2026-04-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Vill kväva dessa idiotinlägg från okunniga fjortisar i sin linda som alla borde göra. Barnafödande av kvinnor långt över 40 var mycket vanligt förr. Inget som hindrar detta alls. På 1800-talet var medelåldern för en förstföderska 28 år enligt statistiska centralbyrån. Sverige är och har varit experter på all folkbokföring och statistik angående detta. Tonårsmödrar har alltid varit ovanligt i Sverige och det är bara bra att det föds färre oönskade barn. Män som inte har haft råd med giftermål har alltid fått finna sig i att inte hitta en kvinna att få barn med.

https://www.vardfokus.se/barn-och-ungdom/mammorna-var-aldre-for-150-ar-sedan/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2025/aldre-mammor-vanligare-forr/

Att man var förstföderska vid 28 års ålder beror ju endast på att man skulle va gift och vänta med sex och har inget med fertilitet att göra.
Citera
2026-04-10, 18:04
Medlem
Undra på det, kvinnor idag är helt bortskämda av sina mammor och framförallt pappor.

De kan ju inte ens laga mat längre, på sin höjd tina en Findus färdgrätt i micron.

Hur ska dom klara av att föda och uppfostra barn, som vi alla sett är de är ju barn själva.

Ni vill bara sitta och filosofera på nätet med väninnorna, visa upp sig och kissen på OnlyFans, resten av tiden sitter de och klappar katten i flickrummet hos mamma eller på sitt Lssboende.
Citera
2026-04-10, 18:10
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Visst finns det säkert en del som har dålig koll på fertilitet, men jag tror faktiskt det är två andra saker som ligger bakom att många tjejer idag är sena med familjebildning och därför kan få problem när det är dags:

1. De söker för länge efter en partner
2. De "leker av sig" högre upp i åldrarna än förr
Citera
2026-04-10, 18:11
Medlem
För många kan det ligga i livsförutsättningar snarare än okunskap. Ponera att du ska studera vidare i tre till fem år, skaffa ett jobb med trygg anställning, arbeta ihop en buffert, hitta en stabil partner, skaffa bostad stor nog för (minst) tre och därefter hinna bli gravid också.
Citera
2026-04-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Undra på det, kvinnor idag är helt bortskämda av sina mammor och framförallt pappor.

De kan ju inte ens laga mat längre, på sin höjd tina en Findus färdgrätt i micron.

Hur ska dom klara av att föda och uppfostra barn, som vi alla sett är de är ju barn själva.

Ni vill bara sitta och filosofera på nätet med väninnorna, visa upp sig och kissen på OnlyFans, resten av tiden sitter de och klappar katten i flickrummet hos mamma eller på sitt Lssboende.
Maken/barnafadern kan väl laga mat isåfall?
Citera
2026-04-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Visst finns det säkert en del som har dålig koll på fertilitet, men jag tror faktiskt det är två andra saker som ligger bakom att många tjejer idag är sena med familjebildning och därför kan få problem när det är dags:

