2026-04-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men vad var i så fall motivet? Några möjligheter:

- Ett rent vansinnesdåd. Men sådana mördare brukar inte leta igenom huset efteråt, och inte ta med sig en pärm med div räkenskaper. Och ingen av de som känt honom har vittnat om mental instabilitet, våldstendenser eller elakhet.

- En affärsuppgörelse som gått snett. Men MGM verkar väl inte ha gjort några affärer i hela sitt liv. Tvärtom blyg och tillbakadragen. Känns inte så troligt att han skulle gjort affärer med Tor Öberg i den omfattningen att han såg skäl att leta rätt på, och ta med sig, den där pärmen.

- Han var en av flera som var på plats. Det ligger väl närmast till hands, men känns ändå inte jättetroligt. Han verkar ju ha varit skötsam och tillbakadragen under hela sin uppväxt. Varför skulle han plötsligt börja umgås med kriminella?

Jag får bara inte ihop det. Finns det andra, bättre förslag är jag idel öra.
Är personen bara normalbegåvad och har gjort något sådant här och klarar sig med en för honom djävla tur. Så borde inte personen fläkt ut hela sitt liv på Facebook. Därav anonymiteten
Citera
2026-04-12, 16:20
Medlem
Readyfreddies avatar
Visst var Tor och Gerd på väg att gifta sig?
Har alltid haft Barbro i bakhuvudet i det här fallet, hon skulle förlora väldigt mycket på ett giftermål. Tors byxpengar behövde hon ju inte ta men Gerds däremot skulle gå till hennes anhöriga annars.

Minns detaljen att hon använde tröjärmen för att öppna vedbodsdörren när hon hittade kropparna.

Hon kanske förförde stackars JJ till att göra smutsgörat... Nä, men man måste ju alltid tänka på vem som tjänar på att någon mördas.

Blir spännande att följa detta och framförallt kopplingen mellan Tor och JJ. Tror inte han var ensam om det så mellanledet funderar man verkligen på.

Väldigt skönt förresten att detta fall gått framåt men många frågetecken kommer nog kvarstå om JJ inte vill prata.
Senast redigerad av Readyfreddie 2026-04-12 kl. 16:32.
Citera
2026-04-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Har alltid haft Barbro i bakhuvudet i det här fallet, hon skulle förlora väldigt mycket på ett giftermål. Tors byxpengar behövde hon ju inte ta men Gerds däremot skulle gå till hennes anhöriga annars.

Minns detaljen att hon använde tröjärmen för att öppna vedbodsdörren när hon hittade kropparna.

Hon kanske förförde stackars JJ till att göra smutsgörat... Nä, men man måste ju alltid tänka på vem som tjänar på att någon mördas.

Blir spännande att följa detta och framförallt kopplingen mellan Tor och JJ. Tror inte han var ensam om det så mellanledet funderar man verkligen på.

Väldigt skönt förresten att detta fall gått framåt men många frågetecken kommer nog kvarstå om JJ inte vill prata.

Intressant, jag har funderat på detta också. Får lite Johanna Möller känsla ”arbogakvinnan”
Citera
2026-04-12, 16:48
Medlem
Citat:

Babben från Babylon har ju öppnat sin slemgrotta för mycket mindre. Hon är en riktig siren/succubus.

Får intrycket av att hon njuter av all medial uppmärksamhet. Hon hade ju helt klart mest att vinna på detta.
Citera
2026-04-12, 16:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Men skillnaden är att brattås ligger öde och han har tid att ta saker i lugn takt

I Linköpingfallet var det ju mitt i Sveriges femte största stad…
Antar att du tänker dig ett välplanerat, iskallt rånmord, där gärningsmannen i lugn och ro söker igenom bostaden efter att ha slagit ihjäl de två?

Sånt förekommer, även om det är väldigt ovanligt. Spontant tvivlar jag på att MGM är typen som planerar och begår rån.
Citera
2026-04-12, 16:56
Medlem
Citat:

Kanske letade GM efter testamente?

Långskott, men ej osannolikt.
Citera
2026-04-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Angående de utragna lådorna i huset står det att "det såg ut som att någon hade letat igenom huset då lådor var utdragna". Det behöver inte betyda att GM har letat efter något. Gerd höll väl på att tvätta fönster och kanske även städade huset rent allmänt. Det kan lika gärna varit hon som letat efter något.

