2026-04-12, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om man tror att man ska bli kär när ens lista av krav är fylld, då blir det svårt. Känns mer troligt att man hittar någon om man har en stor social krets och gillar att umgås. Då tänker man inte på krav och så kan man plötsligt eller under en lång tid bli kär. Kärleken kommer ju från det undermedvetna, inte från något man tänkt ut.

Sedan är det klart att man måste vara kompatibel med. Att man kan kommunicera och har liknande värderingar. Och att båda är ansvarsfulla om de vill ha barn. Men mer behövs egentligen inte

Krav har inget med kärlek att göra som du säger. Men de flesta kommer inte bli tillsammans med sin sanna kärlek.

Hade svenska män varit kapabla till att charma kvinnor hade nog fler varit villiga att föda kärleksbarn.

Kan de inte erbjuda kärlek skulle de ju i alla fall kunna erbjuda någon form av trygghet men de verkar inte ens kunna göra det.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-04-12 kl. 04:04.
Citera
2026-04-12, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Personligen tycker jag det är roligare om folk inte vet vilket kön man är. Man kan få så skilda svar om en person tror att man är tjej än om han tror att man är kille. Men det är jättesvårt att skriva utifrån detta i längden. Isåfall måste man undvika frågor och också ämnen där kön spelar roll.

Jag tar det som smicker om man tror jag är det andra könet, jag vill så gärna vara en hel varelse med drag av båda könen och inte i en fålla där man bara får vara på ett visst vis. Det blir ett bevis att jag har fritt spelrum att vara mig själv. Men folk förväntar sig att man ska bli ledsen om de gissar fel.

I denna debatt går det utmärkt att skriva! Utan att ange sin könstillhörighet.

Själva sakfrågan är dock rätt skev. De allra flesta kvinnor som vill ha barn, får 1-2 barn. Detta kan man knappast kalla för "barnlöshet".
Citera
2026-04-12, 04:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu talar du mot dig själv.
På 1800-talet var förstföderskorna mycket riktigt "äldre". De var närmare bestämt cirka 28 år när de gifte sig. Och alltså cirka 29 när de fick första barnet.

Det vill säga: när de var 40-45, var deras äldsta barn mellan 11-16 år. Och hade knappt fått mens ens. Knappast att deras 11-16 åriga barn, själva fick barn. Nejdu. Givetvis var det de 40-44 åriga kvinnorna själva som blev gravida och födde barn.

Det var 10 gånger vanligare att kvinnor nellan 40-44 fick barn på 1800-talet, än vad det är idag. Numera kan ju kvinnor i den åldern lätt skydda sig med p-medel.

Och hur som helst. Bästa åldern för graviditet och förlossning är mellan 20-30.

Att genomsnittet var 29 år (vilket låter som en väldigt hög siffra, jag undrar om den ens stämmer - kanske gör den det, men i då fall tror jag att det fanns många instanser av infanticid där som aldrig kom fram, för jag tvivlar på att alla ungdomar lyckades hålla sig ifrån sex) betyder ju inte att det inte fanns ett stort antal mammor mellan 18-25 OCKSÅ.

För övrigt var detta med mormödrar som låtsas vara mormor jättevanligt i Nordirland in på detta sekel, p.g.a. att både abort och preventivmedel var förbjudet, samtidigt som skammen i att vara ogift mor var lika stor fortfarande som i Sverige hundra år tidigare. Jag kommer ihåg att detta användes som ett argument av pro choice-sidan i den häftiga abortdebatten innan det blev lagligt med fri abort år 2019. Själv ser jag inte att det kan vara ett argument. Jag tror att de där barnen har det bättre som levande med både en mamma och en mormor och en morfar och en massa mostrar och morbröder som älskade dem, även om det dröjer ett decennium eller två innan de får de riktiga släktförhållandena klara för sig - än som döda. Det finns värre öden.

Och ett annat påpekande: det är ingen som har påstått att 40-åriga kvinnor inte kan bli gravida naturligt. Det är dock så, att varje år gör STOR skillnad i den åldern. Majoriteten av alla 40-åriga kvinnor kan bli gravida naturligt, majoriteten av alla 42-åringar kan INTE det. Vid 45 är det extremt ovanligt, och vid 49 återstår bara några få fall om året i hela världen, s.k. "medicinska mirakel".
Senast redigerad av Merwinna 2026-04-12 kl. 04:52.
Citera
2026-04-12, 04:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Krav har inget med kärlek att göra som du säger. Men de flesta kommer inte bli tillsammans med sin sanna kärlek.

Hade svenska män varit kapabla till att charma kvinnor hade nog fler varit villiga att föda kärleksbarn.

