2026-04-11, 22:53
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jag är inte så säker på att bankkortet togs för att försöka ta ut pengar, utan kanske snarare för att ta ett kontoutdrag. Jag får lite den känslan när man hör utredare och även GW prata om bankkortet.

Men vem vet...
Ja men vad har man för nytta av det när personen i fråga är död och dennes pengar blir frysta?
Det skulle vara om personen som använt kortet inte vetat om att innehavaren är död.
Intressant är det iallafall
Citera
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Om man kommer körandes på stora vägen ser man faktiskt en hel del av huset och om bilar står parkerade i anslutning.
Visst. Men det är intressant att folk kan lägga märke till sånt.
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man rengör nog golvet före man putsar fönster om golvet inte rengjorts på 9 månader. Särskilt på en gård.
Inte på en vind (som är en vind) förstås.

Men ändå långsökt att det skulle vara någon annan än GM, trots att även äldre norrländska skogsbönder kan ett eget liv.
Citera
2026-04-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Hon kan ha befunnit sig i trakten av annan anledning än att hon skulle plocka bär. Det kan ha varit en bekantskap till Tor från tidigare år? Tänka sig att Tor kanske hade bekantskaper som dottern Barbro inte kände till? Det verkar helt omöjligt för vissa att ta in men jag anser det vara möjligt.
Ja, det kan ha varit vem som helst men skoavtrycken har matchats med alla de kan tänka sig av polisen utan att de har fått träff enligt vad jag vet... även om utredningen verkar ha skötts dåligt och de kan ha missat någonting. Det handlar inte enbart om vad Barbro har känt till och det var ju ganska udda skor dessutom som man antagligen hade lagt märke till i bekantskapskretsen till en 70-åring.

Om du menar att det är en thailändsk bärplockare som varit i trakten för att göra annat än att plocka bär vid den här tidpunkten så låter det ganska långsökt. De har inte tid att vandra runt omkring planlöst i utkanten av tätorterna, speciellt inte när det inte ens är nära att vara säsong för bärplockning. De flygs in och bussas ut långt ute i skogen i grupp och åker sedan hem igen när deras visum gått ut.

Det är nog omkring 99% sannolikt att avtrycken har något med dådet att göra, snarare än tvärtom.
Citera
2026-04-11, 22:55
Medlem
Denna jj är nog endast medhjälpare på sin höjd.Skulle han varit totalt psykopat och utfört detta bestialiska dubbelmord så skulle det visat sig på ena eller andra sättet efter dådet oxå.
Citera
2026-04-11, 22:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Hur ser ett troligt scenario ut enligt dig? Tidslinje?
Vem stjäl i huset isf? Någon som redan är där för affärsbesök eller annat ärende? Eller någon random de kommer på? Hur och när tog sig tjuven/tjuvarna in i huset från början osv...

Uppskattar att du tänker brett.

Några random de kommer på. Affärsbesök tycker jag låter långsökt.

Orkar inte skriva hela scenariot just nu.

Men jag kan säga att jag knappt visste något om detta fall, hade sett ett par inslag så jag kände till att de låg i uthus och att en yxa använts. Men inte mycket mer.

Innan jag häromdagen började lyssna på lite poddar. Slogs av att nästan alla; poliser, journalister, anhöriga och folk i området allihop var inne på avancerade teorier om affärer och ett utstuderat dåd. Kände enorm brist av att stå med båda fötterna på jorden och tänka logiskt.

Ett exempel. Det sas att faktumet att man försökt ta ut pengar på den enda bankomaten som saknade kamera tydde på att detta var ett försök av en slug GM att få det se ut som ett rånmord. För hur skulle en vanlig tjuv veta var det fanns bankomat utan kamera....

Men rent logiskt är det väldigt mycket mer sannolikt att en tjuv vet var det finns en bankomat utan kamera, än att en slug mördare gör det.

Polisen har gjort ett dåligt jobb, men det verkar även journalister och vanligt folk ha gjort.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-04-11 kl. 23:21.
Citera
2026-04-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ja men vad har man för nytta av det när personen i fråga är död och dennes pengar blir frysta?
Det skulle vara om personen som använt kortet inte vetat om att innehavaren är död.
Intressant är det iallafall

GM verkar intresserad av ekonomiska transaktioner eller liknande. Hemarkivet, ev kontoutdrag osv...
Alternativt, som någon skrev tidigare, se till så att avtal/papper/kvitton inte skulle finnas kvar på gården efter morden.
Senast redigerad av GrevenFB 2026-04-11 kl. 23:08.
Citera
2026-04-11, 22:58
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bempa11
Denna jj är nog endast medhjälpare på sin höjd.Skulle han varit totalt psykopat och utfört detta bestialiska dubbelmord så skulle det visat sig på ena eller andra sättet efter dådet oxå.

Helt fel tyvärr. En vanlig missuppfattning.

Många mördare finns mitt bland oss. De flesta håller en låg profil.
Citera
2026-04-11, 23:00
Medlem
Citat:
Som med dubbelmördaren i Linköping som levde ett lugnt och tyst liv i 16 år efter mordet?
Citera
2026-04-11, 23:02
Medlem
Citat:

Det vet vi ju inte om det gjort.
Citera
2026-04-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Några random de kommer på. Affärsbesök tycker jag låter långsökt.

Orkar inte skriva hela scenariot just nu.

Men jag kan säga att jag knappt visste något om detta fall, hade sett ett par inslag så jag kände till att de låg i uthus och att en yxa använts. Men inte mycket mer.

Innan jag häromdagen började lyssna på lite poddar. Slogs av att nästan alla; poliser, journalister, anhöriga och folk i området allihop var inne på avancerade teorier om affärer och ett utstuderat dåd. Kände enorm brist av att stå med båda fötterna på jorden och tänka logiskt.

Ett exempel. Det sas att faktumet att man försökt ta ut pengar på den enda bankomaten som saknade kamera tydde på att detta var ett försök av en slug GM att få det se ut som ett rånmord. För hur skulle en vanlig tjuv veta var det fanns bankomat utan kamera....

Men rent logiskt är det väldigt mycket mer sannolikt att en tjuv vet var det finns en bankomat utan kamera, än en slug mördare.

Polisen har gjort ett dåligt jobb, men det verkar även journalister och vanligt folk ha gjort.
På Gerds bankkort står det "Föreningssparbanken". Den bankomat, som vår förmodade GM gick till och försökte göra uttag på, var Föreningssparbankens bankomat. Det stod också väldigt tydligt "Föreningssparbanken" på automaten. Inte alls ologiskt då att GM väljer denna bankomat. Det kan alltså vara en ren tillfällighet och behöver inte bero på att GM är medveten om att denna bankomat är den enda utan kamera.
Citera
2026-04-11, 23:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Man har frågat dottern helt enkelt, det är allt.
Jag hävdar med en dåres envishet att bara för att dottern inte känner nån med såna skor så betyder det inte att Tor inte gjorde det UTAN dotterns vetskap.

Nej. Polisen har lagt mycket resurser på att koppla skorna till personer.

Nej du hävdar att det är sannolikt att avtrycken inte har med mordet att göra. Du har sagt att det till och med är troligt att det är en thailändsk bärplockare. Men det där är bara antaganden från din sida, anpassat efter din teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in