2026-04-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Några random de kommer på. Affärsbesök tycker jag låter långsökt.

Orkar inte skriva hela scenariot just nu.

Men jag kan säga att jag knappt visste något om detta fall, hade sett ett par inslag så jag kände till att de låg i uthus och att en yxa använts. Men inte mycket mer.

Innan jag häromdagen började lyssna på lite poddar. Slogs av att nästan alla; poliser, journalister, anhöriga och folk i området allihop var inne på avancerade teorier om affärer och ett utstuderat dåd. Kände enorm brist av att stå med båda fötterna på jorden och tänka logiskt.

Ett exempel. Det sas att faktumet att man försökt ta ut pengar på den enda bankomaten som saknade kamera tydde på att detta var ett försök av en slug GM att få det se ut som ett rånmord. För hur skulle en vanlig tjuv veta var det fanns bankomat utan kamera....

Men rent logiskt är det väldigt mycket mer sannolikt att en tjuv vet var det finns en bankomat utan kamera, än en slug mördare.

Polisen har gjort ett dåligt jobb, men det verkar även journalister och vanligt folk ha gjort.

Vittnen har sett röd kombi både vid 09 och vid 14-16. Att någon random inbrottstjuv kommer dit, och dessutom stannar länge, alternativt kommer tillbaka och stannar minst två timmar - det är låg sannolikhet enligt mig. Att inbrottstjuven dessutom lämnar så mycket värdesaker, men istället är intresserad av hemarkiv och ett pass. Nej, något haltar tycker jag. Och när ska inbrottstjuven ha tagit sig in osedd? Tor på gården sedan säkert ett dygn. Gerd cyklar dit tidigt på morgonen (åtminstone innan 11). Röd kombi där vid 09 och minst 14-16. Inbrottstjuvar brukar inte agera så här, ens vid mord.
Citera
2026-04-11, 23:06
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
GM verkar intresserad av ekonomiska transaktioner eller liknande. Hemarkivet, ev kontoutdrag osv...
Ja det verkar så. Och jag förstår inte varför MGM skulle vara det. Det kan ju vara ett försök att förvilla såklart men det verkar också konstigt
Citera
2026-04-11, 23:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Sant. Men då väljer man kanske inte att ta med sig en pärm. Vi får se!
Sedan ska man komma ihåg att dna-spåret faktiskt kan ha naturliga förklaringar men även det låter konstigt men vem vet

Ja vem vet. Men det ska ju vara ett ovanligt bra DNA-spår, så det verkar vara mer än kontakt-DNA. Men eftersom det varken handlar om blod eller sperma så kommer det krävas mer bevis eller erkännande.

Man kanske hade pärmen i handen då det avbröts, så den fick följa med. Eller så var det kontonr och liknande som en ovan tjuv eller knarkis fick för sig var bra saker.
Citera
2026-04-11, 23:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Nu var det inte ens Tor som putsade fönstren utan kärringen som inte bodde där. Jag är inte så säker på att Tor var så noga med att svabba golvet om jag ska vara ärlig.

Gerd rengör nog golvet före hon putsar fönster om golvet inte rengjorts på 9 månader. Särskilt på en gård.
Citera
2026-04-11, 23:12
Medlem
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/genombrott-i-21-ar-gammalt-dubbelmord-hor-bakgrunden-om-brattasfallet