Kan de inte erbjuda kärlek skulle de ju i alla fall kunna erbjuda någon form av trygghet men de verkar inte ens kunna göra det.

tl;dr

När jag var ung på 80-talet var det vanligt att tonåringar gradvis fick testa mer självständighet, som att sova i tält i trädgården, åka iväg med vänner eller vara hemma själva när föräldrar var borta. Det var inte helt fritt, men det fanns ofta en tydlig balans mellan frihet och gränser.

Det gjorde att många tidigt fick träna på att klara sig själva i vardagen, både genom praktiska saker som matlagning och genom att ta mer eget ansvar.

I dag upplever jag ibland att ungdomar i större utsträckning växer upp med mer organiserad och familjestyrd vardag längre upp i åldrarna, även om de ofta är väldigt duktiga och medvetna.

Det som slår mig är att den gradvisa träningen i självständighet inte alltid verkar lika självklar, och att det kan påverka övergången till vuxenlivet och hur man står på egna ben senare.

Långa versionen:

Citera
2026-04-12, 05:16
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Karriären är i själva verket den riktiga kvinnofällan, kvinnan riskerar att bli båda barnlös och gå in i väggen

Hur ska en kvinna kunna försörja sig utan karriär?

Hur ska en man kunna försörja sig utan karriär?
Citera
2026-04-12, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Även vid insemination så skaffar kvinnor barn med en man. Spermadonatorn är man, vet du. Och om minskat barnafödande är ett problem så kan man ju knappast se insemination av ensamstående som ett problem. De ökar ju barnafödandet. Detta enkla fattar du väl ändå?

"Spermadonatorn är man".....

Tycker du själv att det där var ett bra argument? En bra comeback? På allvar?

Väx upp.

Får barnet tillgång till en far vid insemination av en spermadonator?

Nej, dåså.

Ibland är du bara så jävla patetisk att det inte finns ord.

Och jo, man kan se insemination som ett problem eftersom man genom det medvetet berövar barn rätten till en far. Förbjud abort istället för att låta själviska kvinnor skaffa barn via insemination.

Ännu ett fullständigt hjärndött argument från din sida. Är du 5 år gammal eller?

Citat:
Kvinnor hinner både festa, plugga, skaffa jobb, resa, skaffa en bra partner och jobb mellan 20-30. Så det är inte så som du påstår.

Nope. Kvinnor föder bara 1,43 barn per kvinna i Sverige idag (ännu lägre bland etniskt svenska kvinnor eftersom invandrade kvinnor föder fler barn per kvinna och således höjer statistiken). Så uppenbarligen hinner de inte i tillräckligt stor utsträckning för att upprätthålla den svenska befolkningen.

Citat:
Att det tar lång tid för vissa kvinnor innan de får sitt första barn är för att de väntar på män. Först väntar de på att hitta en bra man att bilda familj med. Sedan får de vänta på honom och att han ska bli redo att skaffa barn.

Nej, kvinnor väntar på att de rest jorden runt, legat runt med fuckboys, pluggat och gjort karriär. Gott om män finns redan där redo och klara från dagen hon blir 18. Det är bara patetisk ansvarsförflyttning du håller på med. Ansvaret ligger till 100% på kvinnorna själva eftersom det är de, och inte män, som bestämmer när de ska bli gravida.

Citat:
Vissa kvinnor väntar för länge på män. Det är vad som kan göra dessa kvinnor ofrivilligt barnlösa. Och därmed minska barnafödandet. Insemination ger dessa kvinnor chans till barn. Och ger samtalet högre siffra i statistiken över födda barn per kvinna. Som ju är så viktigt.

Nej, vissa kvinnor väntar för länge på att de rest jorden runt, legat runt med fuckboys, pluggat och gjort karriär. Det är vad som kan göra dessa kvinnor ofrivilligt barnlösa. Och därmed minska barnafödandet. Insemination är bara ren egoism och en utväg som kvinnor inte bör kunna ta bara för att de inte tagit ansvar tidigare i livet.

Insemination ger också en högre siffra faderlösa barn i statistiken och vi vet alla hur dåligt det går för faderlösa barn. Den statistiken är väldigt tydlig. Att medvetet beröva barn en far är bara ren ondska. Det finns inte en enda bra anledning att tillåta insemination. Förbjud abort istället. I nuläget dödas 40 000 ofödda barn i Sverige per år.

Citat:
Jag försvarar faktiskt inte kvinnor. Jag visar på mannens roll i det hela. Belyser hans roll.

Jo du ansvarsbefriar kvinnor för att de inte föder tillräckligt många barn. Du lägger över ansvaret helt och hållet på män. Männens roll saknar betydelse. Det är kvinnor som bestämmer när de ska bli gravida, alltså ligger ansvaret till 100% på kvinnorna. Annars kan kvinnor hålla käften om sina "min kropp mitt val", "rätten till sin egen kropp", eller "män ska inte ha någon åsikt om abort" och liknande hjärndöda klyschor de brukar häva ur sig.
Citera
2026-04-12, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det har jag då aldrig varit med om

Jadu, vad i helvete ska vi med annat folk med? Lika bra att isolera sig i en stuga i skogen.

