Citat:
Ursprungligen postat av
Avengersson
Det kan väl vara så att Tor klyvde ved på gården, han var färdig med det och hade lastat in vedkubben. Yxan låg synlig för GM och denne använde den som mordvapnet.
Klyvyxor har längre skaft och tyngre huvud, så att det mest naturliga för någon som står ute och hugger är inte att ställa ifrån sig eller lägga yxan mot marken, utan att lägga huvudet på huggkubben. Lägga verktyg på marken tror jag inte Tor var typen som gjorde. Aldrig en yxa. En vanlig yxa ramlar ner, men inte en klyvyxa, den ligger kvarpå kubben med skaftet som sticker ut.
Att snedhugga (för att det är för lågt i tak) med en klyvyxa tror jag är svårt för alla. Då tappar man den.
Mina erfarenheter som amatör jämfört med Tor.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Angående huggkubben: på det foto som finns inifrån ladan ser toppen på huggkubben rätt sliten och kullrig ut. Kanske hade han helt enkelt tagit in den för att såga av några centimeter och få en jämn topp?
Om vedklabbarna inte är helt raka i botten eller vridna är det en fördel med "kullrig" kubbe när man ställer upp klabben.
Citat:
Ursprungligen postat av
DuplexDrive
Enligt dottern reflekterar hon över att alla vedhuggningsgrejer var inplockade och drar slutatsen att pappan är klar med veden.
Gerd kanske inte bara ljög om fönsterputsningen utan om vedhuggningen också.