2026-04-11, 20:16
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Problemet med JJ är att han saknar motiv och typiska kännetecken såsom aggression och låg impulskontroll.

38:an med det udda skomärket som varit på vinden kan inte förklaras av Tors dotter Barbro Öberg. Hon borde ha känt till vem som ägde dom om det var en vän till familjen. Och varför skulle det fruntimmret vara uppe på vinden?
Det finns ett tänkbart motiv och det är rånmord. Det är ett mycket troligt motiv enligt mig.

Att dottern till en 70-årig man som inte bott med sin far på många år inte känner till att en kvinna med skostorlek 38 någon gång befunnit sig hos gubben är för mig totalt irrelevant.
Citera
2026-04-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
https://podtail.se/podcast/i-brottets-spar/1-upptackten-en-kriminalpodd-om-brattasmorden/

5+1 avsnitt

Tack!
Citera
2026-04-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
äh det var inte så petigt förr, hart själv varit skriven hos båda mina systrar i olika perioder när jag jobbade i Norge exempelvis, men aldrig bott en natt hos någon av dom.
Jo att skriva sig hos släktingar, föräldrar syskon etc eller så det fattar jag, men MGM har ju skrivit sig på andra orter i Sverige där det inte funnits anknytning. Det indikerar ju ändå att han själv bott där.
Citera
2026-04-11, 20:21
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skospår ska finnas i bostadshuset. 38 på under- och övervåning. 44/45 på undervåning.

Man har lagt ner stora resurser på att knyta skospåren till offren, anhöriga och poliser. Men har inte kunnat göra det. Först 2013 gick polisen ut med att skospåren fanns.

Det finns inga blodspår i bostadshuset. Vilket förvånar polisen. Jag skulle säga det stödjer min teori om att det var stöld/inbrott som sedan övergick i mord, och inte tvärt om.
Ok, så det var 44/45 i alla fall?
Jag blev lite ifrågasatt när jag skrev detta tidigare. Då kanske min minnesbild av att han är lång stämmer också...
Citera
2026-04-11, 20:21
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
De stora i ladan som man kopplar till GM var nog synliga med blotta ögat. De andra, vet ej.

Jag tror inte att den uppgiften är korrekt heller.
Skoavtrycken påträffades i boningshuset
Citera
2026-04-11, 20:24
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror inte att den uppgiften är korrekt heller.
Skoavtrycken påträffades i boningshuset
Jag är 99% säker på att 45rna säkrades vid kropparna i ladan och det är en polisuppgift. Men även i huset ja.
Citera
2026-04-11, 20:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
De enda utomstående jag kan komma på som skulle ha ett naturligt ärende till vinden är sotaren eller någon besiktningsperson/byggare som vill kolla ev. fuktskador. Kvinnliga sotare eller besiktningsmän är mycket ovanliga och de bär arbetsskor, inte några udda sneakers som inte ens finns att köpa i Sverige.

Att ingen har trätt fram om dessa skor under alla år gör det tämligen säkert att det är en gärningskvinna. Tillräckligt kort för att svinga en yxa.

Att svinga en yxa och få till ett rent hugg tyder dessutom på vana att hantera yxor. De "wobblar" lätt med tvåhandsfattning när man är ovan, säger mig erfarenheten och då blir det misshugg och illa skador men inget dråp (sista har jag ingen erfarenhet av...).

Ed: Var det en tung klyvyxa eller en lättare allroundyxa som kom till användning?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-11 kl. 20:35.
Citera
2026-04-11, 20:28
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Inga dvärgar har 45 i skonummer
Jag har 43 o är av medellängd.
Citera
2026-04-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Att vara skriven på en viss adress innebär inte att man nödvändigtvis bor på den adressen. Om ni skulle kartlägga mitt liv på det sätt som nu görs med JJ så skulle ni få huvudbry som heter duga

Hur lagen såg ut då för Mgm vet jag inte.
Men idag är det ett brott att stå skriven
där man inte bor.
Citera
2026-04-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Ok, så det var 44/45 i alla fall?
Jag blev lite ifrågasatt när jag skrev detta tidigare. Då kanske min minnesbild av att han är lång stämmer också...

Det var 43 . Dom säger det flera gånger på podden om brattås mordet
Citera
2026-04-11, 20:35
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sundsvall
Det var 43 . Dom säger det flera gånger på podden om brattås mordet
Då har vi lite olika uppgifter i tråden. Jag har sett 45 nånstans men minns inte var, även en annan skriver 44-45 här.
Och poddar har haft fel förr.
Men osäker uppgift tills vidare.
Citera
2026-04-11, 20:39
Medlem
Hultafors tillverkar lättare yxor som kan användas vid jakt, friluftsliv och camping. Clas Ohlson säljer sådana. Säkert andra detaljhandlare/byggmarknader, friluftsbutiker och vissa mackar också.
Betydligt lättare att svinga än en vedyxa.
Senast redigerad av Svartheden 2026-04-11 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in