Vad det exploderat med dessa barnlöshetstrådar här! Jag har då faan knappt stött på en kille i mitt liv som propsat på ungar. När jag sagt att det är uteslutet så har de sagt något i stil med ok. Sen talades det inte mer om det. Men här på flashback tycks det pepprat med killar som vill bli småbarnsföräldrar. Märkligt.

Det är bara för att de är incels som knappt kommer i närheten av en kvinna. Så de vill gärna styra vad kvinnor ska göra, stå vid spisen och ploppa ut barn. Att ta hand om barn och familj, samt försörja kvinnan och barnet, har de ingen större lust med ändå, dessa incels.

Riktiga män med stabilt psyke bryr sig inte så mycket om att ha starka åsikter om andras personliga val. De fokuserar på sina egna val istället.

Personligen tror jag INGEN kvinna inte förstår att fertiliteten sjunker snabbt efter 35. Den biologiska klockan har ju det tjatats om hela hela tiden.
Däremot är allt mycket svårare idag. På 70-talet kunde du flytta hemifrån i 9:e klass och därmed börja bli vuxen. Idag dröjer det till ~ 25 år innan de ens kan flytta hemifrån och börja bli vuxna. Men det är inte lockande att skaffa barn i en etta eller med ett osäkert jobb.

Idag krävs ju tyvärr två stabila inkomster för en trygg ekonomi där man har råd med allt som krävs för en trygg start för barnet.

Men det är enklare att skylla på att kvinnor är dumma i huvudet än att acceptera att samhället blivit hårt och dyrt, för då krävs en lösning som är dyr och svår.
Citera
2026-04-12, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jo du ansvarsbefriar kvinnor för att de inte föder tillräckligt många barn. Du lägger över ansvaret helt och hållet på män. Männens roll saknar betydelse. Det är kvinnor som bestämmer när de ska bli gravida, alltså ligger ansvaret till 100% på kvinnorna. Annars kan kvinnor hålla käften om sina "min kropp mitt val", "rätten till sin egen kropp", eller "män ska inte ha någon åsikt om abort" och liknande hjärndöda klyschor de brukar häva ur sig.

Haha, vad är det här för sjukt puckad inställning?

En kvinna kan inte få barn utan en man, på naturlig väg. Du verkar vara enbart för naturlig väg.

En kvinna vill inte ha barn med en idiot, en man som inte beter sig moget och tryggt (dvs en man som också ska bete sig som en fuckboy, cykla jorden runt, festa och utbilda sig till 35) och hon vill inte ha barn med en man med ostabil ekonomi då barnet kommer lida av detta.

Det finns inte många män som uppfyller detta idag pga hur samhället är format + individuella val av männen.

Då har kvinnan ingen att skaffa barn med. Men ändå skyller du allt på kvinnor och hur dåliga de är. Inget ansvar lägger du på männen och hur samhället är format.

Men du verkar vara för att kvinnor ska bli med barn med vem som helst? Som sen antingen inte vill ha barnet när det kommer till kritan eller som lämnar dem, och sen ska kvinnan stå där ensam och jobba två jobb och knappt hinna med barnet, bara för att uppfylla den här idén om att kvinnor måste föda barn för samhällets skull. Men samhället tar inte hand om kvinnan. Det skulle inte heller du göra.
Senast redigerad av PamBam 2026-04-12 kl. 06:29.
Citera
2026-04-12, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tror inte att en 35-årig kvinna räknar sig som "gamling".
Om Du jämför hur kvinnor i den åldern ser ut idag med kvinnor i den åldern för 50 år sedan framgår att nutida kvinnor uppfattar sig som yngre (än den biologiska klockan anger).

Det stämmer inte! Fertiliteten är densamma oavsett. Finns mängder med ohälsosamma kvinnor som får barn upp i åldern. Det är att kvinnor inte längre kan hitta en man som uppfyller deras krav på oändliga rikedomar. Hade alla män varit rika som Elon Musk hade alla kvinnor sprungit till dom och särat på benen men så är ej fallet. Vi män vill inte ha karriärs kvinnor som Ebba Busch, som skiljer sig och gör sina barn till skilsmässobarn, det är oerhört oattraktivt.

Det är att vi lever biologiskt helt fel och prioriterar annat än vad motsatta könet känner är attraktivt. Där är problemet.
Citera
2026-04-12, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Hon blir förvånad att en 40 årig man inte är intresserad nu när han inte fick henne som 20 åring.

