om att använda överdrivet våld gjort den biten o när dom hittar det dom var ute efter-pengar kontrakt mm - åker man hem till ja i Sundsvall och slår ihjäl honom bakifrån eller nåt (tror inte många hoppar på ja framifrån!) O tar rubbet själv?
Båda dessa gökars ålder är kända, Aldrin var 19 år och JJ var 24 på morddagen.
Aldrin har ingenting med detta att göra, det är jag väldigt säker på så glöm honom.
Citera
2026-04-12, 18:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Det kan väl vara så att Tor klyvde ved på gården, han var färdig med det och hade lastat in vedkubben. Yxan låg synlig för GM och denne använde den som mordvapnet.
Klyvyxor har längre skaft och tyngre huvud, så att det mest naturliga för någon som står ute och hugger är inte att ställa ifrån sig eller lägga yxan mot marken, utan att lägga huvudet på huggkubben. Lägga verktyg på marken tror jag inte Tor var typen som gjorde. Aldrig en yxa. En vanlig yxa ramlar ner, men inte en klyvyxa, den ligger kvarpå kubben med skaftet som sticker ut.

Att snedhugga (för att det är för lågt i tak) med en klyvyxa tror jag är svårt för alla. Då tappar man den.

Mina erfarenheter som amatör jämfört med Tor.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Angående huggkubben: på det foto som finns inifrån ladan ser toppen på huggkubben rätt sliten och kullrig ut. Kanske hade han helt enkelt tagit in den för att såga av några centimeter och få en jämn topp?

Om vedklabbarna inte är helt raka i botten eller vridna är det en fördel med "kullrig" kubbe när man ställer upp klabben.

Citat:
Ursprungligen postat av DuplexDrive
Enligt dottern reflekterar hon över att alla vedhuggningsgrejer var inplockade och drar slutatsen att pappan är klar med veden.
Gerd kanske inte bara ljög om fönsterputsningen utan om vedhuggningen också.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-12 kl. 18:44.
Citera
2026-04-12, 18:35
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Precis. Om dottern varit intressant tidigare bör hon ju vara riktigt kall nu. Men om man vill vara riktigt spekulativ. Är hon inblandad och vet att den gripne inte har ett smack med saken att göra är hennes "lättnad och glädje" befogad.

Undrar om inte de där mindre skorna är ett villospår. Eftersom de lämnat avtryck på vinden. GM har inte brytt sig om värdesaker. Varför ge sig upp dit? Kan ha hamnat där tidigare. Någon som vill kolla in något Tor sålde? Tänk tysk som ska inreda ett lantställe. Känner sen inte till ett smack om morden.

Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Sjukt, han kanske inte ens är skyldig. Men brukar vara lättare att hitta en stöddig knarkare anabola person än en som är blyg och tyst. Men inte ett spår från någon som vuxit upp med honom. Var han en ensam person i härnösand också. Knark kan ju ge behov av pengar men annars är de väl om han är skyldig, någon annan som är inblandad eller ensamt vansinnesdåd. Gissar på det senare.

Kommer väl fram snart om han är oskyldiga men åker han dit gissar jag att anhörig kommer ut och berättar mer om eländet.

Hur förklarar ni DNA:t på den mördade kvinnans byxor? Det finns ingen känd koppling mellan henne och JJ.

I fantasins kungariken är naturligtvis allting möjligt. Någon tidigare i tråden famlade desperat efter halmstrån och föreslog att de skulle ha krockat med cyklarna. Inte särskilt troligt eller seriöst.

Det som är aktuellt nu och som polisen säkert är i full gång med, är att kartlägga JJ:s tid i Härnösand. Kan han ha hamnat i dåligt sällskap under utbildningen? Det här var en tid när droger började florera alltmer fritt i samhället. Under alla omständigheter blev han kvar längre i staden än vad som var tänkt.
Citera
2026-04-12, 18:45
Medlem
Någon skrev att han hade bott i Östersund? Vart bodde han då?
Citera
2026-04-12, 18:57
Medlem
Finns det inga online tjänster för att kolla upp lönen mer än 5 år?
Ratsit etc "vadtjänardingranne.se"?
Citera
2026-04-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaLiljan
Någon skrev att han hade bott i Östersund? Vart bodde han då?

Frösön.

Alla adresser står i min sammanfattning. Inlägg 1, sida 1.
Citera
2026-04-12, 19:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om vedklabbarna inte är helt raka i botten eller vridna är det en fördel med "kullrig" kubbe när man ställer upp klabben.
Spontant tänker jag att gårds- och skogsägare som Tor fäller och styckar upp träden med motorsåg varpå han klyver dem med en vedklyv.

Det där med huggkubbe och hugga ved låter aningen udda, men vem vet, han kanske körde old school.

Visst kan det vara bra med en litet kullrig huggkubbe, men den där såg alltför kullrig ut för min smak.
Citera
2026-04-12, 19:09
Medlem
Fantombilden (som sägs föreställa en man i diket som någon iakttagit i samband med mordet) ser ut som en typisk norrlänning från trakten.
Kan fantombilden i själva verket vara en man som hade något otalt med Tor, tex en affärsuppgörelse rörande skog o dylikt.
JJ verkar inte vara den typen som har skogsbruk och affärer. JJ har noll anknytning till trakten.
JJ kanske bara kallades in som förstärkning.
Citera
2026-04-12, 19:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Klyvyxor har längre skaft och tyngre huvud, så att det mest naturliga för någon som står ute och hugger är inte att ställa ifrån sig eller lägga yxan mot marken, utan att lägga huvudet på huggkubben. Lägga verktyg på marken tror jag inte Tor var typen som gjorde. Aldrig en yxa. En vanlig yxa ramlar ner, men inte en klyvyxa, den ligger kvarpå kubben med skaftet som sticker ut.

Att snedhugga (för att det är för lågt i tak) med en klyvyxa tror jag är svårt för alla. Då tappar man den.
Det finns även kortskaftade, förhållandevis lätta (1 kg) klyvyxor, t ex denna: https://www.widforss.se/p/gransfors-bruk-minsta-klyvyxa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in