Jag känner inte många vuxna som drar ut lådor och skåp i mängder och lämnar dem öppna. I synnerhet inte damer.
Citera
2026-04-12, 16:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuplexDrive
Enligt dottern reflekterar hon över att alla vedhuggningsgrejer var inplockade och drar slutatsen att pappan är klar med veden.

Citat:
Ursprungligen postat av DuplexDrive
31/5 är den tiden på året man bör vara klar med veden.
Den enda uppgift som finns om att han högg ved, den kommer från dottern som säger att Gerd sade det till henne på telefon.

Vem vet, kanske han inte alls högg ved, utan höll på med något annat, som Gerd inte ville berätta för dottern? Eftersom flera främmande bilar har observerats under dagen kanske han höll på att sälja eller köpa något. Ved, några gamla inventarier, kött (han jagade), eller litet mer fantasifullt, hembränt.

Gerd kom ju dit och överraskade, och det är ju inte säkert att Tor uppskattade det.
Citera
2026-04-12, 17:02
Medlem
Vilda spekulationer:

Om man ponerar att JJ inte begått handlingen ensam, undrar jag ändå hur noga de kollat familjen till offren. Den ena systern, B*rbr*, har synts i media mer än den andra som verkar stå lite mer i bakgrunden. Det var ju inte B*rbr* som skötte hans ekonomi. Om mordet skulle handla om affärer lär det väl vara dottern (Ing*r) som bokför som har mest koll. Försöker inte kasta skit här men OM en familjemedlem skulle vara inblandad föreställer jag mig att det handlar om finanser och då är iaf jag mer nyfiken på den som bokförde än den som råkar bo på gården nu. Jag säger inte att barnen begått brottet men inblandade kan de ju vara trots JJs dna. Jag har svårt att se en 25-åring på egen hand utföra det här hos några han inte har någon känd koppling till även om jag vet att det händer.

Jag har läst nästan hela tråden men vet vi om DNAt som kopplats till JJ är sk trace dna? Alltså pyttesmå prov av tex hudflagor osv eller om det kommer från blod/sperma/spya? Jag har svårt för trace dna eftersom det använts lite godtyckligt i vissa rättegångar och för att det lätt kan överföras mellan person till person. (Se fallet Lukis Anderson vars dna överfördes till en brottsplats via räddningstjänstspersonal.) Jag ger inte mycket för ett trace dna-spår, särskilt inte ett insamlat 2005. Men jag hoppas att jag har fel och att de gripit rätt person, som sagt har vi ju inte hela bilden framför oss ännu.
Citera
2026-04-12, 17:08
Medlem
Vad jag anser vara relativt "säkert"
Tor väntade besök den dagen, alternativt uträttade ärenden på annat håll.
Han hade "klätt upp sig till vardagskläder, vilket han brukade göra vid besök eller när han skulle till stan /liknande. Hämtade post med bilen, vilket han inte brukade göra.
GM befann sig på gården vid flera tillfällen, alt många timmar. El kombination
Röd(a) bil(ar) vid gården och uppfarten åtminstone vid 09-tiden samt vid 14-16-tiden
Flera GM
Om man lyssnar på utredarna, GW och de anhöriga.
Flera skostorlekar kan tyda på detta.
Sökte annat än pengar
Pengar och värdesaker fanns kvar.
Enda som egentligen talar för att man sökte pengar var att man tog Gerds kort.
Men varför tog man isåfall inte fler värdesaker, Tors kort, Tors pengar m.m.
Det ser ut som att GM var mer inriktad på dokument av något slag
GM var någon Tor och Gerd initialt nte kände sig hotade av
Se punkt 1. Tor ser ut att ha haft planer för att träffa någon denna dag (kläderna, besök av röd volvo), 99% att det var GM.
Citera
2026-04-12, 17:09
Medlem
Någon som hörde vad GW sa om fallet i Nyhetsmorgon imorse? Samma svammel?
Citera
2026-04-12, 17:12
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:

Hm, intressant. Man kan undra varför? Knappast någon oinvigd skulle gjort... Finns detaljen uppgiven som ren fakta någonstans i ett förhör och varför skulle hon göra det? För att inte lämna spår?
Skum käring i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in