Hur kan SVT säga att Tor inte hade några fiender när podden säger att han låg i bråk om mark han styckat av .
Citera
2026-04-11, 23:13
Medlem
Ursäkta inte särskilt påläst om det här fallet. Men på dom bilder jag sett är väl huset ett 1 1/2 plans? dvs det bör vara en hel del snedtak på övervåningen och ett väldigt litet vindsutrymme? Dvs helt osannolikt att nån knatat runt där och gjort skoavtryck då det på sin höjd är ett kryputrymme. Brukar sällan vara en riktig trapp utan mer en lucka och en stege. Kan ibland vara en lucka utifrån på taket eller en gavel också.
Citera
2026-04-11, 23:15
Medlem
Ett ekonomiskt motiv kan ju vara att JJ och hans komvux-polare har väldigt dåligt med pengar i slutet av maj eftersom kursen tar slut i början av juni i dom flesta fall.
Studiebidraget och CSN är slut och JJ måste hitta ett sommarjobb om han inte vill leva på sina föräldrar.
Av någon anledning följer han med några polare som ska stjäla grejor av någon äldre gubbe i Brattås.
Han uppehåller gubben medan dom andra genomsöker huset.
Allt klaffar tills Gerd dyker upp på gården med sin cykel.
Citera
2026-04-11, 23:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Tor hade 10 000 i plånkan, men vem vet hur mycket han hade gömt på vinden? Som ingen saknar?

Den röda kombin gick inte att hitta i trakten. Men kanske kring Vrena/Nyköping?

Polisen måste väl ha kollat upp vilka som också reste till S:t Petersburg samtidigt. Gick direktbåt från Stockholm då(?), men de kanske tog buss genom Finland?

All clues, no solutions.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-11 kl. 23:23.
Citera
2026-04-11, 23:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
För du sitter alltså med fakta?

Fakta är att Tor hugger ved när Barbro pratar med Gerd. Tor hugger ved utomhus. Han har aldrig gjort det inomhus. Dessutom är taket lågt.

Menar du alltså att GM begår inbrott, går in i ladan, får syn på Tor och direkt angriper honom? Och på det så tar Gerd på sig finskorna och går ut mot ladan?
Nej, men jag försöker undvika att använda antaganden som fakta.

Att Gerd tar på sig finskorna någon gång och tar sig mot ladan det får anses som fakta. Att hon gör det lugnt är ett antagande.

Kan inte Tor gå in i ladan och hitta mördaren där? Kan de inte diskutera lugnt och fint innan nåt händer?

Ja Tor hugger ved 11, det är fakta, vad han gör timmar senare vet vi inte. Att han gör det utomhus är sannolikt, att han aldrig huggit ved inomhus är inte fakta, det är ett antagande från dig.
Citera
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
På Gerds bankkort står det "Föreningssparbanken". Den bankomat, som vår förmodade GM gick till och försökte göra uttag på, var Föreningssparbankens bankomat. Det stod också väldigt tydligt "Föreningssparbanken" på automaten. Inte alls ologiskt då att GM väljer denna bankomat. Det kan alltså vara en ren tillfällighet och behöver inte bero på att GM är medveten om att denna bankomat är den enda utan kamera.

Sparbanken köpte Föreningsbanken 1997 och bildade ”Föreningssparbanken”. Det namnet upphörde officiellt år 2006 när Swedbank bildades,
Citera
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Den häktades pappa kanske skulle hyra ett fritidshus av Tor för 10 000:-
Vill umgås och fiska med sonen under semestern. Huset visade sig ha en del allvarliga brister och han villa ha pengarna tillbaka
Citera
2026-04-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Ursäkta inte särskilt påläst om det här fallet. Men på dom bilder jag sett är väl huset ett 1 1/2 plans? dvs det bör vara en hel del snedtak på övervåningen och ett väldigt litet vindsutrymme? Dvs helt osannolikt att nån knatat runt där och gjort skoavtryck då det på sin höjd är ett kryputrymme. Brukar sällan vara en riktig trapp utan mer en lucka och en stege. Kan ibland vara en lucka utifrån på taket eller en gavel också.

Mest troligt rör det sig om att folk slänger sig med olika språkbruk.

Vind kan vara:

1. En våning upp från bottenplan
2. Ofta oinredd, oisolerat utrymme ovanför högsta "bo-planet".)

Att någon "varit uppe på vinden" kan således innebära att antingen någon varit 1 trappa upp, ELLER att någon varit uppe på en "riktig" vind (oisolerat, oinrett osv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in