2026-04-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dislodged
Vilda spekulationer:

Om man ponerar att JJ inte begått handlingen ensam, undrar jag ändå hur noga de kollat familjen till offren. Den ena systern, B*rbr*, har synts i media mer än den andra som verkar stå lite mer i bakgrunden. Det var ju inte B*rbr* som skötte hans ekonomi. Om mordet skulle handla om affärer lär det väl vara dottern (Ing*r) som bokför som har mest koll. Försöker inte kasta skit här men OM en familjemedlem skulle vara inblandad föreställer jag mig att det handlar om finanser och då är iaf jag mer nyfiken på den som bokförde än den som råkar bo på gården nu. Jag säger inte att barnen begått brottet men inblandade kan de ju vara trots JJs dna. Jag har svårt att se en 25-åring på egen hand utföra det här hos några han inte har någon känd koppling till även om jag vet att det händer.

Jag har läst nästan hela tråden men vet vi om DNAt som kopplats till JJ är sk trace dna? Alltså pyttesmå prov av tex hudflagor osv eller om det kommer från blod/sperma/spya? Jag har svårt för trace dna eftersom det använts lite godtyckligt i vissa rättegångar och för att det lätt kan överföras mellan person till person. (Se fallet Lukis Anderson vars dna överfördes till en brottsplats via räddningstjänstspersonal.) Jag ger inte mycket för ett trace dna-spår, särskilt inte ett insamlat 2005. Men jag hoppas att jag har fel och att de gripit rätt person, som sagt har vi ju inte hela bilden framför oss ännu.

Man kan inte bara såga trace-DNA rakt av, allt beror ju på vem som har avsatt spåret och var spåret är avsatt. Man vet att Gerds kropp släpats längs med marken in i ladan. Då blir ju trace-DNA runt hennes anklar mycket intressanta. Att JJ skulle avsatt dessa spår på Gerd vid annat tillfälle är ju helt osannolikt. Om han då inte har en jävligt bra förklaring på hur det ska ha skett, vilket häktningen av honom nu motsäger.
Citera
2026-04-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Man kan inte bara såga trace-DNA rakt av, allt beror ju på vem som har avsatt spåret och var spåret är avsatt. Man vet att Gerds kropp släpats längs med marken in i ladan. Då blir ju trace-DNA runt hennes anklar mycket intressanta. Att JJ skulle avsatt dessa spår på Gerd vid annat tillfälle är ju helt osannolikt. Om han då inte har en jävligt bra förklaring på hur det ska ha skett, vilket häktningen av honom nu motsäger.

Det har du naturligtvis rätt i!
Citera
2026-04-12, 17:26
Medlem
Citat:
Vilda spekulationer:

Om man ponerar att JJ inte begått handlingen ensam, undrar jag ändå hur noga de kollat familjen till offren. Den ena systern, B*rbr*, har synts i media mer än den andra som verkar stå lite mer i bakgrunden. Det var ju inte B*rbr* som skötte hans ekonomi. Om mordet skulle handla om affärer lär det väl vara dottern (Ing*r) som bokför som har mest koll. Försöker inte kasta skit här men OM en familjemedlem skulle vara inblandad föreställer jag mig att det handlar om finanser och då är iaf jag mer nyfiken på den som bokförde än den som råkar bo på gården nu. Jag säger inte att barnen begått brottet men inblandade kan de ju vara trots JJs dna. Jag har svårt att se en 25-åring på egen hand utföra det här hos några han inte har någon känd koppling till även om jag vet att det händer.

Jag har läst nästan hela tråden men vet vi om DNAt som kopplats till JJ är sk trace dna? Alltså pyttesmå prov av tex hudflagor osv eller om det kommer från blod/sperma/spya? Jag har svårt för trace dna eftersom det använts lite godtyckligt i vissa rättegångar och för att det lätt kan överföras mellan person till person. (Se fallet Lukis Anderson vars dna överfördes till en brottsplats via räddningstjänstspersonal.) Jag ger inte mycket för ett trace dna-spår, särskilt inte ett insamlat 2005. Men jag hoppas att jag har fel och att de gripit rätt person, som sagt har vi ju inte hela bilden framför oss ännu.

Men vad alla tror att det inte kan vara han... Att han inte kan vara kapabel till det. Hur vet ni det? Dna ljuger inte.
Citera
2026-04-12, 17:30
Medlem
Måste dock säga att jag inte tycker det går att se några konstigheter i Barbros reaktioner. Kanske då att hon upprepar att hon aldrig sett GM tidigare. Som det vore något anmärkningsvärt?
Citera
2026-04-12, 17:34
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Vi får verkligen hoppas att dom riktiga poliserna ägnar tiden till något vettigare än att läsa på flashback.