1. De söker för länge efter en partner
2. De "leker av sig" högre upp i åldrarna än förr
Gäller som sagt även de presumtiva fäderna.
Citera
2026-04-10, 18:22
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Gäller som sagt även de presumtiva fäderna.
Absolut. Folk generellt är "ungdomligare" idag eller vad man ska kalla det. Man blir mentalt vuxen senare skulle jag säga, och därför kommer tankar om familj m.m. senare.
Citera
2026-04-10, 18:29
Medlem
Onanikrems avatar
De flesta vill ha en utbildning och ett fast jobb innan de bildar familj. Kläcka ur sig sju ungar innan de fyller 25 påminner om i Nigeria (annan tråd på forumet från i natt) En familj skall både vara stabil och kunna försörjas ekonomiskt. Nu blev det familj (som givetvis gick åt helvete) för mig ändå. Ångrar inget då jag fick en fin unge, men skulle gjort annorlunda om jag fick göra om det.
Citera
2026-04-10, 18:32
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De flesta vill ha en utbildning och ett fast jobb innan de bildar familj. Kläcka ur sig sju ungar innan de fyller 25 påminner om i Nigeria (annan tråd på forumet från i natt) En familj skall både vara stabil och kunna försörjas ekonomiskt. Nu blev det familj (som givetvis gick åt helvete) för mig ändå. Ångrar inget då jag fick en fin unge, men skulle gjort annorlunda om jag fick göra om det.
Fast jobb tycker jag verkligen man ska ha om man tänkt skaffa barn. Som du säger ska en familj kunna försörja sig själva. Det är faktiskt rätt egoistiskt tycker jag att skaffa ett barn om man inte har de ekonomiska förutsättningarna (förutsatt att man aktivt försöker skaffa barn, det är annat om det råkar hända, då får man göra det bästa utav det)
Citera
2026-04-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Maken/barnafadern kan väl laga mat isåfall?
Vad ska han med kvinnan till då?
Mannens uppgift är att försörja familjen...
Citera
2026-04-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Vad ska han med kvinnan till då?
Mannens uppgift är att försörja familjen...
Det har jag då aldrig varit med om

Jadu, vad i helvete ska vi med annat folk med? Lika bra att isolera sig i en stuga i skogen.

Vad det exploderat med dessa barnlöshetstrådar här! Jag har då faan knappt stött på en kille i mitt liv som propsat på ungar. När jag sagt att det är uteslutet så har de sagt något i stil med ok. Sen talades det inte mer om det. Men här på flashback tycks det pepprat med killar som vill bli småbarnsföräldrar. Märkligt.
Citera
2026-04-10, 19:01
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Till stor del är det ju en kulturell fråga där vi hjärntävttat kvinnor att dom ska kunna knulla runt och allt utan att bli gravid i 15-25 års åldern.

Jag ser en lösning på detta.
1. Bort med kondom och preventivmedel.
2. Bort med abort
3. Gör det valfritt för mannen att betala underhåll samt stå som far till barnet.

Visste kvinnor att detta var vad som gällde så skulle väldigt få kvinnor vilja ha sex med en man dom inte gillade på riktigt.
Vi skulle se starkare band mellan paren och återskapa den starka familjeandan som fanns förut och där kvinnans uppgift var att sköta om barnen och huset.

Fast nej, lösning är mer att normalisera barnskaffandet. Att det är normalt att skaffa barn som 20-25 åring och sen ha möjlighet till karriär. Att normalisera livslångt lärande att du kan skaffa barn vid 25 och sen börja plugga vid 35. Det handlar om normer och narrativ. Med det sagt, men det är andra frågor, så bör man diskutera om abort som preventivmedel är något att eftersträva och manlig aborträtt är en rättvisefråga.

Den uppenbara slutsatsen i befolkningsfrågan blir en fundamentalt annan livstidsplanering än den som ofta speglas i populärkultur och Hollywood-romantik och den skulle teoretiskt kunna lösa många av de spänningar som forskningen visar mellan utbildning, karriär och barnafödande.

Tidslinjen blir;
20 år, bilda familj, skaffa barn
30 år, avsluta utbildning eller vidareutbildning
40 år, fullt fokus på karriär
70 år, pension, med längre arbetsliv

Den här potentiell social-livsstrategin skulle kunna höja födelsetal utan att offra karriär eller utbildning. Det är också helt i linje med trender om att folk blir vuxna senare och pensionen skjuts upp. Problemet med bostäder är ofta det som låser hela systemet och därför blir den gordiska knuten i demografiska diskussioner, man kan vilja förändra fertilitet, arbetsliv eller utbildning, men utan tillgång till prisvärda bostäder blir det praktiskt omöjligt för unga att bilda familj tidigt.

För att lösa bostadsfrågan krävs att hela det ekonomiska systemet går från spekulation till arbete. Något varken den politiska eller ekonomiska eliten vill, de vill hellre fylla på ny aktörer i det ekonomiska pyramidspelet genom asylinvandring och arbetskraftsinvandring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in