2026-04-11, 23:22
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja vem vet. Men det ska ju vara ett ovanligt bra DNA-spår, så det verkar vara mer än kontakt-DNA. Men eftersom det varken handlar om blod eller sperma så kommer det krävas mer bevis eller erkännande.

Man kanske hade pärmen i handen då det avbröts, så den fick följa med. Eller så var det kontonr och liknande som en ovan tjuv eller knarkis fick för sig var bra saker.
Men att kasta handväskan men behålla pärmen..
Låter konstigt men kanske.
Vad menar du med "Ovanligt bra DNA"?
Utan att kunna ge en direkt länk så är jag säker på att Leif G.W uttryckt tvivel kring just detta spår.
Å andra sidan har jag börjat inse att han faktiskt är rätt överskattad
Citera
2026-04-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ett ekonomiskt motiv kan ju vara att JJ och hans komvux-polare har väldigt dåligt med pengar i slutet av maj eftersom kursen tar slut i början av juni i dom flesta fall.
Studiebidraget och CSN är slut och JJ måste hitta ett sommarjobb om han inte vill leva på sina föräldrar.
Av någon anledning följer han med några polare som ska stjäla grejor av någon äldre gubbe i Brattås.
Han uppehåller gubben medan dom andra genomsöker huset.
Allt klaffar tills Gerd dyker upp på gården med sin cykel.

Snubblar på att Gerd hann putsa fönster.
Citera
2026-04-11, 23:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
På Gerds bankkort står det "Föreningssparbanken". Den bankomat, som vår förmodade GM gick till och försökte göra uttag på, var Föreningssparbankens bankomat. Det stod också väldigt tydligt "Föreningssparbanken" på automaten. Inte alls ologiskt då att GM väljer denna bankomat. Det kan alltså vara en ren tillfällighet och behöver inte bero på att GM är medveten om att denna bankomat är den enda utan kamera.

Ja självklart. Detta var ett exempel för att belysa hur otroligt utsvävande teorier fått utgöra narrativet för detta dubbelmord. Det saknas en verklighetsförankring bland polis, media och folk.
Citera
2026-04-11, 23:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Kan inte Gerd ha svarat i telefon under hot?
Citera
2026-04-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ja det verkar så. Och jag förstår inte varför MGM skulle vara det. Det kan ju vara ett försök att förvilla såklart men det verkar också konstigt

Om MGM finns med som en part i transaktionen så vill han/hon nog ha arkivet och förstöra det.
Citera
2026-04-11, 23:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
På Gerds bankkort står det "Föreningssparbanken". Den bankomat, som vår förmodade GM gick till och försökte göra uttag på, var Föreningssparbankens bankomat. Det stod också väldigt tydligt "Föreningssparbanken" på automaten. Inte alls ologiskt då att GM väljer denna bankomat. Det kan alltså vara en ren tillfällighet och behöver inte bero på att GM är medveten om att denna bankomat är den enda utan kamera.
Stöder lite teorin om att syftet var att få ut ett kontoutdrag. Det var väl enbart egna banken det var möjligt på, om jag minns rätt för tiden.
Citera
2026-04-11, 23:27
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Snyggt spanat!
Om det är så kan det isåfall handla om en utlänning, autist, en ung person eller bara en allmänt okunnig person.
Tyvärr så passar det in på alltför många i Sverige.
Men som sagt, bra tänkt!👍
Senast redigerad av Skaffern 2026-04-11 kl. 23:33.
Citera
2026-04-11, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Mest troligt rör det sig om att folk slänger sig med olika språkbruk.

Vind kan vara:

1. En våning upp från bottenplan
2. Ofta oinredd, oisolerat utrymme ovanför högsta "bo-planet".)

Att någon "varit uppe på vinden" kan således innebära att antingen någon varit 1 trappa upp, ELLER att någon varit uppe på en "riktig" vind (oisolerat, oinrett osv).

Ja övervåningen är nog mer korrekt här. Och ibland på gamla hus kan det finnas utrymmen som är oiselerade antingen för sommar boende eller att det skulle göras senare. Dock tror jag att övervåningen här är fullt beboelig men som sagt bara sett nån enstaka bild på huset utifrån.
Citera
2026-04-11, 23:30
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Om MGM finns med som en part i transaktionen så vill han/hon nog ha arkivet och förstöra det.
Då borde han ha dykt upp på polisen radar tycker jag.
Dessa uppgifter sparas ju även hos banker
Citera
2026-04-11, 23:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Ursäkta inte särskilt påläst om det här fallet. Men på dom bilder jag sett är väl huset ett 1 1/2 plans? dvs det bör vara en hel del snedtak på övervåningen och ett väldigt litet vindsutrymme? Dvs helt osannolikt att nån knatat runt där och gjort skoavtryck då det på sin höjd är ett kryputrymme. Brukar sällan vara en riktig trapp utan mer en lucka och en stege. Kan ibland vara en lucka utifrån på taket eller en gavel också.
I "Dubbelmordet i Brattås" på Storytel sägs det att spåren finns på under- och övervåning. Så jag skulle tro att det är övervåningen och inte tredjevåningen som avses med "vinden".
Citera
2026-04-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Stöder lite teorin om att syftet var att få ut ett kontoutdrag. Det var väl enbart egna banken det var möjligt på, om jag minns rätt för tiden.

Har sett den här tanken om att få ut ett saldo från Minuten (om de hette så fortfarande, var ju Sparbankernas ”Bankomater”) - MEN VAD SKA en gärningsman i det här fallet göra med ett kontoutdrag/saldo? Vad är nästa steg?
Citera
2026-04-11, 23:36
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ett ekonomiskt motiv kan ju vara att JJ och hans komvux-polare har väldigt dåligt med pengar i slutet av maj eftersom kursen tar slut i början av juni i dom flesta fall.
Studiebidraget och CSN är slut och JJ måste hitta ett sommarjobb om han inte vill leva på sina föräldrar.
Av någon anledning följer han med några polare som ska stjäla grejor av någon äldre gubbe i Brattås.
Han uppehåller gubben medan dom andra genomsöker huset.
Allt klaffar tills Gerd dyker upp på gården med sin cykel.
Gerd kommer med sin cykel på morgonen och putsar fönster vid 11. Din version faller pladask där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in