Ja verkligen!

Trots att vi till 99% har gärningsmannen fortsätter de febriga fantasierna om fadersmord, utlänningar, testamenten och fastighetsaffärer.

Jag upprepar: förutom 38orna som kan vara en flickvän till JJ, finns bara ett avvikande skoavtryck på mordplatsen. Bara en uppsättning främmande DNA har påträffats. Tillhörande JJ. Vad drar en normalt funtad person för slutsatser av detta?

Om dottern varit i maskopi med JJ skulle hon knappast uttrycka stor lättnad och glädje. Snarare tvärtom skulle hon vara rejält orolig.

Att JJ skulle utfört morden på uppdrag av henne ter sig från hans horisont som fullständigt obegripligt. Varför skulle han ta en sån risk för en helt främmande kvinna? Det var inte precis så att hon kunde lova honom diplomatisk immunitet och ett hus på Caymanöarna.
Citera
2026-04-12, 17:38
Medlem
K.Blomkvists avatar
Klasskamrat till misstänkte dubbelmördaren: ”Aldrig kunnat föreställa mig”
Uppdaterad 17.26 | Publicerad 17.21

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkdLgL/dubbelmordet-i-brattas-klasskamrat-om-misstankta-dubbelmordaren
Citera
2026-04-12, 17:38
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Vilda spekulationer:

Till Dina spekulationer vill jag lägga till detta, varför bemödar sig de eller dem som mördat (eller någon annan som kommit till gården efter morden ägt rum)- att täcka över kropparna med diverse så att de skulle vara svåra att upptäcka, enligt forskning visar det sig att om det finns relation mellan offer och GM så täcker ofta GM över offret, detta gör sällan eller aldrig av "spontan" GM. Det kan ju faktiskt vara så att Barbro som var först på plats har en hel del på sitt samvete, kanske har hon en del att göra med detta ändå. Forskning visar ju att nära anhöriga ofta är delaktiga i "relationsmord", men att hon faktiskt kunnat hålla masken och dupera andra. Finns många trådar att dra i, varför agerar hon så "lamt" greps hon över huvudtaget av direkt sorg och på riktigt mått skit av händelsen?
Att se blod och tro att det är färg är väl rätt "urblåst" och varför tog allt sådan tid gällande hennes ageranden från första telefonsamtalet tills hon öht kontaktade polis i och med sina "som hon menar" fynd på gården. Hon hade lång tid att agera, både att leta saker på gården, lägga dit plagg på offren med mera.
Citera
2026-04-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Du menar att Tor hade en Anita och GM hann kolla med Gerd vems nummer som ringde och instruera Gerd när GM såg att det inte var Gerds egna barn eller någon annan än Tors dotter som ringde . Allt detta innan det slutade att ringa...

Vad pratar du om?
Om GM är där för eventuellt rån eller att GM försöker pressa Gerd på uppgifter medan Tor ligger död i ladan så är det väl inte svårt att säga åt någon att låtsas som allt är bra i telefon? Vem som ringer är för GM orelevant men nu råkade det ju vara Tors dotter.
Citera
2026-04-12, 17:42
Medlem
Nu måste bild komma då även media har bild från skolfotot.
Citera
2026-04-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olymp
Vad pratar du om?
Om GM är där för eventuellt rån eller att GM försöker pressa Gerd på uppgifter medan Tor ligger död i ladan så är det väl inte svårt att säga åt någon att låtsas som allt är bra i telefon? Vem som ringer är för GM orelevant men nu råkade det ju vara Tors dotter.

Vid ett sådant scenario hade GM mer troligt sagt åt Gerd att INTE svara, att INTE lyfta luren. "Låt det ringa".
Citera
2026-04-12, 17:51
Medlem
"Att han var skötsam återspeglas även i betygen, som Aftonbladet tagit del av. Han utmärkte sig särskilt i ämnen som matematik och el under gymnasietiden – med högsta betyg i växelström och likström.
Sämre gick det i datakunskap, företagsekonomi och idrott, där han fick betyget godkänd."

Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Klasskamrat till misstänkte dubbelmördaren: ”Aldrig kunnat föreställa mig”
Uppdaterad 17.26 | Publicerad 17.21

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkdLgL/dubbelmordet-i-brattas-klasskamrat-om-misstankta-dubbelmordaren
Citera
2026-04-12, 17:52
Medlem
Det har nämnts flera gånger i detta fallet att Tor var en förmögen man med skog och fonder. Man lämnar kvar 10.000 kronor i hans byxficka som år 2005 ändå var och är en större summa pengar. Skulle vara intressant att se bouppteckningen för båda bo…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in