Också väldigt intressant att kvinnor tror att de är lika attraktiva som gamlingar som när de var 20 år. Vilket ju är helt fel. Redan vid runt 29-30 så tappar kvinnorna rejält i attraktivitet och faller bort ifrån männens vy, eller ja incels är fortfarande intresserade av kvinnorna
Citera
2026-04-12, 07:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Haha, vad är det här för sjukt puckad inställning?

En kvinna kan inte få barn utan en man, på naturlig väg. Du verkar vara enbart för naturlig väg.

En kvinna vill inte ha barn med en idiot, en man som inte beter sig moget och tryggt (dvs en man som också ska bete sig som en fuckboy, cykla jorden runt, festa och utbilda sig till 35) och hon vill inte ha barn med en man med ostabil ekonomi då barnet kommer lida av detta.

Det finns inte många män som uppfyller detta idag pga hur samhället är format + individuella val av männen.

Då har kvinnan ingen att skaffa barn med. Men ändå skyller du allt på kvinnor och hur dåliga de är. Inget ansvar lägger du på männen och hur samhället är format.

Men du verkar vara för att kvinnor ska bli med barn med vem som helst? Som sen antingen inte vill ha barnet när det kommer till kritan eller som lämnar dem, och sen ska kvinnan stå där ensam och jobba två jobb och knappt hinna med barnet, bara för att uppfylla den här idén om att kvinnor måste föda barn för samhällets skull. Men samhället tar inte hand om kvinnan. Det skulle inte heller du göra.

Nåja, det där att samhället inte tar hand om en ensam mamma är inte riktigt sant. Ingen behöver "jobba två jobb" i Sverige, det har du nog sett i amerikanska filmer, där mamman jobbar två jobb och nästan hela lönen går till barnvakten som har hand om barnet under tiden. Men så är det ju inte i Sverige: ett år får precis alla vara hemma med sina barn, eftersom man är garanterad det även med socialbidrag... men när barnet har fyllt 12 månader måste det förstås skrivas in på dagis och mamman måste börja söka jobb. Hon får fortsatt socialbidrag tills hon får ett jobb, och hamnar lönen + barnbidraget, bostadsbidraget och underhållsstödet under normen, så får hon fortsätta komplettera upp med soc..

Hon kan också välja att studera med barnet på dagis alldeles gratis, då får hon studiemedel + ett särskilt tillägg för föräldrar, samt alla de barnrelaterade bidragen: barnbidrag, bostadsbidrag och underhållsstöd. Och efter studierna kan hon få en bättre lön!

Summa summarum: alla ensamma mammor har inte möjlighet att ge sitt barn dyra julklappar, sommarläger, skidresor till Alperna på vintern och charterresor till Medelhavet på sommaren, ridlektioner, tusenkronorsjeans eller ett år på high school på högstadiet. MEN de behöver inte jobba två jobb! Även på existensminimum klarar man sig bra, man har allt man behöver. Problemet uppstår när den ensamma mamman väljer att lägga de pengarna på krogbesök + taxi + barnvakt, upplevelser (typ spahelger) tillsammans med nya karlar, grisfestresor med väninnor, hår- och ögonfransförlängningar, modekläder och smink åt sig själv, tatueringar, cigg, vin och sprit och ibland även knark...
Senast redigerad av Merwinna 2026-04-12 kl. 07:26.
Citera
2026-04-12, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88

Insemination ger också en högre siffra faderlösa barn i statistiken och vi vet alla hur dåligt det går för faderlösa barn. Den statistiken är väldigt tydlig. Att medvetet beröva barn en far är bara ren ondska. Det finns inte en enda bra anledning att tillåta insemination. Förbjud abort istället. I nuläget dödas 40 000 ofödda barn i Sverige per år.

Tror faktiskt inte att det finns data på hur det går för barn som.tillkommit genom spermadonation, men är rätt säker på att det inte är frånvaron av vuxen person med penis i hushållet som avgör hur det går för barn. Snarare tror jag att det är skillnad på om modern själv valt att vara ensamstående förälder eller inte, att socioekonomi spelar roll eftersom ofrivilligt ensamstående föräldrar ofta har skakig ekonomi medan frivilligt ensamstående föräldrar som fått barn via insemination ofta har en stabil ekonomi och en stabil medelklassbakgrund. De har kalkylerat på den ekonomiska belastning ett barn innebär medan en ofrivilligt ensamstående förälder inte gjort det. Så nej jag tror inte man kan dra alla barn till ensamstående föräldrar över en kam och säga att det går dåligt för barn som kommit till via insemination. Men det vore intressant att läsa lite forskning om hur det går för dem.

Att det skulle vara bättre att födas av ovilliga föräldrar som inte är redo (och som sannolikt kommer att gå isär) som ett resultat av ett abortförbud än av en förälder som är villig och redo för ett barn och får det genom insemination låter bara galet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in